Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
46.

Tomasz Górnicki
(1986)

Sadness hidden behind the beauty, 2017

czarny beton, stal / wys. 152 cm z podstawą
Estymacja:
20 000 - 30 000 
Cena wylicytowana:
23 000 
46.

Tomasz Górnicki
(1986)

czarny beton, stal / wys. 152 cm z podstawą

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

pracownia artysty

Gent (Belgia), VLASK Gallery, Archetypes, 2017

Tomasz Górnicki to autor monumentalnych, miejskich realizacji artystycznych, jak i form mniejszych aranżowanych w porywających ekspozycjach w przestrzeniach galeryjnych dzięki czemu jego prace prezentowane były m.in. w Nowym Jorku, Los Angeles, Berlinie, Cannes czy w Londynie. Twórczość Tomasza Górnickiego to również przejmujące interwencje w przestrzeniach miast, wykonywane spontanicznie i niezapowiedzianie akcje z pogranicza street-artu, które artysta porzuca trochę „na pastwę” ludzkich reakcji. Obiekty wpisuje w architekturę miejsc, pozostawiając je w opuszczonych budynkach, pod mostami lub przymocowane do punktów, które na co dzień mija się niezauważone. Jak sam mówi – Pomyślałem, że w poszukiwaniu odbiorcy, sam do niego wyjdę – wyjdę ze sztuką do ludzi. Jego prace rzeźbiarskie choć tworzone w żmudnym procesie to jednak spektakularne, za każdym razem wzbudzają silne emocje w obserwatorach, zarówno poprzez formę jak i nieoczywistość miejsc, w których są prezentowane.

Górnickiego absorbuje ludzka niedola, samotność, wyobcowanie. Codzienność wypełniona pędem odbiera humanistyczne spojrzenie na bliźniego, pomija cierpienie, samotność, niewygodę, strach. W jego rzeźbie często pojawiają się fragmentaryczne ludzkiej formy, kobiety bez głów albo dzieci z zasłoniętą twarzą, mężczyźni o skulonej, bojaźliwej posturze, piękno kobiecego, ale dotkniętego już przemijaniem ciała, bezradna forma rodzącego się w krzyku noworodka. Powoduje to wzruszenie, przerażenie, często bulwersuje. Szczególną uwagę poświęca anatomii ludzkiego ciała wydobywając jego piękno ale zawsze w szerszym kontekście zwracającym uwagę na to co w ciele ukryte. Nic bardziej wymownego od samego tytułu nadanego oferowanej rzeźbie „Sadness hidden behind the beauty” – piękno skrywające smutek czy może, kładąc silniejszą emfazę na emocje, – smutek ukryty za pięknem. Górnicki łapie i zatrzymuje w rzeźbiarskim materiale to co ulotne, czyni widocznym, materialnym to, co ukryte.

Tomasz Górnicki ukończył z wyróżnieniem Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w 2010 r. w pracowni Janusza Antoniego Pastwy. Jest młodym artystą, którego zainteresowania skupiają się wokół realizmu. Górnicki ma na koncie I Międzynarodową Nagrodę Rzeźby Edgardo Mannucci zdobytą we Włoszech (2010), brał również udział w licznych wystawach zbiorowych i był autorem wystaw indywidualnych.

Motywem przewodnim jego twórczości jest fizyczność, wehikuł wnoszący do świata symbolicznego, szlak ku archetypom.  Pracuje zarówno z monumentalną skalą, jak i małą formą. Eksperymentuje z łączeniem różnych materiałów, takich jak brąz, kamień, aluminium, tkanina. Bada walory koloru i przenosi grafikę 2D do świata 3D.

Artysta ma w dorobku wystawę w Polskim Centrum Olimpijskim wWarszawie (2008) , I Międzynarodową Nagrodę Rzeźby Edgardo Mannucci zdobytą weWłoszech  (2010), „27” wystawę indywidualną w ZPAP w Warszawie (2014),  udział w wystawie zbiorowej „Aukcja Sztuki Festiwalu w Cannes” na Festiwalu Filmowym w Cannes (2015), a także dwie wystawy zbiorowe „Kłus / Step / Cwał” w Polskim Centrum Rzeźby, CRP Orońsko (2015) i  „Moonlightt vol.2” w Warszawie (2016).