Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
95.

Barbara Munzer
(1939)

Desdemona, 2006

nowe srebro, muszla, wypalana emalia / 120 x 90 cm

sygn. i opisany na spodzie: DESDEMONA / B.MUNZER / 2006

Estymacja:
10 000 - 15 000 
Cena wylicytowana:
8 000 
95.

Barbara Munzer
(1939)

nowe srebro, muszla, wypalana emalia / 120 x 90 cm

sygn. i opisany na spodzie: DESDEMONA / B.MUNZER / 2006

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

kolekcja artystki

Arnhem, Galeria Ewy Walińskiej, Poolse Kunst – Exposite en verkoop van hedendaagse, sierpień, 2019.

„To były siermiężne, szare, socrealistyczne czasy, a ja jestem przekorna – szłam w kierunku zdobnictwa i tylko secesja się do tego nadawała!” – Barbara Munzer
(wywiad dla Polswiss Art, 19.04.2023)

Metaloplastyczna twórczość Barbary Munzer swoim bogactwem form rozjaśnia szarość codzienności. Pod wpływem jej wyjątkowych umiejętności blacha staje się drogocennym kruszcem, a szkło czy emalia przemieniają się w wielobarwne klejnoty. Obok słynnych złocistych sukni budujących cykl „Teatr postaci”, artystkę zajmują formy biomorficzne. Kując w metalu, powołuje do życia piękne, skrzydlate owady. „Cykl »Natura« zaczęłam tworzyć w 1988 roku, kiedy nabyliśmy siedlisko nad jeziorem, na granicy Warmii i Mazur. Zachwyt i mnogość latających, skrzydlatych miniatur zainspirowały mnie do pokazania ich uroku w dużych formach” – wspomina Munzer (wywiad dla Polswiss Art, 19.04.2023).

Artystka siadała latem nad wodą, na drewnianym pomoście i obserwowała przyrodę. Czasem przelatujące obok ważki i motyle, przysiadały na chwilę na jej leżaku, rękach czy kolanach. Wtedy przypatrywała się dokładnie ich delikatnym skrzydłom, czułkom i smukłym odwłokom, snując skojarzenia. Tak narodziła się seria „Natura”, do której należy prezentowana ważka. Duża, dziwna i błyszcząca, jakby wprost wyjęta z obrazu Mehoffera, skupia na sobie wzrok widza. Jej lekka, ażurowa forma jest wybitnie dekoracyjna – niczym zmonumentalizowana broszka. To zabieg nieprzypadkowy, gdyż Munzer swą drogę twórczą rozpoczynała w pracowni projektowania biżuterii w łódzkiej PWSSP, gdzie szukała nowych śmiałych rozwiązań w zdobnictwie.

Ważka jest niezaprzeczalnym symbolem secesji, pojawiającym się w tamtym okresie nie tylko w malarstwie i rzeźbie, lecz również w całym rzemiośle artystycznym. Niesie ona zarazem „(…) swoją semantykę i tradycję wywodzącą się z kultury Dalekiego Wschodu. W Europie uznawano ważki i motyle najczęściej za symbol nieśmiertelności i odnowy (…). W Chinach należały do znaków pełni lata, jak również słabości i niestałości” (Huml I., Sugestywny świat wyobraźni Barbary Munzer, [w:] Barbara Munzer [katalog wystawy], Muzeum Mazowieckie w Płocku, Płock 1999).

Tytuł „Desdemona” odwołuje się do bohaterki szekspirowskiej tragedii. Artystka buduje poetycką paralelę między urodziwą, niewinną kobietą, którą Otello okrutnie pozbawił życia a piękną i kruchą ważką, ginącą wraz z końcem lata. W twórczości Munzer lotny owad nie jest zatem odzwierciedleniem natury, tylko zaczarowaną postacią i indywidualną kreacją plastyczną, wyrażającą emocje i charakter autorki.

Barbara Munzer urodziła się w 1939 roku w Łodzi i tam ukończyła studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych. Jej droga od uzyskania dyplomu w zakresie ubioru i biżuterii wiodła również przez inne dziedziny plastyki – malarstwo i grafikę. W 1966 została przyjęta w poczet członków rzeczywistych ZPAP. Prace jej były eksponowane na wystawach indywidualnych i zbiorowych oraz na pokazach mody. Powstały wtedy całe zestawy ozdób do kolekcji „Mody Polskiej” (udział w pokazach w latach 1968, 1970-75) i „Telimeny” (udział w pokazach w latach 1969-73). Od wielu lat Barbara Munzer tworzy duże formy dekoracyjne z metalu, wizje owadów oraz szaty. Oryginalne srebrzyste i złote rzeźby pod wspólnym tytułem “Teatr Postaci” pokazywała w Warszawie, Amsterdamie, Łodzi, Płocku, Hadze, Bochum, Borken, Krakowie. Prace Munzer znajdują się w Muzeum Secesji w Płocku oraz u kolekcjonerów prywatnych w kraju i zagranicą. Artystka nie poddaje się modom, kierunkom, „izmom” – hołduje zasadzie, że w sztuce liczy się pomysł, indywidualność i niezależność. Barbara Munzer tym właśnie zasłynęła na tle środowiska polskich artystów plastyków odnajdując własną ścieżkę na granicy świata mody i biżuterii. Współtworzy jedną z najciekawszych pracowni artystycznych Warszawy. Przestrzeń mieszcząca się w zacisznej kamienicy Śródmieścia, to bez wątpienia jedno z najbardziej oryginalnych a zarazem ostatnich tego typu miejsc w stolicy. Jak niewiele innych opowiada historię twórczości, której rzemieślniczy rodowód doskonale współgra z wykształceniem artystycznym. Jego właścicielka na stałe współpracuje z miejskim zespołem do spraw Warszawskich Historycznych Pracowni Artystycznych.