Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
74.

Tadeusz Szpunar
(1929)

Idol złoty, 1974

technika własna, płótno, drewno / 100 x 147,5 x 18,5 cm

sygn. na odwrocie: SZPUNAR KOMPOZYCJA I 74 IDOL ZŁOTY na odwrocie autorska naklejka z opisem pracy

Estymacja:
30 000 - 45 000 
Cena wylicytowana:
33 000 
74.

Tadeusz Szpunar
(1929)

technika własna, płótno, drewno / 100 x 147,5 x 18,5 cm

sygn. na odwrocie: SZPUNAR KOMPOZYCJA I 74 IDOL ZŁOTY na odwrocie autorska naklejka z opisem pracy

Fees and taxes

  • Aukcja charytatywna – do kwoty wylicytowanej nie doliczamy żadnych dodatkowych opłat.

  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Artysta Tadeusz Szpunar ukończył Krakowską Akademie Sztuk Pięknych na wydziale rzeźby u Xawerego Dunikowskiego. Debiutował na wystawie „Xawery Dunikowski i jego uczniowie”  w Warszawie w 1955 roku. Pierwszą wystawę indywidualną otworzył zaledwie trzy lata później w 1958 roku w Domu Plastyków w Krakowie. Wykształcenie w dyscyplinie rzeźby było punktem wyjścia dla jego późniejszych prac: obrazów- obiektów. Prace z lat 60-tych i 70-tych są jeszcze prowadzone w nurcie figuracji, która porzucił w kolejnych latach swojej artystycznej praktyki. Z tych lat pochodzą „Głowy” i „Torsy”. Głównym motywem byłą postać ludzka w rozmaitych układach form, zbliżonych do umownych znaków. Wyrażał w pracach refleksje na temat przemijania, trwania czy nastrojów. Korzystał wtedy z kamienia, marmuru, i drewna. Przejście pomiędzy sztuką przedstawiająca a abstrakcyjną było spójne i logiczne. Było konsekwencją pracy artysty, wynikające z porzucenia bezpośredniego przekazu na rzecz symbolów takich jak kwadrat czy koło. Obrazy są geometryczne, czyste, proste, wręcz konstrukcyjne i logiczne. Obiekty-obrazy są wynikiem fascynacji artysty zależnościami geometrycznymi. Przykładem tej może być cykl: „Rozważania nad kołem i kwadratem”. Szpunar łączył płótno i drewno z blachą miedzianą, mosiężną oraz żelazną. Jego prace silnie oddziałowywują na widza wręcz wprowadzają sakralną atmosferą do pomieszczenia gdzie są eksponowane. Zmuszają nas do kontemplacji i refleksji. Artysta prezentował swoje prace na licznych wystawach w kraju i za granicą a jego prace znajdują się w zbiorach między innymi Muzeum Narodowego w Krakowie, w Warszawie i kolekcjach prywatnych. 

Tadeusz Szpunar studiował w pracowni Xawerego Dunikowskiego na Wydziale Rzeźby krakowskiej ASP. Pierwszą wystawę indywidualną otworzył w 1958 roku w Domu Plastyków w Krakowie. Prezentowana praca należy do tzw. obrazów-obiektów balansujących między sztuką przedstawiającą a abstrakcyjną, w której artysta jako środka wyrazu używa zgeometryzowanej bryły zestawiając ze sobą różne materiały – płótno, kamień, drewno czy metal. Czystość i oszczędność formy to znak fi rmowy Tadeusza Szpunara, a jego droga artystyczna to płynna ewolucja od przedstawień figuratywnych do abstrakcji.