Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
44.

Szymon Mondzain
(1890-1979)

Bitwa, 1924

olej, płótno / 130 x 162 cm

sygn. l.d.: Mondzain / Paris 1924., opisany na odwrociu: Mondzain / 5 Rue Campagne – Première / „La Bataille” / Paris 1924., opisany na blejtramie: Mondzain S. r. Campagne – Premiere Paris (XIV e), na odwrociu nalepka wystawowa z Salon des Tuileries z 1924 roku z opisem pracy

Cena wywoławcza:
90 000 
Estymacja:
120 000 - 140 000 
44.

Szymon Mondzain
(1890-1979)

olej, płótno / 130 x 162 cm

sygn. l.d.: Mondzain / Paris 1924., opisany na odwrociu: Mondzain / 5 Rue Campagne – Première / „La Bataille” / Paris 1924., opisany na blejtramie: Mondzain S. r. Campagne – Premiere Paris (XIV e), na odwrociu nalepka wystawowa z Salon des Tuileries z 1924 roku z opisem pracy

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Warszawa, kolekcja prywatna Londyn, Bonhams, aukcja 10.11.2021, poz. 64

Paryż, Palais de bois a la porte Maillot, Salon des Tuileries, 1924.

Salon des Tuileries au Palais de bois a la porte Maillot [katalog wystawy], wyd. F. Michel, Paryż 1924, nr kat 1115-1116, s. 61.

Bitwa należy bez wątpienia do grupy obrazów Szymona Mondzaina, które ugruntowały jego wysoką pozycję w paryskim świecie artystycznym. Imponujących rozmiarów płótno o równie monumentalnej tematyce to jedno z dwóch dzieł jakie artysta pokazał w roku 1924 na Salonie des Tuileries w Paryżu, prestiżowej wystawie ilustrującej najnowsze trendy w malarstwie. Mondzain przeprowadził się do Paryża w 1912 roku, gdzie wszedł w kontakt z kubistami i fowistami. Bardzo dużo czasu spędzał w Luwrze studiując dzieła dawnych mistrzów. W swoim malarstwie wykorzystywał motywy symboliczne i alegoryczne do wyrażania kwestii egzystencjalnych i religijnych. Podobnie do wielu innych twórców pochodzenia żydowskiego Modzain fascynował się Chrześcijaństwem i w najrozmaitszy sposób nawiązywał do niego w swoich obrazach, których estetyka i budowa kompozycji wzorowana była na dziełach mistrzów renesansu. Bitwa to wielofiguralna alegoryczna scena przedstawiająca walkę dwóch mężczyzn i porwanie kobiety. Nagie ciała bohaterów kompozycji, ujęte w dynamicznym ruchu, są potraktowane niczym studium anatomiczne renesansowych modeli. Mondzain z wielką precyzją oddał napięta muskulaturę i skręt ciał. Charakterystyczną techniką artysty, widoczną w omawianym obrazie, było użycie miękkiego konturu i modelunku walorowego dla podkreślenia bryły. Obok licznych martwych natur, pejzaży i portretów, dzieła Szymona Mondzaina z lat 20. takie jak Bitwa (1924), Przebudzenie młodości (Toaleta panny młodej) czy Ofiara (Gość nieznany, 1925-26) należą do wąskiej grupy obrazów o pogłębionej warstwie znaczeniowej i rozbudowanej formie. Przez wzgląd na powyższe oferowana praca z pewnością może zostać zaklasyfikowana jako dzieło o wyjątkowej wartości kolekcjonerskiej.

Szymon Mondzain, polski artysta żydowskiego pochodzenia, jeden z głównych reprezentantów tzw. Ecole de Paris, urodził się w 1888 roku w Chełmie. W wieku zaledwie 15 lat przeniósł się do Warszawy, gdzie utrzymywał się z zawodu retuszera w zakładzie fotograficznym. Dyplom artystyczny uzyskał w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Kazimierza Stabrowskiego, następnie uczęszczał do krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych do pracowni Teodora Axentowicza i Józefa Pankiewicza (1909-1912). W czasie studiów dwukrotnie odwiedzał Paryż. Zaprzyjaźnił się również z Mojżeszem Kislingiem, Wacławem Zawadowskim i Janem Hrynkowskim. Od 1912 przeniósł się na stałe do stolicy Francji. Tam w krótkim czasie stał się jednym z czołowych przedstawicieli École de Paris. Żył i tworzył w środowisku ówczesbnej elity artystycznej Paryża, utrzymując bliskie stosunki z André Derainem, Emile’em Othonem, Maksem Jacobem, Guillaume’em Apollinairem, Pablem Picassem oraz André Salmonem. W 1923 roku przyjął obywatelstwo francuskie, zmieniając nazwisko z Mondszajn na Mondzain. W swojej twórczości Szymon Mondzain sięgał przede wszystkim do pejzażu, martwych natur, portretu i scen marynistycznych. Powstałe na południu Francji obrazy w lekkiej geometryzacji kształtów ujawniają wpływ Cezanne’a. Mondzain harmonijnie zespolił oddziaływanie nowoczesnej sztuki francuskiej z tradycją polskiego modernizmu, opisując postaci i przedmioty miękkim konturem oraz zachowując wyrazisty modelunek walorowy. Na twórczość artysty wpłynęły po kolei postimpresjonizm, fowizm oraz kubizm. Szymon Mondzain wystawiał na Salonie Niezależnych, Jesiennym i Tuileries, oraz w licznych paryskich galeriach. Doczekał się też indywidualnych wystaw w Fine Arts Club w Chicago (1920) oraz w Galerie Hodebert (1926) i Salon des Tuileries (1931) w Paryżu. Tuż przed śmiercią artysty odbyła się w Besançon wystawa „Mondzain i jego przyjaciele”, stanowiąca wspólną retrospektywę twórczości malarza i jego najbliższych przyjaciół: Jana Wacława Zawadowskiego i Jana Hrynkowskiego.