Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
73.

Kiejstut Bereźnicki
(ur. 1935)

Chłopcy, 2002

olej, płótno / 100 x 73 cm

sygn. p.g.: Chłopcy […] / 2002 / K.Bereźnicki

Cena wywoławcza:
17 000.00 zł
Estymacja:
18 000.00 - 20 000.00 zł
Cena wylicytowana:
17000.00 zł
73.

Kiejstut Bereźnicki
(ur. 1935)

olej, płótno / 100 x 73 cm

sygn. p.g.: Chłopcy […] / 2002 / K.Bereźnicki

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Artysta kładzie nacisk na emocjonalną stronę przedstawienia, w jego sztuce dominuje nurt poetyckiej metafory, pod warstwą anegdoty kryją się obszary znaczeń symbolicznych, często o moralizatorskiej wymowie. (Zmorzyński W. [oprac.], Kiejstut Bereźnicki. Pięćdziesiąt lat pracy twórczej, Gdańsk 2008, s. 8) Sztuka Kiejstuta Bereźnickiego to osobliwy świat postaci i przedmiotów, ukazujący ich autora jako neotradycjonalistę w obrębie neofiguracji. Urodził się on w 1935 roku w Poznaniu, ale czasy wojenne jego rodzina spędziła w Kocku na Lubelszczyźnie. Tam, w małym, wielobranżowym sklepiku rodziców, bawił się pośród farb, lakierów, wyrobów z żelaza czy narzędzi rolniczych, rozbudzając swoją wyobraźnię. Do rozpoczęcia drogi artystycznej pod kątem zawodowym natchnął go wuj, malarz-amator. W 1952 roku zdał do Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku, na Wydział Malarstwa. Uczył się pod okiem Juliusza Studnickiego, Jana Cybisa oraz Stanisława Teisseyre’a. W pracowni tego ostatniego w 1958 roku obronił swój dyplom. W tamtym czasie tworzył kubizujące martwe natury pod wpływem Cézanne’a i Picassa, inspirując się także niekiedy sztuką Piotra Potworowskiego. W 1960 roku został asystentem, potem również adiunktem profesora Teisseyre’a, związując się z gdańską uczelnią na kolejne czterdzieści lat. Zadebiutował w 1959 roku na Salonie Jesiennym Okręgu Gdańskiego ZPAP, a rok później pokazał „Martwą naturę z kartami i czaszką” oraz „Portret malarza” na ogólnopolskiej wystawie „Polskie dzieło plastyczne w XV-lecie PRL”. W jego twórczości zaczęły pojawiać się wówczas pierwsze przedstawienia postaci – zgeometryzowane, obłe i uproszczone. Stypizowane niczym kukiełki czy manekiny, bez żadnych cech indywidualnych, trwały w ciszy, w konwencjonalnie zbudowanej przestrzeni, pośród różnego rodzaju rekwizytów: rakiet tenisowych, piłek, huśtawek, kart i kości do gry, gwizdków, dzwonków, sznurów korali czy naczyń kuchennych. Nagromadzenie przedmiotów, swoiste horror vacui, nadawało jego scenom figuralnym i martwym naturom charakter ukrytego symbolizmu. Styl Bereźnickiego konstytuował się na przełomie lat 50. i 60., silnie czerpiąc z tradycji malarskich. Artysta wybrał drogę outsidera, stając w opozycji do dwóch panujących wówczas trendów – koloryzmu i abstrakcji. Zasadę budowania obrazu oraz umiejętność rezygnacji przejął od przedstawicieli postimpresjonizmu i francuskiej awangardy. Później swój krąg twórczych inspiracji rozszerzył o dzieła dawnych mistrzów holenderskich. Obrane rozwiązania przestrzeni, układy postaci czy rekwizytów stawały się w jego płótnach ikonograficznym odwołaniem do dzieł Jana van Eycka, Vermeera, Rembrandta, Terborcha czy Rubensa. Od lat 70. do repertuaru poruszanych przez malarza motywów wkroczyły też wyimaginowane sceny pasyjne. Skąpane w mroku, stanowiły rozbudowane portrety zbiorowe żałobników uczestniczących w autorskich aktach opłakiwania, podtrzymywania, zdejmowania z belkowania czy składania do grobu. Artysta umieszczał swoje postacie w otoczeniu architektury, mnożąc narzędzia pasji i akcesoria. „Patrząc na obrazy Bereźnickiego widzę w nich zaproszenie do medytacji. Ich rytm, ich wewnętrzna cisza, wreszcie nieustanne pogłębianie kilku zaledwie, ale niesłychanie ważnych motywów egzystencji, są jak powrót do źródeł” – stwierdził Paweł Huelle, przyjaciel malarza (cyt. za: Deptuła B., Malarz światów równoległych, [w:] Kiejstut Bereźnicki. Malarstwo i rysunek [katalog wystawy], Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2015, s. 11). Sztuka artysty w swej warstwie znaczeniowej krąży wokół wątków eschatologicznych, egzystencjalnych i wanitatywnych, a przez swe niedopowiedzenia mobilizuje do interpretacji.