12. Alfred Wierusz-Kowalski - Na wyścigi
Opis obiektu
Obraz pochodzi z okresu dojrzałego, najpełniej wyrażającego talent i umiejętności warsztatowe autora. Scena ma przemyślaną i bezbłędną kompozycję. Jest to kompozycja otwarta, a jej dynamizm, poprzez skierowanie ruchu pędzących koni na skośnej linii biegnącej od prawego dolnego narożnika ku lewemu górnemu, został zneutralizowany, pozbawiony impetu w wyniku skierowania ruchu w głąb obrazu oraz zwrócenia się woźnicy ku widzowi. (…) Scena utrzymana jest w ciepłych, złamanych zieleniach brązach. Tylko umaszczenie koni, metaliczna biel przełamana szaro zabarwionymi brązami siwków oraz nasycony, mocny brąz środkowego zwierzęcia, stanowią silne akcenty kolorystyczne i jednocześnie podkreślają ich nerwowy rozszalały pęd.
- z ekspertyzy Elizy Ptaszyńskiej, 2011.
Reprodukowany
Tygodnik Ilustrowany, 1892, nr 136.
Daheim, 1892, s.73.
Biesiada Literacka, 1894
Ptaszyńska E., Obrazy w drewnie żłobione. Twórczość Alfreda Wierusza-Kowalskiego w drzeworytach, Suwałki, 2009, il.60, 1849-1915.
Ptaszyńska E., Alfred Wierusz-Kowalski 1849 – 1915, Warszawa, 2011.
Katalog aukcji Domu Aukcyjnego Desa Unicum, 17.03.2011.
Biogram artysty
Alfred Wierusz Kowalski był jednym z najbardziej znanych przedstawicieli szkoły monachijskiej w malarstwie polskim. Jest jednocześnie jednym z najbardziej rozpoznawalnych twórców na rynku antykwarycznym, cieszący się ciągle niesłabnącym zainteresowaniem kolekcjonerów. Urodził się w Suwałkach, studiował w Warszawie, Dreźnie, Pradze i Monachium, by w tym ostatnim na stałe osiąść w roku 1873. Największą inspiracją artysty była niewątpliwie nauka w prywatnej pracowni pod kierunkiem Józefa Brandta, czego echa powracają w całej niemalże twórczości Kowalskiego. Nie bez znaczenia była również przyjaźń z Władysławem Czachórskim i Janem Chełmińskim a do jego nieoficjalnych uczniów należeli m.in.: Olga Boznańska, Czesław Tański, Henryk Weyssenhoff , Michał Wywiórski i Karol Wierusz-Kowalski (stryjeczny bratanek). Pomimo zagranicznej sławy nie zapominał o Polsce wysyłając wiele swoich obrazów na krajowe wystawy. Był laureatem licznych wyróżnień, w 1890 roku otrzymał m.in. honorową profesurę Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Płótna autorstwa Wierusza Kowalskiego zdobiły kolekcję Prinzregenta Luitpolda oraz znajdywały się w zbiorach monachijskiej Nowej Pinakoteki jak również w Dreźnie, Berlinie i Warszawie. Znaczną część stanowiły również zbiory kolekcji prywatnych zarówno europejskich jak i amerykańskich. Niewątpliwie jednym z najważniejszych miejsc związanych z Wieruszem Kowalskim w Polsce są Suwałki. Już w 1956 roku powstało tam Muzeum, dzięki którego działalności propagatorskiej przywrócona została pamięć o wielkim malarzu. W pomoc Muzeum włączyli się spadkobiercy Wierusza Kowalskiego. Ten symboliczny powrót artysty do rodzinnego miasta ukoronowała monograficzna wystawa otwarta z okazji jubileuszu pierwszego 10-lecia Muzeum (1966). W 1974 roku została zainaugurowana stała galeria poświęcona Alfredowi Wieruszowi Kowalskiemu gromadząca – wśród licznych pamiątek po malarzu – liczną spuściznę artystyczną w postaci obrazów olejnych, rysunków i szkiców.
Nr katalogowy: 12
Alfred Wierusz-Kowalski (1849 - 1915)
Na wyścigi, ok. 1892
olej, płótno dublowane / 72 x 120 cm
sygn. p.d.: A.Wierusz-Kowalski
do obiektu dołączona ekspertyza historyka sztuki Elizy Ptaszyńskiej kustosza Działu Sztuki Muzeum Okręgowego w Suwałkach z 6.05.2011 roku
- Cena wywoławcza:
-
400 000 zł
92 808 EUR
98 523 USD
- Estymacja:
-
450 000 - 550 000 zł
104 409 - 127 611 EUR
110 838 - 135 468 USD
- Cena sprzedaży:
-
440 000 zł
102 089 EUR
108 375 USD
AUKCJA DZIEŁ SZTUKI
21 MARCA 2017
21 marca, 2017 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa przedaukcyjna:
24 lutego - 21 marca 2017 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
- Kontakt w sprawie obiektów:
-
galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67