Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
24.

Philip Jackson
(1944)

Gimnastyczka, lata 90. XX w.

brąz / 50 x 113 x 73 cm ed. 3/9

sygn. na krawędzi podstawy: P. Jackson 3/9

Estymacja:
250 000 - 300 000 
Cena wylicytowana:
220 000 
24.

Philip Jackson
(1944)

brąz / 50 x 113 x 73 cm ed. 3/9

sygn. na krawędzi podstawy: P. Jackson 3/9

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Philip Henry Christopher Jackson jest szkockim rzeźbiarzem, znanym z nowoczesnego stylu i nacisku na formę. Z racji pełnienia przez niego funkcji Królewskiego Rzeźbiarza Królowej Elżbiety II, jego rzeźby oglądać można w wielu miastach Wielkiej Brytanii, a także w Argentynie i Szwajcarii.

Do najgłośniejszych realizacji Jacksona należą przede wszystkim monumentalne pomniki wykonywane bezpośrednio na zlecenie brytyjskiej korony – konny pomnik Królowej Elzbiety II (2003) w ogrodach Windsoru, kommemoratywny posąg Królowej Matki czy pomnik króla Jerzego VI. Najbardziej rozpoznawalną rzeźbą jest z kolei sześciometrowy posąg z brązu legendarnego piłkarza Bobby’ego Moore’a (2007) znajdujący się przed głównym wejściem stadionu Wembley. Jackson jest też autorem dużej rzeźby, będącej centralnym elementem pomnika upamiętniającego 55,500 ludzi z Bomber Command, którzy zginęli podczas II Wojny Światowej. Została ona odsłonięta przez Królową w Green Park, w Londynie, 28 czerwca 2012 roku przez Królową. Inne znane dzieła plenerowe Jacksona to “Młody Mozart w Chelsea” czy rzeźba “Wyzwolenie Jersey”. Źródłem jego inspiracji byli Jacob Epstein, Auguste Rodin, Henry Moore, Oscar Nemon i Kenneth Armitage.

Philip Jackson mieszka i pracuje w West Sussex, gdzie dzieli swój czas pomiędzy tworzenie rzeźb dla galerii i zamówienia publiczne. Prace artysty charakteryzuje przede wszystkim zdolność przekazywania ludzkiej kondycji poprzez umiejętne wykorzystanie języka ciała. Jackson zaklina w swoich kompozycjach chwilę, stąd często sam siebie określa mianem rzeźbiarza impresjonistycznego. Czy to w przypadku ubranych, zamaskowanych lub pozbawionych twarzy postaci przypominających XVIII-wiecznych weneckich prokuratorów, pełnych gracji, delikatnie upozowanych dzieł takich jak Saraband, czy też prestiżowych nierzadko monumentalnych realizacji dedykowanych postaciom życia społecznego, prace Philipa Jacksona poruszają ludzi. Imponujące i operowe zarówno w narracji, jak i w ich obecności, jego rzeźby utożsamiane są z mocą i pięknem.

Oferowana rzeźba „Gimnastyczka” swą stylistyką wpisuje się w typologię realizacji wykonywanych przez Jacksona na zamówienie charakteryzujących się przeskalowaniem względem naturalnych rozmiarów, weryzmem w oddaniu postaci ludzkiej i dopracowaniem szczegółu. Sposób ukazania młodej gimnastyczki wskazuje na niezwykłą umiejętność z jaką Jackson potrafi snuć opowieść o człowieku poprzez trafne oddanie postaci. Ubrana w strój gimnastyczny, składający się z jednoczęściowego kostiumu i legginsów, młoda dziewczyna leży na lewym biodrze ze zgiętymi w kolanach nogami. Skręcona w tułowiu cały ciężar jej ciała spoczywa na lewym przedramieniu a głowę podpiera prawą dłonią. Włosy ma zebrane w wysoko upięty kucyk, grzywka opada na czoło. W uszach dziewczyny rysują się wyraźnie kolczyki w kształcie prostych kółek. Wzrok dziewczyny skierowany jest lekko ku dołowi zupełnie jakby leżała na brzegu stawu wpatrując się w odbicie w tafli wody. Całość ujęcia nasuwa skojarzenie z beztroską dziecięcego zadumania wynikającego z czynionej właśnie obserwacji. Jednakże ciało dziewczyny nie jest już ciałem dziecka – wyraźne zaokrąglenie bioder i kostium odsłaniający głęboki dekolt, jak również wspomniana biżuteria wskazują na to, że sportretowana jest młodą kobietą. Tak charakterystyczna dla twórczości Jacksona psychologizacja postaci jest w przypadku „Gimnastyczki” niezwykle wyraźna. Specjalizujący się w wykonywaniu na zamówienie rzeźb upamiętniających m.in. sportowców artysta z powodzeniem oddaje gibkość, smukłość ale i siłę fizyczną zaklętą w ciele dziewczyny. Nie ucieka jednak od tego, co leży poza cielesnością sportsmenki. Zawodowe gimnastyczki to najczęściej bardzo młode dziewczyny mające w sobie jeszcze pierwiastek dziecięctwa odebranego im w pewien sposób na skutek żmudnych treningów i ciężkiej pracy. Jackson we wrażliwy ale i zdecydowany sposób wskazuje na tę właśnie sferę niejednokrotnie w przypadku osób publicznych pomijaną. Nie jest istotne tu czy „Gimnastyczka” jest portretem konkretnej dziewczyny czy tylko pretekstem do opowiedzenia historii. Philip Jackson, jak mało który współczesny rzeźbiarz potrafi z taką mocą oddać człowieka w jego pełni i skłonić do refleksji nad ludzką kondycją we współczesnym świecie.