Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
03.03.2025

Malarska kondensacja pejzażu Tomasza Tatarczyka

Twórczość Tatarczyka stanowi zupełnie odrębny i oryginalny rozdział w historii polskiej sztuki współczesnej. Charakteryzuje się ona ciszą i kontemplacyjnością, wynikającą ze świadomego wyboru stylu życia. Tatarczyk źle czuł się w miejskim zgiełku. Uciekł z niego zaraz po studiach, wybierając okolice Kazimierza jako swój azyl. Życie i praca w miejscu, w którym to przyroda wyznaczała rytm pozwoliła artyście stworzyć sztukę, którą śmiało można określić jako mistyczną.

Format musi być odpowiedni do tematu: musi odpowiadać wielkości człowieka. (…) Im większy obraz, tym powinien być prostszy. (…) Wielki obraz powinno się pojmować w całości od jednego rzutu oka. – Tomasz Tatarczyk

(Jachuła M., Jurkiewicz M. [red.], Co po Cybisie?, wyd. Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2018, s. 266)

Mistycyzm ten zawierał się dla artysty w wielu aspektach procesu twórczego. Już sam wybór farb, ich konsystencja, zapach terpentyny, akt napinania płótna na blejtram i jego gruntowanie, aż po rozprowadzanie pędzlem farby – cała ta alchemia malarska była świadomym i głęboko przeżywanym wyborem Tatarczyka. Proces twórczy zaczynał się jednak na długo zanim artysta sięgał po farby. Rodził się w kontakcie z naturą. Zarejestrowany widok przefiltrowany przez niezwykle plastyczny i syntetyczny umysł Tatarczyka powracał na płótnie w postaci malarskiej kondensacji. Drogi, wąwozy, wzgórza – przybierają formę zbliżoną do znaku. Nie jest to jednak malarstwo minimalistyczne, wręcz przeciwnie. Za jego bogactwo odpowiada warsztat oparty o starannie budowaną fakturę obrazu oraz setki barw, które rozgraniczone na sferę jasną i ciemną, tworzą w obrazie przejmujące światło.

Decyzja na czerń i biel jest taka, bo te kolory są najbardziej dosadne, najmocniejsze. (…) Wprowadzenie dodatkowego koloru to dla mnie decyzja wymagająca specjalnego uzasadnienia. – Tomasz Tatarczyk

(Jachuła M., Jurkiewicz M. [red.], Co po Cybisie?, wyd. Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2018, s. 264)

Wielkoformatowe pejzaże Tatarczyka przyciągają wytrawnego widza swoją misterną konstrukcją i monumentalnością. Ale nie tylko. Jak magnes oddziałują płynące z płócien cisza i spokój. Kontemplacyjny charakter kompozycji pejzażowych pozbawionych ludzkiej obecności silnie kontrastuje z dzisiejszą przebodźcowaną i rozproszoną rzeczywistością. Żyjemy w epoce, w której cisza jest synonimem luksusu. Skondensowane malarskie pejzaże zapraszają do jej ponownego odkrycia.