Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
24.10.2023

Ukraińskie impresje w sztuce Leona Wyczółkowskiego

Tam się odnalazłem i zrzuciłem z siebie wpływy akademii

– powiedział artysta pod koniec życia.

Niemal dziesięcioletni pobyt na kresach południowych był dla sztuki Wyczółkowskiego okresem niezwykle ważnym. Nie tylko wpłynął na podejmowaną przez artystę tematykę, odtąd skupioną na życiu wsi i malowniczości krajobrazu, lecz również mocno przyczynił się do zmiany jego stylistyki.

Ukraina obudziła w Leonie Wyczółkowskim głęboką fascynację naturą. Przebywając od 1883 roku w różnych majątkach ziemskich na Podolu i Kijowszczyźnie, malarz doświadczał uroków dzikiej przyrody i obserwował proste, folwarczne życie tamtejszego ludu oraz jego codzienne znoje. W ukraińskiej wsi zobaczył ostoję naturalności, symbol tego, co drogie, trwałe i polskie.

Na Ukrainie płaszczyzna, szalenie kolorowy kraj, skamieniałe morze… Step, czar. Magnetyzuje przestrzeń nieskończona… W nocy wyjeżdżałem w step i do rana nie mogłem się nasycić… Najpiękniejszy kraj… Gaje, pasieki, typowe: kilkadziesiąt uli. Siedzi pasiecznik, rzeka płynie, wiosną rozkoszna, masa kaczeńców z wikliną, rybacy się kręcą, kwitnące drzewa, niebo jak południowe, granat, ultramaryna, a na tym kwiecie. Barwny lud, bukszpany, wstążki, cudowne obrazy jak z bajki.

– pisał urzeczony artysta (cyt. za: Malinowski J., Leon Wyczółkowski,
Wyd. Ryszard Kluszczyński, Kraków 2002, s. 10).

Istotą jego twórczości stała się nie tyle sama przyroda, co nieodłącznie przynależący do niej człowiek w służbie ziemi. Jako temat malarski artysta obrał sobie ukraińskich chłopów, zajętych pracą na roli, orką czy połowem ryb. Zgłębiał ich codzienność, tak bardzo prostą i schematyczną, podporządkowaną porom roku, pogodzie, tradycjom i obrzędom. Poruszony intensywnością słońca i kolorytem kresowego pejzażu, zaczął coraz śmielej stosować impresjonistyczne efekty. Malował zdecydowanymi, szerokimi pociągnięciami pędzla, zamiast konturu modelując kompozycje układem plam i tonów. Poprzez wybraną paletą barwną i światłocień, umiejętnie łączył przedstawiane sylwetki z nastrojowym krajobrazem, podkreślając tym samym prawilną obecność chłopskiego ludu w świecie przyrody.

Okres ukraiński w sztuce Wyczółkowskiego obfituje w jedyne w swoim rodzaju luministyczne sceny ilustrujące relację człowieka z naturą. Chcąc nasycić dzieła silnym ładunkiem emocjonalnym, artysta szukał zdecydowanych kontrastów świetlnych i prostych, głębokich połączeń kolorystycznych.

Efekty światła, po deszczu najbardziej intensywne słońce przy zachodzie

– wspominał z Ukrainy (Leon Wyczółkowski. Listy i wspomnienia, Twarowska M. [oprac.],
Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1960, s. 55).

Jego maniera malarska, intensywna wrażeniowość, wiązały się z prawdą i autentycznością przekazu. To wizje pięknego, prostego, a zarazem uciemiężonego ludu, którego los mocno dotknął artystę. „Całym sercem stałem po stronie ludu, który malowałem” – mówił z nostalgią (Leon Wyczółkowski. Listy i wspomnienia, [w:] Źródła do dziejów sztuki polskiej, tom XI, Wrocław 1960, s. 60). Malując, wychwalał sielskie życie wsi, a jednocześnie dawał upust swojej niezgodzie na nadmierną eksploatację ukraińskich chłopów oraz wszechogarniającą niesprawiedliwość społeczną.