60. Kajetan Sosnowski - Z CYKLU UKŁADY RÓWNOWARTOŚCIOWE
Opis obiektu
Układy równowartościowe były kontynuacją wspomnianego wyżej cyklu. Wykonywane w tej samej technice, na początku monochromatyczne, od lat 80. stały się wielobarwne. Zasady, którymi rządził się ten cykl, oparte były na logice i naukowych podstawach. Pole jednego koloru lub kierunku splotu zajmuje dokładnie taką samą powierzchnię, co pole innego koloru lub kierunku splotu. Poprzez zachowanie takich proporcji Układy równowartościowe wzbudzają w odbiorcy poczucie ładu, harmonii i spokoju.
Wystawiany
Kajetan Sosnowski (1913-1987). W poszukiwaniu prawdy, Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 2013.
Reprodukowany
Kowalska B., Kajetan Sosnowski (1913-1987). W poszukiwaniu prawdy, wyd. Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 2013, str. 49.
Biogram artysty
Urodził się w Wilnie. Kształcił się w warszawskiej ASP u T. Pruszkowskiego. Po wojnie aktywnie współtworzył życie artystyczne, kreował łódzki ZPAP, był kierownikiem artystycznym „Kuźnicy”. Jeden ze współzałożycieli warszawskiej Grupy 55 – uczestniczył we wszystkich jej wystawach – i galerii Krzywe Koło, oraz Galerii EL w Elblągu, gdzie zainicjował Biennale Form Przestrzennych. Chętnie wystawiał w awangardowych galeriach, przyczynił się do utworzenia Galerii 72 w Chełmie Lubelskim. Uczestniczył m.in. w Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1955). Uprawiał malarstwo, rzadziej rysunek i rzeźbę. W czasie okupacji jego prace nawiązywały do postimpresjonizmu, następnie skierował poszukiwania w stronę form figuratywnych. Od lat 50tych zaczął posługiwać się kształtami abstrakcyjnymi, początkowo aluzyjnymi, później skupił się na materialnych cechach kompozycji (Obrazy białe). Fascynacja naturą światła stała się podstawą ascetycznych „obrazów pustych”, w których nieomal jednobarwna płaszczyzna, zamalowana farbą rozprowadzoną dłonią, zdawała się promieniować blaskiem. Dalsze poszukiwania w tym obszarze zaowocowały pracami z cyklów Poliptyki (1965), obrazami chemicznymi – Metalepseis (1972-1982). Pewnym wyjątkiem od tych rozważań były obrazy szyte, monochromatyczne kompozycje z pozszywanych kawałków płótna Katalipomena (1975), z których niektóre mają wręcz dodatkowy wydźwięk rękodzieła. W latach 80tych powstał też cykl obrazów czarnych z odniesieniem do martyrologii ojczyzny, oraz cykl obrazów z motywem krzyża – Interwencje (1981).
Nr katalogowy: 60
Kajetan Sosnowski (1913 - 1987)
Z CYKLU UKŁADY RÓWNOWARTOŚCIOWE, 1979 - 1985
bawełna barwiona, płótno / 130 x 130 cm
sygn. na odwrocie: KAJETAN SOSNOWSKI z cyklu „UKŁADY RÓWNOWARTOŚCIOWE” 1979 x 1985 Kajetan 130 x 130 na blejtramie: UKŁADY RÓWNOWARTOŚCIOWE KAJETAN SOSNOWSKI
na odwrocie nalepka Muzeum Narodowego w Warszawie z nr inwentarzowym: P 204 / 92 / 2
- Cena wywoławcza:
-
70 000 zł
15 982 EUR
18 325 USD
- Estymacja:
-
80 000 - 90 000 zł ●
18 265 - 20 548 EUR
20 943 - 23 561 USD
- Cena sprzedaży:
-
100 000 zł
22 832 EUR
26 179 USD
AUKCJA DZIEŁ SZTUKI
31 MAJA 2016
31 maja, 2016 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa przedaukcyjna:
5 - 31 maja 2016 r.
- Kontakt w sprawie obiektów
-
galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67