Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
74.

Edward Dwurnik
(1943-2018)

Proszę bardzo, 1972

olej, płótno / 114,5 x 146 cm

opisany p.g.: >> PROSZĘ BARDZO<< 77, sygn. na odwrocie: E. DWURNIK 1972 NR końcowy 191, na blejtramie: V-17-191, na odwrocie papierowe nalepki: autorska z opisem pracy i datą 10-11.V.1972; wystawowa BWA w Legnicy; wystawowa Teatru Galeria Studio, wystawowa BWA w Łodzi, wystawowa BWA w Szczecinie, wystawowa Galerii 72 w Chełmie, wystawowa BWA w Białymstoku, wystawowa BWA w Lublinie, wystawowa BWA w Opolu

Estymacja:
80 000 - 90 000 
Cena wylicytowana:
85 000 
74.

Edward Dwurnik
(1943-2018)

olej, płótno / 114,5 x 146 cm

opisany p.g.: >> PROSZĘ BARDZO<< 77, sygn. na odwrocie: E. DWURNIK 1972 NR końcowy 191, na blejtramie: V-17-191, na odwrocie papierowe nalepki: autorska z opisem pracy i datą 10-11.V.1972; wystawowa BWA w Legnicy; wystawowa Teatru Galeria Studio, wystawowa BWA w Łodzi, wystawowa BWA w Szczecinie, wystawowa Galerii 72 w Chełmie, wystawowa BWA w Białymstoku, wystawowa BWA w Lublinie, wystawowa BWA w Opolu

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Poznań, kolekcja prywatna

Opole, Galeria Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych, 12. 1985 – 01. 1986.
Chełm, Galeria 72, Muzeum Sztuki Współczesnej Chełm, 1984.
Szczecin, Zamek Książąt Pomorskich Biuro Wystaw Artystycznych, 1982.
Białystok, Biuro Wystaw Artystycznych, 1979.
Łódź, Biuro Wystaw Artystycznych, 1978.
Warszawa, Teatr Galeria Studio, 16.12.1974 – 15.01.1975.
Legnica, Biuro Wystaw Artystycznych, 8.09.1974.
Zamość, Związek Artystów Plastyków – oddział BWA w Lublinie, 2-30.05.1974.

LITERATURA
Dwurnik P., Dwurnik. Spis prac malarskich, wyd. Zachęta, Warszawa 2001 (dodatek do katalogu wystawy “Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy”, 08.09.-07.10.2001), Cykl V, poz. 17, nr 191.

Łatwiej mi malować niż mówić. U mnie obraz jest formą wypowiedzi, malarstwo to mój sposób na życie i nie chodzi tylko o to, że to mój sposób zarabiania, nie – malując, komentuję rzeczywistość i wyrażam siebie. – Edward Dwurnik

(Czyńska M., Moje królestwo. Rozmowa z Edwardem Dwurnikiem, Wołowiec 2016, s. 11.)

Edward Dwurnik był wybitnym polski malarzem i grafikiem. W latach 1963-1970 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na Wydziale Malarstwa, Grafiki oraz Rzeźby. W 1965 roku rozpoczął swoją słynną serię widoków miast zatytułowaną „Podróże autostopem”. Później stworzył jeszcze kilka innych cykli, jak „Sportowcy” (1972-1978) ukazujący bohaterów zwykłej PRL-owskiej codzienności w komiksowo-karykaturalny sposób, upamiętniającą ofiary stalinizmu „Drogę na Wschód” (1989-1991) czy cykl „Od Grudnia do Czerwca” (1990-1994) poświęcony okresowi stanu wojennemu w Polsce. W jego twórczości znaleźć można także obrazy niezaangażowane, np. cykl mocno awangardowych morskich pejzaży pt. „Błękitne” (lata 90.) lub barwnych abstrakcji w technice action painting pt. „Dwudziesty piąty”. Inne serie to m.in. „Portret”(od lat 70.), „Robotnicy” (lata 80.), „Niech żyje wojna!” (1991-1993), „Niebieskie miasta”(od 1993), „Diagonalne” (od 1996) czy „Wyliczanka”(od 1996).

Dwurnik wymieniany jest jako jedyny polski artysta, któremu udało się odnieść międzynarodowy sukces przed transformacją (m.in. udział w „documenta 7” w Kassel w 1982 roku). Był też jedynym twórcą, który niezależnie od uznania w kręgach profesjonalnych, cieszył się popularnością we wszystkich środowiskach odbiorców sztuki. Niepokorny i prowokacyjny, zmienny i nieprzewidywalny, pełen diabelskiego poczucia humoru – budził skrajne reakcje i poruszenie, także wśród twórców najmłodszego pokolenia. Był również autorem projektów do monumentalnych kompozycji malarskich w przestrzeni publicznej oraz twórcą rysunków i gwaszy do filmów animowanych: „Warzywniak, 360 stopni” (2007) oraz „Oaza” (2009).

Zasadniczą rolę w ukształtowaniu jego postawy twórczej odegrała postać Nikifora, którego prace zobaczył latem 1965 roku na wystawie w Kielcach. Spotkanie ze sztuką krynickiego prymitywisty stało się bodźcem do rozpoczęcia jeszcze w tym samym roku największego i najdłużej trwającego cyklu „Podróże autostopem”. Obrazy te łączyły w sobie cechy dokumentu i malarstwa symbolicznego. Ukazując miasta widziane z lotu ptaka, artysta pragnął oddać ich atmosferę, a wplatając w tę barwną opowieść ironiczny dowcip ukazywał swój niepokorny i prowokacyjny charakter. Wiele lat później Dwurnik wspominał: „[Nikifor] był moim najważniejszym mistrzem, właściwie jedynym. (…) Do dzisiaj ilekroć wychodzę w plener lub maluję akwarelką, mam przed oczami tamtą wystawę”.