Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
107.

Jarosław Modzelewski
(ur. 1955)

Zjednoczone koszule, 1990

olej, płótno / 110 x 200 cm

sygn. na odwrocie: Jarosław Modzelewski „ZJEDNOCZONE KOSZULE" olej 110 x 200 1990

Estymacja:
70 000 - 80 000 
Cena wylicytowana:
85 000 
107.

Jarosław Modzelewski
(ur. 1955)

olej, płótno / 110 x 200 cm

sygn. na odwrocie: Jarosław Modzelewski „ZJEDNOCZONE KOSZULE" olej 110 x 200 1990

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Warszawa, kolekcja prywatna
Polswiss Art, aukcja 17.03.2020, poz. 76
Warszawa, kolekcja prywatna

Jarosław Modzelewski obrazy 1977-2006, red. Jan Michalski, wyd. Zderzak, Kraków 2006, s. 175

Na sznurze wiszą trzy wieszaki, ubrane w koszule, które zdają się być zanurzone w niebieskiej farbie. Zabrudzone mankiety oraz dół ubrań zlewa się z błękitem tła i podłogi. Świadkiem tej surrealistycznej a mimo wszystko codziennej sytuacji jest czarny stolik, który podtrzymuje kompozycję aby nie runęła w prawym kierunku. Czy obraz jest o tytułowych koszulach („Zjednoczone koszule”), o stoliku, czy jednak o człowieku?

Praca powstała w 1990 roku, jest to sam początek wolnej Polski. Doświadczenia przeszłości są jeszcze bardzo aktualne, pomimo, że przyszłość stoi już u progu i zdaje się być niezwykle obiecującą. W pracy, w której tytule artysta użył słowa „zjednoczone” szukamy politycznych aluzji. Malarstwo Modzelewskiego jest prowadzone niezwykle konsekwentnie. Płaskie plamy barwne, uproszczone sylwetki, wyraziste kolory – są to bardzo charakterystyczne cechy twórczości malarza. Nie sposób ich pomylić z pracami kogoś innego. Wszystko to sprawia, że prace są bardzo estetyczne, ale przede wszystkim wydają się kryć tajemnice i mieć wiele zaklętych symboli. Tematyka prac Modzelewskiego zdaje się być trywialna, opowiadająca o przyuważonych sytuacjach z życia codziennego. Okres, w którym artysta tworzył był niezwykły, pełen zmian w ustroju Polski i dynamicznego rozwoju, dlatego obrazy przedstawiające niewinne kompozycje zdają się mimo wszystko kryć ducha tamtych czasów. Prace są niezwykle inteligentne, silne i mocne. Ich prosta forma wciąga nas, traktujemy ją jak rebus szukając odpowiedzi na zaklęty przekaz obrazu pomiędzy przedmiotami codziennego użytku czy namalowanymi zwykłymi sytuacjami.

Modzelewski dobiera tematy intuicyjnie. W prostych sytuacjach i obserwacjach dopatruje się scen, które przeniesione na płótno nabierają znaczenia. Pewnie namalowane koszule naprawdę kiedyś wisiały jedna obok drugiej jak trzy wyprężone postacie u których nóg spoczął czarny piesek w postaci małego stołeczka. Możliwe, że ubrania były czymś wybrudzone a może była to inwencja malarza w zastanej kompozycji. W książce „Jarosław Modzelewski obrazy 1977 -2006” wydanej przez Galerię Zderzak w 2006 roku Marta Tarabuła pisze o pracowni malarza: „Zabawki z odpustu, proste narzędzia, gumowa rękawica, zardzewiałe kolanko, para butów pod taboretem, przenośne głośniki – rzeczy nieważne, przedmioty, które znalazły się w zasięgu wzroku. Niektóre tylko, jak ubrania spod Hali Mirowskiej sportretowana w obrazie „13 zł”, autor dokupił w natchnieniu.” Następnie Marta Tarabuła cytuje Modzelewskiego „Trzy sweterki (jeden przez głowę) i spodnie na gumkę, wszystko po 3 zł sztuka, plus niebieski wieszak za złotówkę. Dobry zakup, wisiały na płocie jak gotowa inspiracja. Rozpoznałem ją, bo dziesięć lat temu namalowałem obraz – Zjednoczone koszule” (Jarosław Modzelewski obrazy 1977-2006, red. Jan Michalski, wyd. Zderzak, Kraków 2006, s. 38.)

Urodzony w Warszawie malarz i rysownik. Dyplom z malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych uzyskał w pracowni prof. Stefana Gierowskiego w 1980 roku. Do 2020 roku prowadził pracownię malarstwa na macierzystej uczelni. Modzelewski jest współtwórcą Gruppy – jednego z najważniejszych ugrupowań polskiej sztuki współczesnej, z którym na przestrzeni lat 1982-1992 uczestniczył w ponad 30 wystawach. Członkowie Gruppy poprzez swoje malarstwo, a także liczne akcje i wystąpienia dawali wyraz swojemu stosunkowi do trudnej sytuacji politycznej wynikającej z wprowadzenia w Polsce stanu wojennego. Ich postawę odzwierciedlały również teksty publikowane w założonym przez Gruppę czasopiśmie “Oj dobrze już” (1984–1988), którego Modzelewski był współwydawcą. W 1991 roku wspólnie z kolegami z Gruppy, Markiem Sobczykiem, Ryszardem Woźniakiem oraz Piotrem Młodożeńcem, Modzelewski założył i do 1996 roku prowadził prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. Artysta ma w swoim dorobku szereg prestiżowych wystaw indywidualnych w Polsce i na świecie. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in. Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą. Artysta jest laureatem m.in. II Nagrody Biennale Malarstwa Młodych „Droga i Prawda” (1987 r.), „Paszportu Polityki” (1998) i Nagrody Rektora ASP „Pegaz” (2003 i 2012). Ma na koncie również Nagrodę im. Jana Cybisa (2004) i XIII edycję Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego (2014). Często określany jako „malarz ikon codzienności”, w swojej twórczości Modzelewski podejmuje wątki polityczne, literackie, historyczne i egzystencjalne. Z równym zainteresowaniem traktuje temat martwej natury i pejzażu, za każdym razem ujmując go w sposób umowny, uproszczony, ale nie przekraczający granicy realizmu. Artysta podkreśla, że punktem wyjścia jest dla niego obserwacja rzeczywistości. Konkretne zaistniałe sytuacje są dla niego powodem i pretekstem do podejmowanego trudu tworzenia. Modzelewski przygląda się światu z akceptacją niepozbawioną poczucia humoru. Czasami jego uwagę przyciąga jeszcze coś ponad zarejestrowaną sytuacją – może to być ciekawa barwa, charakterystyczna kompozycja, rodzaj światła. Jego wzrok szuka takich punktów, które wyzwolą potencjał do działania, a których efektem końcowym jest obraz.