Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
5.

Albrecht Dürer
(1471-1528)

Narodziny Najświętszej Marii Panny, z cyklu „Życie Marii", ok. 1503 - 1504

drzeworyt, papier / 40 x 29 cm

sygn. w obrębie kompozycji u dołu monogramem: AD, pod ryciną p.d.: A v; w prawym dolnym narożniku napis po niemiecku identyfikujący tytuł dzieła i autora

Cena wywoławcza:
12 500 zł
Cena wylicytowana:
13500 zł
5.

Albrecht Dürer
(1471-1528)

drzeworyt, papier / 40 x 29 cm

sygn. w obrębie kompozycji u dołu monogramem: AD, pod ryciną p.d.: A v; w prawym dolnym narożniku napis po niemiecku identyfikujący tytuł dzieła i autora

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Strauss W., The Illustrated Bartsch, New York 1981, poz. 280
Strauss W., publikacja, New York 1980, poz. 78
Panofsky E., publikacja, Princeton 1943
Meder J., publikacja Vienna 1932; poz. 192
Tietze H., publikacja, Augsburg 1928, poz. 208
Heller J., publikacja, Bamberg 1827, poz. 1709
Kurth W., publikacja, Munich 1927, poz. 178

Prezentowana rycina stanowi pierwsze ogniwo hagiograficznego cyklu pog święconego Najświętszej Marii Pannie i zarazem świadectwo niedoścignionego kunsztu warsztatowego Dürera, stopnia rysunkowej finezji, jaki artysta osiągnął w pierwszych latach XVI stulecia. W przedstawionej scenie narodzin Marii, przeniesionej w realia XVI wieku, przejawił się ponadto niezwykły zmysł obserwacji twórcy; uderza uzyskany tu stopień realizmu – umiejętność zindywidualizowanej charakterystyki fizjonomicznej postaci, trafne oddanie ruchu i pozy, zamiłowanie do precyzyjnego odtwarzania szczegółów stroju i detali wnętrza. Mnożąc uczestniczące w zdarzeniu postaci i rozbijając całość kompozycji na kilka symultanicznie rozgrywających się epizodów Dürer dał wyraz swym narratorskim talentom. Zasadnicza akcja rozgrywa się w tle przedstawienia, w obrębie kompozycyjnego trójkąta utworzonego przez zasłony łoża, którego odpowiednikiem na pierwszym planie jest trójkąt obejmujący grupę trzech kobiet z dzieckiem, niezaangażowanych w główny tok zdarzeń. Kobieta pijąca z dzbana wydaje się być pokrzepiającą swe siły akuszerką. Rodzajowy charakter przedstawienia współtworzy m.in. służebna siedząca przy łożu, która w oczekiwaniu na „rozwiązanie” zapadła w drzemkę. Kędzierzawy obłok oddziela sferę doczesną od niebiańskiej zasłaniając przed wzrokiem usługujących i gawędzących kobiet anioła o dekoracyjnie rozbudowanych skrzydłach z kadzidłem w ręku, który uzmysławia doniosłość wydarzenia.