Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
70.

Wacław Borowski
(1885-1954)

Budujemy dom, ok. 1950

olej, płótno / 80 x 90 cm

sygn. p.d.: W. Borowski

Cena wywoławcza:
25 000 
Estymacja:
28 000 - 32 000 
Cena wylicytowana:
32 000 
70.

Wacław Borowski
(1885-1954)

olej, płótno / 80 x 90 cm

sygn. p.d.: W. Borowski

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

REPRODUKOWANY: Malarze polscy XIX i XX wieku. Mała encyklopedia rynku sztuki, wyd. „Gazeta Antykwaryczna”, Kraków, 2004, s.149

Borowski to jeden z najpopularniejszych artystów dwudziestolecia międzywojennego, wybitny przedstawiciel nowego klasycyzmu, współzałożyciel warszawskiej grupy Rytm. W swojej twórczości łączył nowoczesność z nawiązywaniem do tradycji wielkiej sztuki europejskiej, zwłaszcza epoki renesansu. Jego twórczość wyraźnie inspirowana była sztuką przyjaciela – Eugeniusza Zaka; podobnie “ponadczasowa”,  o lekko melancholijnym wyrazie, poddana delikatnej stylizacji, stonowanej kolorystyce. Prezentowany obraz pochodzi z późnego okresu twórczości Borowskiego.

W latach 1905–1909 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem Józefa Mehoff era. Następnie wyjechał do Paryża, podróżował do Włoch i Szwajcarii. Po powrocie do Warszawy ok. 1920 roku był współzałożycielem i członkiem warszawskiej grupy Rytm, w której propagował estetykę nowego klasycyzmu. W roku 1926 przystąpił do Stowarzyszenia Artystów Grafi ków RYT, zaś od 1932 roku był członkiem Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Był czołowym artystą polskiej sztuki klasycyzującej lat 20-tych i 30-tych. Estetyka nowego klasycyzmu opierała się na antycznych i renesansowych wzorach komponowania obrazu, na które u Borowskiego nakładały się wpływy sztuki paryskiej: Maurice’a Denisa, André Deraina oraz dekoracyjność płócien Henri Matisse’a. Borowski stosował statyczną, wyważoną, zamkniętą w sobie kompozycję i kubizującą formę. Uproszczone bryły postaci i budowli podporządkowane były kompozycji. Częstym motywem jego prac były sceny zbioru owoców lub odpoczynku w ogrodzie, rodziny i zakochani w okolicznościach przyrody, zadumane postacie muzykantów w pejzażu lub miejskim zaułku. Uczestniczył w wielu wystawach zarówno w Polsce, jak i za granicą, m.in. w weneckim Biennale (1920, 1930, 1932) oraz w wystawach okrężnych organizowanych przez Carnegie Institute w Stanach Zjednoczonych. Indywidualna wystawa Borowskiego odbyła się w 1923 w warszawskim Salonie Sztuki Czesława Garlińskiego. Do najbardziej prestiżowych nagród, jakie otrzymał, należą: złoty medal na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu (1929), wyróżnienie obrazu Łuczniczki na Olimpiadzie w Los Angeles (1932) oraz złoty medal za obraz Młodość na Międzynarodowej Wystawie „Sztuka i Technika” w Paryżu (1937).