28. Roman Kramsztyk - Pejzaż z południa Francji

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Eugeniusz Zak
    - Pijący chłopiec, 1925,

  • Następny

    Następna praca

    Mela Muter
    - Portret dziewczynki / Portret mężczyzny,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Twórczość Kramsztyka jest wyrazem jego stosunku do świata, ludzi sztuki. Pozostał on artystą środka – nie przekraczał granicy malarstwa przedstawiającego, nie kroczył w awangardzie – taki był jego temperament twórczy. Niewątpliwie malarstwo Kramsztyka bliskie jest międzynarodowej sztuce Ecole de Paris, do której zaliczane są różnorodne, często zupełnie odmienne nurty – od postimpresjonizmu, neoklasycyzmu do tendencji ekspresjonistycznych . Najbliższy był mu realizm, lecz nie w naturalistycznej czy idealistycznej odmianie. Płótna Kramsztyka nie pozbawione są ekspresji, zmysłu obserwacji i poczucia humoru. Choć czerpał obficie z dawnej i współczesnej tradycji artystycznej, udało mu się stworzyć własny, rozpoznawalny styl, nadać swym dziełom osobisty ton.

 Renata Piątkowska, Rozkosz w użyciu farby… [w]: Roman Kramsztyk 1885 – 1942, ŻIH, 1997 



Pejzaż odgrywał bardzo ważną rolę w twórczości Romana Kramsztyka. Artysta był prawdziwie pod wrażeniem śródziemnomorskiego pejzażu, południowego słońca, kamiennych gór, tafl i wody, ale był również zauroczony życiem rybackich osad, wyznaczanym przez pory dnia. Prezentowana praca należy do najbardziej spektakularnych prac artysty. Rozległy, przepiękny pejzaż malowany z perspektywy trochę lotu ptaka, widziany lekko z góry, wyłaniający się zza szpaleru, jak kotary śródziemnomorskich drzew, jest klasykiem gatunku, dawno niewidzianym na polskim rynku aukcyjnym. Praca została namalowana w drugiej połowie lat 20-tych XXw, które to prace należą do najbardziej dekoracyjnych obrazów artysty. Powoduje to niesamowita, lekko rozjaśniona w porównaniu z wcześniejszymi kolorystyka, muśnięta jakby południowym słońcem. Kompozycja obrazu jest tradycyjnie u Kramsztyka statyczna, sam pejzaż osady budowany jest z mocnych brył, oddzielonych wyraźnym konturem. Domy i drzewa wypełniają prawie całą kompozycję obrazu, na górze zostaje jedynie wąski ale jakże uroczy skrawek błękitnego nieba. W pejzażach Kramsztyka zazwyczaj nie ma ludzi. Cała uwaga poświęcona jest architekturze i krajobrazowi, skąpanym w słońcu, tak jakby nagle wszystko zastygało by móc nacieszyć się swoim pięknem. Pejzaże Kramsztyka są doceniane tak bardzo przez kolekcjonerów, ponieważ niosą ze sobą ogromny ładunek dekoracyjny połączony z aurą, jak to określa Renata Piątkowska w katalogu wystawy monograficznej „szczęśliwej wyspy”. Pejzaż Kramsztyka to inny świat, świat bez dramatyzmu, świat sielankowy. Jest w nim pewna nostalgia za ideałem, ale też co wyczuwalne obawa przed zakłóceniem tej idylli i nawoływanie do powrotu na łono natury. Na podkreślenie zasługuje niewątpliwie fakt, że największą inspiracją Kramsztyka w malowaniu pejzaży śródziemnomorskich był Paul Cézanne. Budowanie obrazu poprzez użycie określonych barw, w określonym układzie oraz charakterystyczna statyczna forma są znakiem firmowym Cézanne’a, ale też trzeba jasno zaznaczyć, że Kramsztyk modyfikował i wprowadzał swój sposób widzenia, właściwy tylko jemu i dlatego jakże cieszy nas, że uważał się za klasyka, a inspirował Cézannem.

 

Proweniencja

Polska, kolekcja prywatna

Biogram artysty

Roman Kramsztyk to jeden z najwybitniejszych twórców łączonych z międzynarodowym środowiskiem École de Paris. Malował przede wszystkim portrety, pejzaże, sceny figuralne, martwe natury, akty. Ten wielki polski artysta żydowskiego pochodzenia czerpał z doświadczeń szkoły monachijskiej pozwalając jednocześnie uwodzić się nowym awangardowym nurtom, które rozkwitały w Paryżu w początkach XX wieku. Najbliższy był mu realizm nie pozbawiony ekspresji. Tworzył w duchu nowego klasycyzmu ale pozostawał też pod silnym wpływem malarstwa Cenzanne’a co widoczne jest zarówno w technice jak i w kompozycji jego prac. Echa fascynacji twórczością francuskiego mistrza przebrzmiewają wyraźnie w pejzażach malowanych przez Kramsztyka we Francji – prezentowany „Pejzaż z Collioure” cechują architektonicznie budowana kompozycja, miękkie pociągnięcia pędzla, delikatne kontury i wygaszone kolory. Jednak malarstwo Kramsztyka niezależnie od uprawianego przezeń gatunku to przede wszystkim afi rmacja życia, radość, witalność, czuć w nich miłość do świata i ludzi. Kramsztyk wystawiał w Krakowie, Warszawie, Lwowie, Barcelonie, Paryżu i Brukseli. Uczestniczył w Międzynarodowej Wystawie Sztuka i Technika w Paryżu w 1937 i Wystawie Światowej w 1939 roku. Zmarł tragicznie w getcie warszawskim w 1942 roku.

Nr katalogowy: 28

Roman Kramsztyk (1885 - 1942)
Pejzaż z południa Francji


olej, płótno / 73 x 92 cm
sygn. p.d.: Kramsztyk


Estymacja:
450 000 - 550 000 zł
101 352 - 123 874 EUR
111 387 - 136 139 USD

Cena sprzedaży:
370 000 zł
83 334 EUR
91 585 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 2 CZERWCA 2020

Aukcja:
2 czerwca 2020. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
15 maja - 2 czerwca 2020 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: