Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
114.

Alicja Karska
Aleksandra Went

Z serii Ebru, 2014

fotografia, lambda, dibond, pleksi / 175 x 96,5 cm

ed. 4

Estymacja:
15 000 - 20 000 
Cena wylicytowana:
18 000 
114.

Alicja Karska
Aleksandra Went

fotografia, lambda, dibond, pleksi / 175 x 96,5 cm

ed. 4

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

W serii Ebru grając na skojarzeniach z kamienną materią marmuru artystki w przewrotny sposób interpretują przypisywaną rzeźbie ideę trwałości. Wielkoformatowe fotografie, które wyglądają jak wielkie kamienne płyty, okazują się być przeskalowanymi zdjęciami marmurowych deseni książkowych okładek wykonanych tradycyjną techniką ebru. „Marmurkowanie”, stara turecka technika zdobienia papieru stosowana w tradycyjnej sztuce introligatorskiej kojarząca się z zeszłowiecznymi woluminami, przywołuje pamięć archiwalnych otchłani i zakurzonych, bibliotecznych półek, uprzywilejowanych miejsc przechowywania pamięci.

Alicja Karska i Aleksandra Went tworzą duet artystyczny od 2002 roku. Obie są absolwentkami Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i stypendystkami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zajmują się wspólnie fotografią, tworzą obiekty przestrzenne, instalacje wideo i filmy, realizują również różne projekty artystyczne w przestrzeni publicznej.

Artystki w wielu pracach podejmują problem pamięci i odzyskiwania dla kultury tego, co pominięte i zapomniane. Pokazują zanikające obszary współczesnej wizualności, kulturowe fenomeny z obrzeży miejskich przestrzeni i peryferii współczesnej wyobraźni. Ich dialog z przeszłością budowany jest w sposób odbiegający od dominujących narracji, w swoich projektach często odwołują się do pamięci niejawnej i lekceważonej.

W filmach i fotografiach rejestrują kamerą przestarzałą architekturę, popadające w ruinę budynki, niedokończone budowle, niezrealizowane projekty, walące się konstrukcje zeszłowiecznej inżynierii, relikty przebrzmiałej nowoczesności, anachroniczne stylistyki miejskiego designu zanikające pod presją rozpasanej technologicznie reklamy. „(…) z ich filmów i fotografii wyłania się nie tylko pytanie o obrazy miejsc, ale również o miejsca obrazów. Oglądamy je sfilmowane, ujęte w książkach, w muzeum, w bibliotece, w istniejących lub nieistniejących miejscach. W tle pojawiają się pytania o muzeum, o archiwum z ich dialektyką upamiętniania i zapominania obrazów. Ale uporczywym trzymaniem się staroci, peryferyjnych przestrzeni czy przetrząsaniem ruin, artystki piszą własny scenariusz odtajniania pamięci obrazów” – zauważa Bożena Czubak (Czubak B., Pamięć obrazów, [w:] Karska Went – Pamięć obrazów [katalog wystawy], BWA Galeria Sztuki w Olsztynie, Fundacja Profile Warszawa, 2011). Prace duetu Karska & Went często niedopowiedziane wprost, oddziałują wyrafinowaną urodą obrazów, urokiem minionego, aurą kryjącą w sobie pamięć przeszłości.