Fees and taxes
- Do kwoty galeryjnej nie doliczamy żadnych dodatkowych opłat.
Fangor Wojciech (1922 - 2015)
tusz, papier
40,5 x 28,5 cm (w świetle passe-partout)
opisany l.d.: Doorpusher, 1984, sygn. i opisany na odwrociu: 80153-3 / WILHELM SASNAL 2002
tusz, papier
40,5 x 28,5 cm (w świetle passe-partout)
opisany l.d.: Doorpusher, 1984, sygn. i opisany na odwrociu: 80153-3 / WILHELM SASNAL 2002
Fees and taxes
Warszawa, kolekcja prywatna Nowy Jork, Van Ham, aukcja 02.12.2024, poz. 57
Wilhelm Sasnal w swojej twórczości sięga po tematy zaczerpnięte z codziennych obserwacji – z ekranów telewizora i komputera, z reklam czy kolorowych magazynów. Jako malarz realizmu przedstawia pozornie banalne przedmioty, a jednocześnie dotyka obszarów kultury wizualnej dobrze znanych współczesnemu odbiorcy. Niekiedy wchodzi też w dialog z innymi artystami, cytując lub reinterpretując ich dzieła. Prezentowany rysunek odnosi się do fotografii „Doorpusher” z 1984 roku autorstwa kanadyjskiego twórcy Jeffa Walla. Wall uchwycił w kadrze młodego mężczyznę stojącego przed drzwiami w niejednoznacznej pozie, prowokującej różne interpretacje. Sasnal sięga po ten motyw w sposób fragmentaryczny – cytuje jedynie kontur spodni bohatera zdjęcia. Wyłaniające się z czarnego tła białe pola i czarne linie trwają w zawieszeniu, pozbawione kontekstu postaci. W oderwaniu od ludzkiej sylwetki tracą swoją czytelność, zamieniając się w kształt abstrakcyjny i absurdalny – rodzaj enigmatycznej skorupy, której zadaniem jest intrygować i pobudzać wyobraźnię. Nie jest to pierwszy przypadek, gdy Sasnal sięga do twórczości Walla. W tym samym, 2002 roku stworzył pracę „A fight on the sidewalk, after Jeff Wall”, w której czarnym tuszem przerysował z odbitki fotografa dwie postaci walczących na ulicy mężczyzn. Ścieżki obu artystów przecięły się również podczas zbiorowej wystawy „Konversationsstücke Akt III” w berlińskiej Johnen Galerie w 2010 roku.
Wilhelm Sasnal przyszedł na świat w Tarnowie. Jest malarzem, rysownikiem, filmowcem, twórcą komiksów “Życie codzienne w Polsce w latach 1999-2001” (2001) i “Lawa” (2014) oraz autorem projektów okładek książek. W latach 1992-1994 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, przeniósł się jednak na Wydział Malarstwa krakowskiej ASP. W 1999 r. uzyskał dyplom w pracowni prof. L. Misiaka. W latach 1996-2001 współtworzył grupę Ładnie. Współpracuje z warszawską Fundacją Galerii Foksal, Galerią Raster oraz z Krytyką Polityczną.
Ma na koncie liczne wystawy indywidualne z czego najważniejsze to: Samochody i ludzie, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa (2001), Życie codzienne w Polsce w latach 1999-2001, Galeria Raster, Warszawa (2001), Popelita, Bunkier Sztuki, Kraków (2001), The Triumph of Painting. Part Two, Saatchi Gallery, London (2005), W samym centrum uwagi (10): Wilhelm Sasnal – USA, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (2006), Airs de Paris, Centre Pompidou, Paris (2007), Lata walki, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa; Galleria Civica di Arte Contemporanea, Trento (2007), Boredom, Johnen Galerie, Berlin (2007), What is Painting?, Museum of Modern Art, New York (2007). Jego prace znajdują się m.in. w zbiorach Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Galerii Saatchi, Tate Modern w Londynie, Centrum Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Guggenheim Museum oraz Kunsthaus w Zurychu. W 1999 r. został laureatem Grand Prix 34. Ogólnopolskiego Konkursu Malarstwa “Bielska Jesień”. W 2006 r. znalazł się na pierwszym miejscu listy 100 najważniejszych młodych artystów świata magazynu sztuki współczesnej “Flash Art”. W 2006 r. otrzymał nagrodę im. Vincenta van Gogha (The Vincent Award) przyznawaną przez Stedelijk Museum w Amsterdamie.
Malarstwo Sasnala stanowi głos pokolenia lat 70., dorastającego w okresie transformacji systemu politycznego. Charakteryzuje go społecznie zaangażowane, krytyka przejawów kultury masowej. Jednym z głównych motywów twórczości artysty jest życie codzienne, przenikanie się sfer prywatnej i publicznej. Równolegle, od samego początku, rozwija drugi ważny nurt swojej twórczości, jakim są filmy krótko- i pełnometrażowe. W ostatnich latach powstało pięć filmów pełnometrażowych: “Świniopas”, 2008 r; “Z daleka widok jest piękny”, 2011; “Aleksander”, 2013, “Huba”, 2013 i “Słońce, to słońce mnie oślepiło”, 2016. Ostatnie cztery filmy powstały we współpracy z jego żoną, Anką.