Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
23.

Mirosław Bałka
(1958)

Bez tytułu, 1990

ołówek, papier, kolaż / 28 x 17 cm (każdy)

sygn. i opisany p. d.: 17 03 90 / Bożenie Cz - M. Bałka (każdy)

Cena wywoławcza:
6 000 zł
Cena wylicytowana:
6 000 zł zł
23.

Mirosław Bałka
(1958)

ołówek, papier, kolaż / 28 x 17 cm (każdy)

sygn. i opisany p. d.: 17 03 90 / Bożenie Cz - M. Bałka (każdy)

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Widz tak samo powinien dać sobie czas na przemyślenie i przeżywanie dzieła, jak robi to twórca. Pobieżne oglądanie zawsze rodzi niezrozumienie. Widz to nie tylko oczy, ale też człowiek, który te oczy niesie, który obdarzony jest mózgiem, emocjami i inteligencją. – Mirosław Bałka

(Mirosław Bałka o roli pamięci i przemijaniu, Polskie Radio Dwójka, 2.02.2011)

 

Mirosław Bałka jest przede wszystkim rzeźbiarzem, choć zajmuje się też rysunkiem, filmem eksperymentalnym i dźwiękiem. Urodził się w 1958 roku w Warszawie. Studiował na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1985 roku w ramach obrony dyplomu zrealizowanego w pracowni prof. Jana Kucza słynną rzeźbę pt. „Pamiątka Pierwszej Komunii”, znajdującą się obecnie w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi. Do dziś związany z macierzystą uczelnią, artysta prowadzi Pracownię Działań Przestrzennych na Wydziale Sztuki Mediów. W 2012 roku został nominowany na profesora przez Prezydenta RP. Otrzymał też Stypendium Miesa van der Rohe przyznawane przez Kunstmuseen w Krefeld i został członkiem Akademie der Künste w Berlinie.

W swojej sztuce Bałka nawiązuje do tematu przemijania, pamięci i śmierci. Głównym motywem jego prac staje się ludzkie ciało, przedstawiane w dramatycznym napięciu pomiędzy tym co cielesne i duchowe. Artysta swoje metaforyczne kompozycje konstruuje z różnych materiałów, nabierających głębszego znaczenia poprzez włączenie ich w opowieść o człowieku. Są to m.in. drewno, beton, juta, włosy, mydło, sól, popiół czy zardzewiałe pręty. Pierwsze prace prezentujące język dosłownej figuracji w latach 90. Bałka zdecydował się zastąpić prostszymi środkami wyrazu i formą bardziej abstrakcyjną, a jednocześnie – silniej wieloznaczną. „Odtąd znaki, ślady, wymiary, temperatury, skrystalizowane substancje, zużyte materiały, czasem dźwięki, czasem wonie, zastąpiły reprezentację ciała. Ciało odeszło – pozostała cielesność” – zauważył Jaromir Jedliński. Artystę zaczęły zajmować przedmioty związane z ciałem, towarzyszące mu podczas drogi życia, takie jak łóżko, trumna czy urna. Równocześnie zainteresował się ludzkimi wydzielinami – łzami, moczem, potem i spermą, a także ciepłem i zapachami. W 1993 roku na Biennale w Wenecji pokazał “Korytarz mydlany” oraz lastrykowe płyty podgrzane elektrycznie do temperatury ciała. Stałą temperaturę 37 stopni posiada też pomnik w Sztokholmie, zrealizowany przez Bałkę w 1998 roku w ramach upamiętnienia ofiar katastrofy promu „Estonia”.