Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf

Rajmund Ziemski
(1930-2005)

Pejzaż 15/59, 1959

olej, płótno

73 x 100,5 cm

sygn. p.d.: R. ZIEMSKI, sygn. na odwrociu: RAJMUND ZIEMSKI / PEJZAŻ 15/59 / 72 x 100, opisany na blejtramie: MNG/SW/646/MR.D

Cena galeryjna:
39 000 

Rajmund Ziemski
(1930-2005)

olej, płótno

73 x 100,5 cm

sygn. p.d.: R. ZIEMSKI, sygn. na odwrociu: RAJMUND ZIEMSKI / PEJZAŻ 15/59 / 72 x 100, opisany na blejtramie: MNG/SW/646/MR.D

Fees and taxes

  • Do kwoty galeryjnej nie doliczamy żadnych dodatkowych opłat.

Warszawa, kolekcja prywatna Agra-Art, aukcja 13.12.2020, poz. 107 Gdańsk, Muzeum Narodowe w Gdańsku (depozyt)

Warszawa, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Rajmund Ziemski, Pejzaż 1953-2005, 13.07 -26.09.2010.

Wielka Encyklopedia Malarstwa Polskiego, Kluszczyński, Kraków 2011, s. nlb. Rajmund Ziemski. Malarstwo, [katalog wystawy], wyd. ASP w Warszawie/Zachęta, Warszawa 2010, s. 20, Polska awangarda malarska 1950-1970, wyd. Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk 2004, s. 10-11.

„(…) później już mogłem każdy pejzaż odtworzyć z pamięci. Te nagromadzone w ciągu lat pejzaże, gdzieś się we mnie zachowały, tyle że dziś nie realizuję ich wprost, a przez różne skojarzenia, poprzez nie tylko to co wiem, ale i to co myślę o świecie” – Rajmund Ziemski
(„Zwierciadło” 1968, nr 16)

Rajmund Ziemski urodził się w 1930 roku w Radomiu. W latach 1949-1955 studiował na warszawskiej ASP pod kierunkiem Artura Nacht-Samborskiego. Zadebiutował podczas Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki – „Przeciw wojnie – przeciw faszyzmowi”, która odbyła się w warszawskim Arsenale. Po czasie „odwilży” związał się z grupą artystów, skupionych w kręgu prowadzącego galerię „Krzywe Koło” Mariana Bogusza. Największy wpływ na styl Ziemskiego miał okres nauki oraz współpraca ze wspomnianym wcześniej Nacht-Samborskim, przedstawicielem szkoły kapizmu. Owa współpraca wytworzyła w nim wysoką wrażliwość kolorystyczną. Innym istotnym elementem twórczości artysty był wpływ malarstwa z gatunku informel. Właśnie w tym stylu tworzył od końca lat 50., co uczyniło go jednym z głównych przedstawicieli tego kierunku w kraju. Artysta wspominał: „W okresie Arsenału, a zresztą i później w latach 56 i 57, moje obrazy bliskie były malarstwu figuratywnemu; obracałem się w świecie realiów znanych, realia te wystarczały jeszcze treściom, które chciałem przekazać. Ale z czasem okazało się, że dla spraw, jakie mam do powiedzenia, dla treści, jakie chcę w swoich obrazach zamknąć, muszę znaleźć formy będące czymś w rodzaju syntezy, formy obiektywnie kreujące, a nie powtarzające otaczający świat; formy, których sugestywność odpowiadałaby zamierzanemu celowi. Inspiracji szukałem w pejzażu” (Rajmund Ziemski. Malarstwo, Akademia Sztuk Pięknych, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2010, s. 105).

W dziełach Ziemskiego największą rolę odgrywa barwa, którą posługiwał się z niebywałą swobodą. W pierwszym okresie chętnie korzystał z intensywnych, mocnych kolorów, które z czasem porzucił na rzecz surowości i prostoty. Swobodnie łączył gładko malowane partie z chropowatą, grubo kładzioną materią i cienkimi strużkami farby. Dawało to efekt przypominający gęstą pajęczą sieć wkomponowaną w przestrzeń obrazu. Dzięki tym zabiegom obrazy Ziemskiego przypominają ucieleśnienie snów i marzeń, osobistych emocji lub lęków. To wewnętrzne krajobrazy, przybierające najczęściej kształt pionowych prostokątów, w których wertykalny „kręgosłup” lub forma „szkieletowa” podkreślają strzelistość ogółu. Prace, które powstawały w latach 60., łączy wrażliwość kolorystyczna, bogactwo efektów fakturalnych oraz specyficzna dla Ziemskiego kameralność nastroju.