Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
79.

Stasys Eidrigevičius
(ur. 1949)

Listy do brata, 1992

olej, płótno / 120 x 150 cm

sygn. p. d.: Stasys / 1992

Estymacja:
30 000 - 40 000 
Cena wylicytowana:
28 000 
79.

Stasys Eidrigevičius
(ur. 1949)

olej, płótno / 120 x 150 cm

sygn. p. d.: Stasys / 1992

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Prezentowana praca Stasysa Eidrigevičiusa przedstawia list Vincenta Van Gogha do swojego brata Theo, jaki malarz zdecydował się umieścić na płótnie wraz z typowym dla siebie motywem –człowiekiem z twarzą-maską. List pochodzi najprawdopodobniej z czasów pobytu słynnego postimpresjonisty w szpitalu psychiatrycznym w Saint-Rémy, gdzie leczył się u doktora Théophile’a Peyrona.

 „Drogi bracie, przekonasz się, że zyskuję coraz większą cierpliwość i że następstwem mojej choroby będzie wytrwałość. Czuję się coraz bardziej wolny od trosk. Ojciec Peyron wrócił i wspominał, że widział się z Tobą, i mówił również, że bez wątpienia list Twój dostarczy mi wszystkich szczegółów rozmowy, którą z Tobą odbył. I że w każdym razie, wynik jej był taki, iż rozsądniej będzie jeszcze tutaj poczekać. Z czym zresztą zupełnie się zgadzam, bez dwóch zdań. Jednakże jeśli atak ponowi się, nalegam, iż wolą moją jest zmiana klimatu i nawet w ostateczności powrót na północ. [Niebieską farbą] Czuję się obecnie całkiem normalnie i nie pamiętam już zupełnie tamtych złych dni. [Koniec niebieskiej farby] Dzięki pracy i bardzo regularnym posiłkom, zapewne pozostanie tak jeszcze długo, lepiej lub gorzej, ale mimo wszystko postaram się także wykonać moją pracę, tak by się to już więcej nie pojawiło. [Czerwoną farbą] Pan Peyron był uprzejmy wspomnieć o tej sprawie [Koniec czerwonej farby], jednak nie odważyłem się prosić go o podróż do Arles,  pomimo wielkiej mojej ochoty, gdyż czułem, że nie spodobałby mu się ten pomysł (…)”.

Artysta wizualny pochodzący z Litwy, od 1980 tworzący w Polsce. Domeną Eidrigeviciusa są plakaty, malarstwo, scenografia, fotografia. Jego ilustracje znalazły się w 16 ksiązkach wydanych w Polsce i 21 wydanych za granicą. Stasys jest absolwentem wydziału projektowania wyrobów ze skóry w technikum w Kownie. Ukończył ponadto wydział pedagogiczny Instytutu Sztuk Pięknych w Wilnie (1968-1973). W 1973 roku po raz pierwszy odwiedził Polskę, gdzie został odznaczony medalem na VI Biennale Exlibrisu Współczesnego w Malborku. Nagrodę tę ponownie otrzymał dwa lata później. Od 1980 roku mieszka na stałe w Polsce. W tym samym roku otrzymał nagrodę Polskiego Stowarzyszenia Wydawców Książek na Wystawie Najpiękniejszej Książki dla Dzieci za ilustracje do Króla Kruków. W 2019 roku Eidrigevičius otrzymał Krzyż Komandorski Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej. Jest ponadto laureatem niezliczonych konkursów ilustratorskich w Polsce i na świecie. W 2024 roku powstało Muzeum Stasysa w Poniewieżu na Litwie. Prace Stasysa znajdują się w zbiorach Muzeów Narodowych w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Szczecinie, w Muzeum Plakatu w Wilanowie, British Museum w Londynie, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, National Library w Waszyngtonie, Creation Gallery w Tokio, Muzeum Watykańskim w Rzymie oraz zbiorach prywatnych na całym świecie. Artysta zaczynał od ekslibrisów i małych form graficznych. Jeszcze na studiach zaczął malować i ilustrować książki. Rysunek pozostaje podstawowym narzędziem wypowiedzi, w której dominuje węgiel, kredka, pastele i gwasz. Twórczość Stasysa, mimo wielorakich technik przedstawiania, jest jednolita i przemyślana. Ważną rolę odgrywają w niej odwołania do symbolizmu i surrealizmu. Dziecięcy świat zaludniają mali bohaterowie o wielkich i smutnych oczach, ptaki, zwierzęta domowe, ożywione przedmioty i maski. To sztuka bardzo metaforyczna i nastrojowa zakorzeniona w pamięci i wnikliwej obserwacji świata. Plastyczny świat Stasysa budują obrazy inspirowane poetyckimi skojarzeniami i podświadomością, nie są jednak oderwane od rzeczywistości bowiem odnoszą się do ludzkiego doświadczenia, emocji i moralności.