Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
114.

Andrzej Bator
(ur. 1951)

Rytm II, 1993

akryl, płótno / 95 x 95 cm

sygn. i opisany na odwrociu: RYTM II 95 x 95 / AKRYL 1993 R / Andrzej BATOR , sygn. i opisany na blejtramie: "RYTM II" 1993 r ANDRZEJ BATOR, Łódź

Cena wywoławcza:
10 000 
Estymacja:
12 000 - 16 000 
Cena wylicytowana:
14 000 
114.

Andrzej Bator
(ur. 1951)

akryl, płótno / 95 x 95 cm

sygn. i opisany na odwrociu: RYTM II 95 x 95 / AKRYL 1993 R / Andrzej BATOR , sygn. i opisany na blejtramie: "RYTM II" 1993 r ANDRZEJ BATOR, Łódź

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Warszawa, kolekcja prywatna Mazowiecki Dom Aukcyjny, aukcja 28.12.2020, poz. 56

W moich rysunkach i obrazach tło nie jest płaszczyzną, na której rozgrywa się plastyczna wrażliwość. Płaszczyzna współtworzy dzieło i jest jednym z elementów twórczej wypowiedzi. Ta analogia istnieje w rysunkach i w malowanych obrazach. Jest to obszar moich fascynacji i zainteresowań. – Andrzej Bator Andrzej Bator konsekwentnie tworzy swoje kompozycje w oparciu o linię i kolor, czerpiąc inspirację z natury i muzyki. Zaobserwowaną w nich pewną powtarzalność motywu i wynikający z niej rytm przenosi następnie na płótno. Kreska jest podstawowym narzędziem jego wypowiedzi. To ona tworzy walor malarski jego obrazów. Nanoszone na płaszczyznę płótna linie powodują, że z tła wyłania się forma, a całość buduje ciekawe i zaskakujące wrażenia optyczne. W tym sensie kompozycje jak oferowany „Rytm II” zbliżają twórczość Batora do op-artu. Ale można też powiedzieć, że jego działania oscylują wokół sztuki geometrii i konceptualizmu. Oferowany obraz przynależy do zrealizowanych w pierwszej połowie lat 90. kompozycji określanych przez artystę jako „Rytm”. Stanowią one motyw symbiozy dwóch dziedzin twórczych – malarstwa i muzyki. Artysta zbliża się tym samym do zjawiska zarezerwowanego dla nielicznych odbiorców, a mianowicie synestezji czyli zdolności, w której doświadczenia jednego zmysłu (np. słuchu) wywołują również doświadczenia charakterystyczne dla pozostałych zmysłów. Sieć pionowych linii dzieli przestrzeń płótna na wąskie pasy, w obrębie których jedna nad drugą znajdują się krótkie linie zbudowane z gradacji bieli, pomarańczu i różu. Poszczególne segmenty tworzą na płótnie zdyscyplinowany zapis, a przy tym dzięki zastosowanym gradacjom kolorystycznym płaszczyzna sprawia wrażenie jakby falowała.

Andrzej Bator zajmuje się projektowaniem graficznym, rysunkiem, malarstwem sztalugowym, plakatem, wystawiennictwem. W 1976 roku ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie ASP) w Łodzi uzyskując dyplom z grafiki warsztatowej i poligrafii. Był uczniem m.in. Stanisława Fijałkowskiego i Leszka Rózgi. Artysta uprawia sztukę inspirowaną naturą i muzyką, tworzy obrazy i rysunki. Podstawowym narzędziem jest dla niego linia i barwa, za pomocą których buduje kompozycje pełne kontrastów a zarazem harmonijne. Obrazy Batora ukazują rzeczywistość zarówno w realistyczny, jak i abstrakcyjny sposób. Swoją twórczość traktuje on z pasją i lekkością. Aktywny wystawienniczo bierze udział w licznych pokazach zbiorowych i indywidualnych, a jego prace znajdują się zarówno w kolekcjach państwowych jak prywatnych. Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień. Trzykrotnie został finalistą Konkursu Malarstwa Bielska Jesień w Bielsku-Białej (1990, 1992, 1994), wygrał też konkurs Obraz Roku miesięcznika „Art & Business” (2004).