Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
98.

Angelika Markul
(1977)

The Mother Broome, 2019

wosk, metal, drewno / 200 x 100 cm
Estymacja:
70 000 - 100 000 
Cena wylicytowana:
95 000 
98.

Angelika Markul
(1977)

wosk, metal, drewno / 200 x 100 cm

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Paryż, 8 Edition of The Private Choice, Affinitiés/Affinities, 2019

Jestem artystką. Nie jestem naukowcem, ani dokumentalistką. Inspiruję się wieloma prawdziwymi historiami, ale przetwarzam je w sztukę. (…) Nie jestem po to żeby coś uratować – od tego są inne osoby, ja tylko szukam i chcę zrozumieć. Inspirują mnie opowieści, tradycje, mitologie, odkrycia…

– Angelika Markul

 

Praktyka artystyczna Angeliki Markul jest zakorzeniona w fascynacji miejscami i fenomenami do końca nieznanymi a czasem wręcz niebezpiecznymi. Łącząc fakty z fikcją, a nawet z fantastyką naukową, jej projekty zabrały ją do najbardziej odległych miejsc na świecie (podwodne monumenty u wybrzeży Yonaguni, topniejące lodowce Ziemi Ognistej, odludna pustynia Atacama, skażony Czarnobyl, spustoszona tsunami Fukushima). Pracując najczęściej z naturalnymi materiałami (wosk, skóra, filc, światło) Markul obrazuje niszczycielskie siły, które nas przerażają i równocześnie fascynują, sytuując je poza kulturowymi kategoriami dobra i zła. Usidlona pomiędzy tymi dwoma siłami, twórczość Markul motywowana jest pragnieniem uchwycenia i utrwalenia obrazów, uczynienia widzialnym tego, co niejasne i ukryte.

The Mother Broome należy do cyklu prac towarzyszących projektowi Marella, zrealizowanemu w 2019 roku. Celem wyprawy Angeliki Markul stała się tym razem Australia, gdzie podczas prawie miesięcznego wyjazdu artystka współpracowała z paleontologiem i prawnikiem plemienia Aborygenów Goolarbooloo. Miejscem pracy była miejscowość Broome na Wybrzeżu Kimberley, znana z widocznych do dziś śladów dinozaurów. Sama artystka podkreśla, że tamta podróż należy do najpiękniejszych jakie odbyła w swoim życiu, a to za sprawą szczególnej energii jaką emanuje ta część Australii, zawieszona między historią a teraźniejszością, kultywująca aborygeńską tradycję. Efektem podroży był film ukazujący dziewicze wybrzeże z lotu ptaka. Tytuł projektu – Marella – odnosi się do aborygeńskiego stwórcy świata, który wyszedł z wody, zostawiając ślady dziś widoczne na wybrzeżu Kimberley. Z piasku Marella zrobił kobietę i mężczyznę, a potem przemienił się w ptaka i wyleciał w powietrze, do gwiazd.

Powstałe w wyniku australijskiej podróży obrazy są artystycznym przetworzeniem doświadczenia o charakterze naukowym. Angelika Markul czerpie z etnografii, paleontologii, historii, archeologii i lokalnej mitologii, ale jej obrazy dalekie są od bycia nośnikiem wystawa nośnikiem wiedzy z tego zakresu. Trwają w zawieszeniu między faktem a fikcją, jak ujęła to Joanna Glinkowska w rozmowie z artystką (W poszukiwaniu formuły czasu. Z Angeliką Markul rozmawia Joanna Glinkowska, w: „NN6T”, nr 139, grudzień 2021 – luty 2022, wydanie online). Rzeczywistość miesza się z artystyczną kreacją, przypominając poniekąd sen. Gęsta materia obrazu przywołuje na myśl naturę, jest to faktura bardzo sensualna, zachęcająca do jej doświadczenia. Artystkę fascynuje natura i człowiek, jego rytuały i wierzenia kulturowo oddalone od naszej cywilizacji. W postępujących po sobie i ze sobą niezwykle spójnych cyklach prac Markul coraz większy nacisk kładzie na człowieka w relacji z naturą. Dostrzegając jego niszczycielską moc wskazuje jednakowoż, że ludzka istota nigdy nie wygra z mocą natury. „Ja nie jestem od tego, żeby ratować kulę ziemską. Ja tylko szukam odpowiedzi na moje własne pytania podróżując, spotykając się z ludźmi i słuchając tego, co mają do powiedzenia” wyznała artystka we wspomnianym wywiadzie z Joanną Glinkowską. Obrazy Angeliki Markul to jej własny sposób dzielenia się z widzem tym, co w czasie swoich podróży poznała. Są to historie opowiedziane już z innej perspektywy – perspektywy własnej wrażliwości artystycznej.

Angelika Markul mieszka i pracuje w Paryżu, jest absolwentką École National Supérieure des Beaux-Arts de Paris (ENSBA), gdzie w 2003 roku uzyskała tytuł magistra z zakresu multimediów pod kierunkiem Christiana Boltanskiego, a następnie w 2004 roku ukończyła studia podyplomowe wraz z seminarium Introduction à l’expostition pod kierunkiem Christiana Bernarda. Jest autorką licznych wystaw indywidualnych, m.in. Z ziemi do gwiazd, Maison des Arts, Malakoff, Francja (2014), Terre de départ, Palais de Tokyo, Paryż, Francja (2014), Wyzwolone siły. Angelika Markul i współczesny demonizm, Muzeum Sztuki, Łódź, Polska (2013), Installation monumetale, Estate de Charamande, Charamande, Francja (2013), Nie zapomnij , Galeria Foksal, Warszawa, Polska (2012), Polowanie, Galeria Arsenał, Białystok, Polska (2012), Salon Noir, MAC/VAL, Musée d’Art Contemporain du Val-de-Marne, Vitry-sur-Sine, Francja (2010), Noire Neige, Théâtre National de Chaillot, Paryż, Francja (2009), Nów, CSW Znaki Czasu, Toruń, Polska (2009), Clarté Souterraine, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, Polska (2008). Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych i publicznych, m.in. w zbiorach CSW Znaki Czasu w Toruniu, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Galerii Foksal w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Galerii Labirynt w Lublinie, Galerii Arsenał w Białymstoku, Signum Foundation w Wenecji oraz Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris w Paryżu. W 2012 roku została laureatką nagrody Prix SAM.