Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
27.

Włodzisław Sier
(1944)

Paradies, 1989

wełna, bawełna, drewniana rama / 188 x 244 cm (195 x 252 x 5,5 cm z ramą)

sygn. na odwrocie na autorskiej metce: „PARADIES" WŁODZISŁAW SIER 1989 WOLLE, BAUMWOLLE Gr.2,38 x 1,87

Estymacja:
40 000 - 50 000 
Cena wylicytowana:
36 000 
27.

Włodzisław Sier
(1944)

wełna, bawełna, drewniana rama / 188 x 244 cm (195 x 252 x 5,5 cm z ramą)

sygn. na odwrocie na autorskiej metce: „PARADIES" WŁODZISŁAW SIER 1989 WOLLE, BAUMWOLLE Gr.2,38 x 1,87

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Belgia, kolekcja prywatna

Prace Włodzisława Siera wpisują się w bogatą tradycję, jaką charakteryzuje się polska tkanina artystyczna. Od wieków tkanina wzbudzała zainteresowanie malarzy, którzy szukali sposobności transponowania języka malarskiego na to medium. Pod tym względem w polskiej sztuce przełom nastąpił niewątpliwie w latach 60. ubiegłego wieku, wówczas to artyści malarze związani z ruchami awangardowymi stawiali coraz śmielsze kroki w dziedzinie tkaniny. Hanna Dąbkowska, Tadeusz Dominik, Krystyna Cierniak, Anna Śledziewska należeli do szerszego grona prekursorów nowych malarskich poszukiwań a ich prace można było oglądać na wystawie „Tkanina artystyczna” zorganizowanej w kwietniu 1961 roku w warszawskiej Zachęcie. Równolegle z eksperymentami natury technologicznej zachodziły zmiany w percepcji samego medium. Powoli tkanina przestawała spełniać funkcję stricte użytkową. Artyści tacy jak Magdalena Abakanowicz, Jolanta Owidzka czy Wojciech Sadley, którzy już na przełomie lat 50. i 60. prowadzili swoje pierwsze bardzo udane eksperymenty z tkaniną, sprawili, że stała się ona równorzędnym z malarstwem czy rzeźbą językiem wyrazu. W 1962 roku sukces polskich twórców na I Biennale Tkaniny Artystycznej w Lozannie potwierdził istotę ich poszukiwań. Wywodzące się z głęboko zakorzenionej tradycji polskiego tkactwa a nowoczesne w wyrazie grubo tkane gobeliny i obiekty przestrzenne wprawiły krytykę w osłupienie. „Tkanina jutra narodziła się w Polsce” – głosił tytuł entuzjastycznego artykułu w „Gazette de Laussane” z kwietnia 1963 roku. O walorach artystycznych, wizualnych, zmysłowych i użytkowych prac zaprezentowanych przez Polaków zrobiło się głośno a Polska Szkoła Tkaniny stała się rozpoznawalna na całym świecie.     

Włodzisław Sier, rocznik 1944, należy do pokolenia, które kształtowało swoją drogę artystyczną pod okiem wspomnianych wyżej prekursorów wielkich zmian w dziedzinie tkaniny. W łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych studiował na Wydziale Tkaniny pod kierunkiem profesora Antoniego Starczewskiego. Wydział ten należy do jednego z najstarszych na uczelni, założony został na przełomie 1946 i 47 roku. Starczewski, który stał na jego czele od 1955 roku, był uczniem Władysława Strzemińskiego. Należał do artystów wszechstronnych, którego zainteresowania wybiegały daleko poza jedną dziedzinę sztuki. W tkaninie, którą zajmował się od 1964 roku, poszukiwał rytmu i regularności, językiem wyrazu był dla niego znak. To wyróżniało znacząco Starczewskiego pośród innych przedstawicieli Polskiej Szkoły Tkaniny, których prace nacechowane były emocjonalnością, poetyckością surowej formy i przestrzennością. W kształceniu przyszłych projektantów przemysłu lekkiego oraz artystów sztuki włókna kładł nacisk na różnorodność i swobodę wypowiedzi, nie narzucał swojego zdania. Wyznawał natomiast ideę wprowadzania dobrych wzorców estetycznych do produkcji masowej. W rozmowie z redakcją „Projektu” powiedział: Nie odróżniam sztuki czystej od użytkowej (Antoni Starczewski [katalog], wyd. ZPAP, CBWA Zachęta, Warszawa 1973, s. nlb). Włodzisław Sier, który ukończył studia w 1971 roku a dziesięć lat później na stałe wyemigrował do Niemiec, znany jest przede wszystkim za granicą. Jego formą wypowiedzi są malarstwo i tkanina przy czym niezwykle czytelny jest związek między jedną a drugą dziedziną w przypadku twórczości tego artysty. Obydwie są narzędziami przekazu idei, która zdaje się być nadrzędną wartością. Szczególnie interesujące z punktu widzenia oferowanej pracy są geometryzujące kompozycje, które buduje Sier w oparciu o plamę barwną tworzącą podział przestrzeni. Kolor jest czysty, raz intensywny, kiedy indziej delikatny, pastelowy. Zarówno portrety jak i pejzaże czy kompozycje bardziej abstrakcyjne cechuje harmonia formy i barwy, którą z malarskiego medium w sposób wyrafinowany przenosi artysta na tkaninę. Nie tylko kolor staje się tu językiem artysty ale i faktura. Przemawia mocnym głosem mięsistość tkaniny, różnorodność splotów, kontur, który wyraźną linią buduje i porządkuje całą kompozycję. Niewątpliwie obiekt autorstwa Włodzisława Siera wpisuje się w bogatą tradycję Polskiej Szkoły Tkaniny wzbogacając ją o rzadko w niej reprezentowaną harmonię i lekkość zestawień barwnych.

Włodzimierz Sier to polski artysta na stałe mieszkający w okolicach Akwizgranu. Ukończył w 1964 Liceum Sztuk Plastycznych w Łodzi, a w 1971 Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych (pracownię malarstwa u prof. Romana Modzelewskiego i pracownię tkaniny u prof. Antoniego Starczewskiego). W 1981 roku wyjechał na stałe z żoną do Niemiec, gdzie zamieszkuje do dnia dzisiejszego. Prace jego można znaleźć w muzeach (m.in. w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Galerii Książąt Pomorskich w Szczecinie, Toronto National Museum w Kanadzie) i w zbiorach prywatnych w Polsce (w Łodzi, Szczecinie, Warszawie) i za granicą (Belgii, Czechach, Francji, Holandii, Kanadzie, Niemczech, Norwegii, USA, Szwajcarii, Szwecji i Wielkiej Brytanii). Od 1983 roku jego prace (malarstwo, grafika, tkaniny, malowane kule drewniane i metalowe, malowane rzeźby) są rozpowszechniane przez Galerię Am Dom w Akwizgranie.