85. Edward Dwurnik - Chrystus na dźwigu

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Igor Mitoraj
    - Asklepios, 1988,

  • Następny

    Następna praca

    Edward Dwurnik
    - Gdańsk, 1998

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Oferowany obraz należy do powstałego w 1979 roku X cyklu zatytułowanego „Krzyż”. Ta poruszająca seria około dwudziestuolejnych płócien o tematyce pasyjnej jest dramatyczną wizualizacją męki Chrystusa we współczesnej rzeczywistości. Krzyż i umęczone ciało Zbawiciela umieszcza Dwurnik w dobrze rozpoznawalnych sceneriach miejskich – w parkach, placach budowy, w mieszkaniach, na ulicy. Jest to bodajże najbardziej intrygujący z cykli namalowanych przez artystę.

„Chrystus na dźwigu” ukazuje scenę podnoszenia krzyża z przybitym doń Chrystusem. Zebrani wokół ludzie nie są biernymi obserwatorami zdarzenia lecz aktywnie w nim uczestniczą o czym świadczą podniesione w górę ręce poszczególnych postaci. Krzyż unoszony jest przez dźwig budowlany i wmontowywany w fundament niczym architektoniczny element konstrukcyjny. Scenerią tego dramatycznego wydarzenia zdaje się być plac na skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Alei Jerozolimskich w Warszawie, z widocznym po prawej stronie hotelem Forum i ciągnącymi się w głębi kamienicami Alei Jerozolimskich. Porównanie jednego z najruchliwszych skrzyżowań ścisłego centrum stolicy do Golgoty ponownie stawia widza przed pytaniem o istotę cierpienia współczesnego człowieka, jego kondycję moralną i o miejsce Boga w dzisiejszym świecie. Dwurnik śmiało i bez żadnej pruderii przy użyciu bezpośredniej i ostrej retoryki dotyka ludzkiej transcendencji.

Obrazy z zamkniętego i stosunkowo krótkiego cyklu Krzyż to rzadkość, artysta niewiele uwagi poświęcił w swej twórczości tematyce religijnej stąd oferowana praca jest wyjątkową propozycją dla kolekcjonerów.

Biogram artysty

Łatwiej mi malować niż mówić. U mnie obraz jest formą wypowiedzi, malarstwo to mój sposób na życie i nie chodzi tylko o to, że to mój sposób zarabiania, nie – malując, komentuję rzeczywistość i wyrażam siebie. – Edward Dwurnik

(Czyńska M., Moje królestwo. Rozmowa z Edwardem Dwurnikiem, Wołowiec 2016, s. 11.)

Edward Dwurnik był wybitnym polski malarzem i grafikiem. W latach 1963-1970 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na Wydziale Malarstwa, Grafiki oraz Rzeźby. W 1965 roku rozpoczął swoją słynną serię widoków miast zatytułowaną „Podróże autostopem”. Później stworzył jeszcze kilka innych cykli, jak „Sportowcy” (1972-1978) ukazujący bohaterów zwykłej PRL-owskiej codzienności w komiksowo-karykaturalny sposób, upamiętniającą ofiary stalinizmu „Drogę na Wschód” (1989-1991) czy cykl „Od Grudnia do Czerwca” (1990-1994) poświęcony okresowi stanu wojennemu w Polsce. W jego twórczości znaleźć można także obrazy niezaangażowane, np. cykl mocno awangardowych morskich pejzaży pt. „Błękitne” (lata 90.) lub barwnych abstrakcji w technice action painting pt. „Dwudziesty piąty”. Inne serie to m.in. „Portret”(od lat 70.), „Robotnicy” (lata 80.), „Niech żyje wojna!” (1991-1993), „Niebieskie miasta”(od 1993), „Diagonalne” (od 1996) czy „Wyliczanka”(od 1996).

Dwurnik wymieniany jest jako jedyny polski artysta, któremu udało się odnieść międzynarodowy sukces przed transformacją (m.in. udział w „documenta 7” w Kassel w 1982 roku). Był też jedynym twórcą, który niezależnie od uznania w kręgach profesjonalnych, cieszył się popularnością we wszystkich środowiskach odbiorców sztuki. Niepokorny i prowokacyjny, zmienny i nieprzewidywalny, pełen diabelskiego poczucia humoru – budził skrajne reakcje i poruszenie, także wśród twórców najmłodszego pokolenia. Był również autorem projektów do monumentalnych kompozycji malarskich w przestrzeni publicznej oraz twórcą rysunków i gwaszy do filmów animowanych: „Warzywniak, 360 stopni” (2007) oraz „Oaza” (2009).

Zasadniczą rolę w ukształtowaniu jego postawy twórczej odegrała postać Nikifora, którego prace zobaczył latem 1965 roku na wystawie w Kielcach. Spotkanie ze sztuką krynickiego prymitywisty stało się bodźcem do rozpoczęcia jeszcze w tym samym roku największego i najdłużej trwającego cyklu „Podróże autostopem”. Obrazy te łączyły w sobie cechy dokumentu i malarstwa symbolicznego. Ukazując miasta widziane z lotu ptaka, artysta pragnął oddać ich atmosferę, a wplatając w tę barwną opowieść ironiczny dowcip ukazywał swój niepokorny i prowokacyjny charakter. Wiele lat później Dwurnik wspominał: „[Nikifor] był moim najważniejszym mistrzem, właściwie jedynym. (…) Do dzisiaj ilekroć wychodzę w plener lub maluję akwarelką, mam przed oczami tamtą wystawę”.

Nr katalogowy: 85

Edward Dwurnik (1943 - 2018)
Chrystus na dźwigu, 1979


olej, płótno / 73,5 x 54 cm
p.d.: E.DWURNIK 79 na oraz śr.: CHRYSTUS NA DŹWIGU
E.DWURNIK \ 1979 \ NR: 14.X.597 na odwrocie naklejka z opisem obiektu oraz autorska pieczątka: ED1943


Estymacja:
10 000 - 20 000 zł ●
2 310 - 4 619 EUR
2 611 - 5 222 USD

Cena sprzedaży:
21 000 zł
4 850 EUR
5 484 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 12 MARCA 2019

12 marca 2019 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
+48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: