10. Michał Gorstkin-Wywiórski - SPOTKANIE KOZAKA Z DZIEWCZYNĄ

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Alfred Wierusz-Kowalski
    - ok. Drużba, 1885

  • Następny

    Następna praca

    Ludwik Kurella
    - PRZED POLOWANIEM, 18(…),

wszystkie obiekty

Opis obiektu

W zasadzie nie ma znanego i mniej znanego malarza tego okresu znad Wisły, który by nie „zahaczył” o Monachium, względnie tam nie studiował. Przy tym nie chodzi tu jedynie o znane postacie, jak Józef Brandt (1841–1915) czy Alfred Wierusz Kowalski (1849–1915), których obrazy osiągają wciąż wysokie ceny, szczególnie w polskich domach aukcyjnych, ze względu na dalej kultywowane tradycje „konia i szabelki”, ale też o cały szereg innych artystów formułujących nowy język sztuki między naturalizmem a symbolizmem.

Piotr O. Scholz, Polscy monachijczycy wobec tradycji i zjawisk kulturowych przełomu XIX i XX w,
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Prezentowana praca pochodzi z wczesnego okresu twórczości artysty. Powstała w okresie monachijskich studiów artysty, a ściśle mówiąc praktykowania u wielkich mistrzów sztuki polskiej: Józefa Brandta i Alfreda Wierusza Kowalskiego, którzy wówczas mieli już w Monachium dobrze prosperujące pracownie. Tematyka obrazu jest również typowa dla ówczesnego środowiska artystycznego, albowiem wszyscy artyści zafascynowani byli egzotyką tematu kaukaskiego. Walka ludu kaukaskiego o niepodległość była romantycznym tematem wielu prac, z charakterystyczną aurą tajemnicy, którą owiana jest kultura kaukaska. Oglądamy przepięknie opracowaną scenę rodzajową, w której kozak prawdopodobnie żegna się z dziewczyną. Ma dołączyć do zbliżającego się w oddali patrolu. Niezwykle staranny modelunek postaci oraz nasycona kolorystyka ugrów, zieleni z detalami czerwieni i bieli tworzą razem niezwykle dekoracyjną, wręcz mistrzowską kompozycję. Uwagę przyciąga zwłaszcza fi gura niezwykle realistycznie oddanego konia, rozpalonego ogniska na pierwszym planie oraz przede wszystkim motyw martwej natury, przepięknie oddanych dyń, które zdają się wytaczać z ram obrazu. Charakterystyczny motyw jeźdźców w oddali, ich usytuowanie przywodzi na myśl najlepsze kompozycje Józefa Brandta. Obraz Spotkanie kozaka z dziewczyną z 1886 r. jest kolekcjonerskim rarytasem, nie tylko ze względu na rzadko pokazywane na rynku malarstwo Wywiórskiego z tego okresu, ale również ze względu na niepomierną wartość dekoracyjną i przykład malarstwa monachijskiego w najlepszym wydaniu.

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna
Niemcy, Monachium, katalog aukcji Domu Aukcyjnego Neumeister, 4.12.1996, poz. 869

Wystawiany

Radziejowice, Dom Pracy Twórczej, Obrazy polskich malarzy z kolekcji prywatnych, 2006

Reprodukowany

Obrazy polskich malarzy z kolekcji prywatnych, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach, 2006
katalog aukcji Domu Aukcyjnego Neumeister, Niemcy, 4.12.1996, poz. 869, il. 287.

Nr katalogowy: 10

Michał Gorstkin-Wywiórski (1861 - 1926)
SPOTKANIE KOZAKA Z DZIEWCZYNĄ, 1886


olej, płótno dublowane / 60 x 90,5 cm
sygn. l.d.: M. Wywiórski Monachium 86


Cena wywoławcza:
180 000 zł
43 063 EUR
53 098 USD

Estymacja:
200 000 - 250 000 zł
47 847 - 59 809 EUR
58 998 - 73 747 USD

Cena sprzedaży:
215 000 zł*
51 436 EUR
63 422 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 6 marca 2018

6 marca 2018 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
15 lutego - 6 marca, 2017 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

Zlecenie licytacji

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: