38. Mela Muter - Port w Collioure, lata 20. XX w.

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Mela Muter
    - W oborze / Dziewczynka z misą jabłek,

  • Następny

    Następna praca

    Eugeniusz Zak
    - Pijący chłopiec, 1925,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Muter dużo podróżowała do Collioure, odwiedzając miasteczko niemal rok rocznie w okresie 1921-1926. Kataloński port był idealnym plenerem malarskim: wysokie góry - Pireneje, schodzące do morza, piętrzące się, umieszczone na skalistych stokach domy, malownicze morze, południowa roślinność i klimat. Collioure i Chateau Royale były źródłem inspiracji dla wielu twórców z początku XX wieku, takich jak Fauves, Matisse i Derain, a także kubistów Braque i Picasso. To tu narodził się fowizm. W swoich kompozycjach z Collioure Mela Muter nierzadko przywoływała swoje własne fowistyczne skłonności, nadając barwnym pejzażom morskim żywą kolorystykę i rozświetlając kolory specyficznym światłem, charakterystycznym dla tej części Francji. Artystka posiadała niezwykłą łatwość w budowaniu przestrzeni za pomocą zgeometryzowanych, masywnych brył skał i domów. Perfekcyjnie zestawiała je z naturalnymi formami przyrody w spójną całość. Kolorem potrafiła oddać gorący i duszny klimat południa. Pejzaże z Collioure należą do najciekawszych prac malarki. Oferowany obraz przedstawia port wieczorną porą, większość łodzi jest zadokowana, nabrzeże opustoszałe, a stonowane kolory przywołują na myśl zwieńczenie pracowitego dnia. Port w Collioure pojawił się w dorobku Meli Muter parokrotnie, traktowany zawsze jako istotne wyzwanie kompozycyjne przez wzgląd na organizację przestrzeni, zrytmizowanej liniami konstrukcji, masztów i żagli. W oferowanym Pejzażu z Collioure uwidacznia się też szczególne podejście artystki do kwestii koloru. Stosowanie tonów matowych, można by rzec przytłumionych nadaje tej kompozycji szczególnej jakości i głębi. Również typ kompozycji – okazały i o przemyślanej konstrukcji poszczególnych planów – plasuje oferowany Pejzaż wśród prac o charakterze zdecydowanie monumentalnym.

 

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna
Polswiss Art, aukcja 14.10.2007, poz. 23.
Polska, kolekcja prywatna
SOTHEBY’S New York, aukcja 16-17.04.2007, poz. 411.
Nowy Jork, kolekcja rodziny Raskin (zakup od artystki we wczesnych latach 40. XX w.)
własność artystki

Biogram artysty

Maria Melania Mutermilch uczęszczała do Szkoły Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 wystawiała na Salonach Paryskich, uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowej Francji. Wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi, ze Ślewińskiego mocną linearność. Malował urzekające pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz wybitnej klasy portrety.

Nr katalogowy: 38

Mela Muter (1876 - 1967)
Port w Collioure, lata 20. XX w.


olej, płótno / 65 x 79 cm w świetle ramy
sygn. p.d.: Muter


Estymacja:
280 000 - 350 000 zł
64 666 - 80 832 EUR
73 108 - 91 384 USD

Cena sprzedaży:
300 000 zł
69 285 EUR
78 329 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 12 MARCA 2019

12 marca 2019 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
+48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: