22. Jacek Mierzejewski - Portret pani Róży Aleksandrowicz, 1917 - 1923

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Stanisław Ejsmond
    - Białe róże,

  • Następny

    Następna praca

    Jan Stanisławski
    - Wieś na Ukrainie,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Smutne spuszczone oczy kobiety, ręce złożone na kolanach, wszystko w obrazie przekonuje nas o melancholijnym charakterze pracy. Modelka siedzi na jednolitym szarym tle, nic nie rozprasza naszej uwagi od zrezygnowania bijącego z oblicza kobiety.

Artysta prawie całe swoje życie walczył z wyniszczającą chorobą, więc motyw śmierci był mu bardzo bliski. Nic więc dziwnego, że znalazł coś inspirującego w zadumanej postaci.

Przedstawienie jest piękne, twarz kobiety (jedyna jasna plama obrazu) jest malowana w mistrzowski sposób. Jako jedyny element dzieła niesie za sobą cechy charakterystyczne modela. Reszta jej ciała jest schowana pod ciemnym strojem i czarnym kapeluszem. Artysta chciał abyśmy skoncentrowali uwagę na przejmującym w swej melancholii i zamyśleniu obliczu sportretowanej. Róża Aleksandrowicz prowadziła skład materiałów malarskich w Krakowie. Przychodzili tu znani malarze m.in. Jacek Malczewski, który namalował jej piękny wizerunek. Podobno Róża miała kilka swoich portretów gdyż słynni krakowscy artyści, w owych czasach przeważnie byli biedni i w ten sposób odwdzięczali się jej za otrzymywane materiały malarskie. Delikatne sfumato nadaje całej pracy bardzo subtelny charakter. Mieczysław Wallis opisał charakterystyczne malarstwo Mierzejewskiego: „Jedną z zasadniczych cech tego stylu jest stosowanie ledwo dostrzegalnych niuansów barwnych, tonów i półtonów, które wydobywa przeważnie z chłodnej zielonkawoszarej lub zielonkawobłękitnej tonacji. W związku ze swym malarstwem niezwykle subtelnych odcieni barwnych wypracował Mierzejewski swą własną technikę, zwłaszcza w malarstwie olejnym. Nie malował alla prima, lecz najpierw podmalował obraz, później zaś kładł farbę cieniutkimi warstewkami, wcierając ja w warstwę poprzednią. Często pozwalał jednej warstwie przeświecać poprzez drugą. Dzięki temu otrzymywał świetlistość, mienienie się i migotanie tonów.”

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna Warszawa, Muzeum Narodowe (depozyt) Warszawa, kolekcja Jerzego Mierzejewskiego Kraków, własność Róży Aleksandrowicz

Wystawiany

Warszawa, Muzeum Narodowe, Jacek Mierzejewski, Andrzej Mierzejewski, Jerzy Mierzejewski: dzieła ze zbiorów muzeów polskich i kolekcji prywatnych, 2004 (jako własność Jerzego Mierzejewskiego).

Nr katalogowy: 22

Jacek Mierzejewski (1883 - 1925)
Portret pani Róży Aleksandrowicz, 1917 - 1923


olej, płótno / 77,5 cm x 59,5 cm
sygn. na blejtramie: Jacek Mierzejewski portr Pani Róży Aleksandrowicz, na blejtramie papierowa nalepka: Muzeum Narodowe w Warszawie


Estymacja:
250 000 - 450 000 zł
58 276 - 104 896 EUR
64 600 - 116 280 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 10 grudnia 2019

Aukcja:
10 grudnia 2019 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
22 listopada - 10 grudnia 2019 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: