Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
61.

Paweł Kowalewski
(1958)

Mon Cheri Bolshevique, 1986

olej, płótno / 100 x 81 m

sygn. na odwrociu: P Kowalewski '86

Estymacja:
115 000 - 135 000 zł
Cena wylicytowana:
120000 zł
61.

Paweł Kowalewski
(1958)

olej, płótno / 100 x 81 m

sygn. na odwrociu: P Kowalewski '86

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa – Moskwa / Moskwa – Warszawa 1900-2000, 20 listopada 2004 – 30 stycznia 2005
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Gruppa 1982-1992,  grudzień 1992 – luty 1993

Anda Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Stentor, Warszawa 2007, il. str. 300
Warszawa – Moskwa / Moskwa – Warszawa 1900-2000 [katalog wystawy], Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2004 il. str.326
Gruppa 1982-1992 [katalog wystawy], Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, grudzień 1992 – luty 1993

Paweł Kowalewski studiował w latach 1978-1983 na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Stefana Gierowskiego, który do dziś jest jego mistrzem koloru. Od 1985 jest wykładowcą na Wydziale Wzornictwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie początkowo był asystentem prof. Jacka Sempolińskiego, a następnie został samodzielnym pracownikiem naukowym. Do 1994 roku Kowalewski wykładał na uczelni malarstwo, a od 1994 roku prowadzi zajęcia z budowy marki, obecnie ze stopniem doktora habilitowanego. Jego wieloletnia praca dydaktyczna przyczyniła się do zbudowania mostu pomiędzy światem sztuki i reklamy w Polsce. W 2019 roku uzyskał stopień profesora ASP. Kowalewski od zawsze powtarza, że sztuka może zmieniać świat, dlatego tak wiele satysfakcji przynosi mu działalność naukowa i wykładanie dobrych praktyk projektowych dla kolejnych pokoleń twórców.

Kowalewski był założycielem legendarnej Gruppy, najsławniejszej polskiej formacji artystycznej lat 80. Działania Gruppy można opisać jako bunt wobec akademizmu i postaw postawangardowych w sztuce, a także protest przeciwko cenzurze i represjom ze strony władz komunistycznych podczas stanu wojennego, wprowadzonego w 1981 roku.
Rzeczywistość tamtego okresu czasów PRL-u, Kowalewski odczuwał jako absurd i groteskę. W latach 1984-1989 w ramach efemerycznego pisma Gruppy „Oj dobrze już”, gdzie zamieszczano wiersze, wypowiedzi, komentarze, szkice i rysunki, pisywał prześmiewcze teksty m.in. pod pseudonimem wyimaginowanej amerykańskiej dziennikarki Sharm Yarn. Chciał w ten sposób ukazać niepewność polskiej krytyki artystycznej, skomentować pomijanie unikatowości zjawisk, które miały miejsce w Polsce w tamtym czasie oraz ośmieszyć próby wyznaczania kierunku kultury podług odgórnych paradygmatów politycznych.

Prace Pawła Kowalewskiego wystawiane były m.in. w Museum Jerke w Niemczech, Artist’s House w Tel Avivie, Galerii Tretiakowskiej w Moskwie, Galerii Isy Brachot w Brukseli, w NS-DOK w Monachium, Dorotheum w Wiedniu, Sotheby’s w Londynie, Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki. Jego prace znajdują się m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie i Krakowie, a także w Fundacji Rodziny Staraków i Fundacji Sztuki Polskiej Banku ING.