Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
66.

Klaudiusz Jędrusik
(1928-1986)

PEJZAŻ MORSKI, 1976

olej, płótno / 200 x 394,5 cm

sygn. p.d.: K. L Jędrusik 76

Cena wywoławcza:
50 000 
Estymacja:
60 000 - 80 000 
Cena wylicytowana:
57 000 
66.

Klaudiusz Jędrusik
(1928-1986)

olej, płótno / 200 x 394,5 cm

sygn. p.d.: K. L Jędrusik 76

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Klaudiusz Jędrusik był absolwentem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i jednym z pomysłodawców, założycieli i teoretyków katowickiej grupy artystycznej ST-53. Grupa ta powstała w bardzo trudnym dla środowiska artystycznego okresie terroru politycznego i była pierwszym tego typu zjawiskiem na Śląsku. W nazwie grupy wykorzystano dwie pierwsze litery nazwiska Strzemińskiego (St), którego Teoria widzenia napisana w 1948-49 stała się inspiracją dla zawiązania grupy. Celem jej było wypracowanie warsztatu i środków wyrazu właściwych dla nowocześnie pojmowanej sztuki. Działalność ST-53 była jedną z pierwszych oznak sprzeciwu wobec dominacji realizmu socjalistycznego w sztuce polskiej. Jędrusik związany był z ST-53 w pierwszym i najważniejszym okresie istnienia grupy, kiedy to prowadzone były studia nad Teorią widzenia Strzemińskiego. Z tego czasu zachowały się prace Jędrusika, w których widać jak wielką wagę przywiązywał do założeń kubizmu. Rozbicie kształtów na geometryczne bryły służyć miało wg artysty analizie formy i przestrzeni. Myślenie to ukazują zarówno wcześniejsze jak i późniejsze prace artysty. Zwłaszcza jego martwe natury i pejzaże rygorystycznie interpretowały ideę Strzemińskiego. Sztuka rowwija się w kierunku, a nie w kierunkach. Jest to łańcuch przyczynowo-skutkowy, choć przypomina ruchy Browna – mawiał Jędrusik. Dla niego kubizm pozostał do końca artystycznym credo.