9. Aleksander Gierymski - SCENA ULICZNA W PARYŻU

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Feliks Michał Wygrzywalski
    - ZAPRZĘG PRZED KARCZMĄ, 1908

  • Następny

    Następna praca

    Wojciech Kossak
    - KIRASJER I DZIEWCZYNA, 1942

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Lata 1890 – 1893 przynoszą cykl prac Aleksandra Gierymskiego o tematyce wielkomiejskiej. W tym czasie artysta przebywał m.in w Paryżu i tam właśnie powstały najpiękniejsze prace pod wrażeniem malowniczych efektów świetlnych latarń gazowych, jesiennej słoty czy wiosennego słońca. W 1891 roku namalował Gierymski Operę paryską w nocy, zaś w 1892 roku Louvre w nocy z widokiem południowego skrzydła Luwru, ożywionego ruchem ulicznym. Prezentowana praca zalicza się do najbardziej poszukiwanych prac nie tylko tego artysty ale tak rzadkiego w naszej historii malarstwa impresjonistycznego. Rodzajowa scenka z życia paryskiej ulicy, uchwycona w chwili zdarzenia, najprawdopodobniej w słotny, ale nie pochmurny dzień zachwyca cudownym ujęciem światła i subtelną kolorystyką, zmienną pod wpływem mistrzowsko malowanch refleksów światła odbijających się wodzie. Praca jest niewątpliwie kolekcjonerskim rarytasem, tymbardziej, że prace Aleksandra Gierymskiego pojawiają się na rynku kolekcjonerskim niezmiernie rzadko.

Proweniencja

kolekcja prywatna, Warszawa
Aukcja Domu Aukcyjnego Agra Art, 22.03.2009
1988 – odbiór z depozytu przez właściciela
po II wojnie światowej – depozyt prywatny Muzeum Narodowego w Warszawie
kolekcja hrabiego Adama Tarnowskiego, Sofia

Wystawiany

Aleksander Gierymski 1850-1901, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1938.
Wystawa Jubileuszowa Aleksandra Gierymskiego 1850-1901, Muzeum Narodowe w Warszawie, czerwiec-lipiec 1951.

Reprodukowany

Sarzyński J., Aleksander Gierymski 1850-1901. [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie,
Warszawa 1938, s. 30, nr kat. 60, tabl. 23.
Jakimowicz A., Porębski M., Wystawa Jubileuszowa Aleksandra Gierymskiego 1850-1901, [katalog
wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie, czerwiec-lipiec 1951, s. 30, nr kat. 33.

Biogram artysty

Aleksander Gierymski, młodszy brat Maksymiliana był niezywkle ciekawą i bogatą w poszukiwania twórcze osobowością. Naukę rozpoczął u Rafała Hadziewicza, ale wkrótce wyjechał do Monachium, gdzie studiował m.in. u Karla Piloty'ego. Pierwsze dojrzałe artystycznie prace powstały jednak już we Włoszech po zakończeniu nauki w akademii. W latach 1873-1879 przebywał w Rzymie. Na dłużej zamieszkał w Warszawie w latach 1879-1889 malując obrazy rodzajowe (Święto trąbek, Pomarańczarka). Osiągał w tego typu pracach niemal perfekcję warsztatową realisty ale w połączeniu z olśniewającym opracowaniem efektów świetlnych. To właśnie światło stało się istotą malarstwa Aleksandra Gierymskiego. Dłużej przebywał również w w Paryżu (1890-1893 i 1898-1899) i we Włoszech (1897-1898 i 1899-1901), głównie w Wenecji, Palermo, Amalfi i w Rzymie. Brał udział w licznych wystawach - w Monachium, Paryżu Wiedniu, Berlinie oraz w Krakowie i Warszawie. Zwłaszcza pod koniec swego krótkiego życia artysta malował niemal fotograficzne pejzaże miejskie, powstałe w oparciu o wnikliwe studia z natury, o ciekawej dywizjonistycznej strukturze. Za pomocą drobnych plamek barwnych odtwarzał świetlistość atmosfery. Nie były to jednak obrazy impresjonistyczne. Zbyt chyba jednak duży szacunek posiadał artysta do nauczanych w akademiach doktryn by obrazy jego zostały w pełni impresjonistycznie spontaniczne. Konieczny był jednak perfekcyjny rysunek, znakomity warsztat i umiejętność malowania modela. To sprawia, że jego prace są cudownym połączeniem tych dwóch rzeczy: warsztatowej maestrii z zabawą światłem.

On był przede wszystkim i jedynie, wielkim poetą światła, uganiającym się niezmordowanie i aż rozpacznie za samą światła istotą. Miał, zda się, nadzieję przechwycić ja najsnadniej w owych niepewnych chwilach przejsciowych, gdy światłość dzienna przelewa się nieuchwytnie w coraz gęstszą mroków popielność, albo gdy światła rewerberów i latarń walczą z ostatnimi zmroków szarościami i z tajemniczą nocnego nawet nieba jasnością (...).

- Miriam Przesmycki

Nr katalogowy: 9

Aleksander Gierymski (1850 - 1901)
SCENA ULICZNA W PARYŻU, ok. 1892


29 x 36 cm / olej, deska
sygn. l.d.: A Gierymski
na odwrocie 7 nalepek inwentarzowych i ekspozycyjnych w tym z Muzeum Narodowego w Warszawie


Cena wywoławcza:
150 000 zł
35 129 EUR
41 900 USD

Estymacja:
180 000 - 250 000 zł
42 155 - 58 549 EUR
50 280 - 69 833 USD

Cena sprzedaży:
210 000 zł
49 181 EUR
58 660 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 10 PAŹDZIERNIKA 2017

10 października, 2017 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
15 września - 10 października 2017 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: