Mojżesz Kisling - Chłopiec z książką, 1920

wszystkie obiekty

Opis obiektu

„Chłopiec z książką”, to doskonały i bardzo wczesny przykład najlepszego malarstwa portretowego Kislinga, dążącego do subtelnego modelunku współgrającego z uproszczeniem. Kolory nie są jeszcze tak jaskrawe, a ich płaszczyzny tak gładkie. Barwy są nieco zmieszane, ten wczesny obraz opowiada inną historię niż tylko kolor i wdzięk modela. ,„Portret chłopca z książką” doskonale wpisuje się w nurty sztuki Paryża ok 1920 roku, a zwłaszcza w tzw. portret melancholijny. Kilka lat później, w 1925 roku Franz Roh uznał twórczość Kislinga za charakterystyczną dla wyodrębniającego się „postekspresjonizmu”, nazywanego również „nową rzeczowością”. Postekspresjonizm łączył się u Kislinga z realistyczną, linearną formą oraz historyzmem widocznym w ujmowaniu postaci w regionalnych, codziennych strojach. W przypadku chłopca na obrazie jest to charakterystyczny sweterek i kołnierz białej koszuli z krawacikiem. Nieprzeciętność tego portretu i jego kolekcjonerska wartość zawierają się w ukrytej w nim zagadkowej, osobistej autorefleksji artysty i przedstawionej na nim retrospektywnej historii własnej twórczości. Nie wiemy kim jest chłopiec. Kryje się za tym niedopowiedzenie. Chłopiec trzyma na kolanach książkę z ilustracjami dzieł Kislinga namalowanymi na przestrzeni niespełna roku wstecz. A więc bardzo aktualnymi wówczas. To dwa południowo-francuskie pejzaże: „Port” namalowany w 1919 roku i „Port w Sanary” z 1920 roku. W latach 1917 i 1920 odbył podróże artystyczne na południe Francji, w 1919 w Galerie Druet miała miejsce jego pierwsza wystawa indywidualna, czy to ma związek z powstaniem tego obrazu? Nie wiemy. Wiemy natomiast, że Kisling po wojnie wrócił ze Stanów właśnie do Sanary i to miejsce stało się jego domem do końca życia.

Proweniencja

USA, kolekcja prywatna

Toronto, kolekcja prywatna

Nowy Jork, Galeria Weintrub, 1998

Buenos Aires, kolekcja dr. Juana Del Gados

Los Angeles, Galeria Jamesa Vigeveno

kolekcja artysty, 1920–1942

Wystawiany

Tokio, Galeria Sanjo Gion, Moise Kisling, 2000

Los Angeles, Galeria James Vigeveno, The School of Paris, 1948.

Reprodukowany

Salomon A., Kisling 1891-1953, ed. Kisling J., tom IV, 1995, s. 121. Moise Kisling [katalog wystawy], Gallery Sanjo Gion, Paryż, 2000, nr. 20.

Biogram artysty

Mojżesz Kisling na stałe osiadł w Paryżu w lecie 1911 roku. Zwany był „księciem Montparnasse’u”. W 1912 roku uczył się pod kierunkiem Eugeniusza Zaka w Academie La Palette. W jego atelier spotykało się wielu artystów z kręgu Ecole de Paris, m.in. Leopold Gottlieb, Szymon Mondzain, Henryk Epstein, Marc Chagall i Amadeo Modigliani. Do grona jego najbliższych przyjaciół należał Tadeusz Makowski. Przez krytyków Kisling uznawany jest za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli Szkoły Paryskiej. Na jego twórczość wpływ miała sztuka Paula Cézanne’a, ale kontakty z kubistami sprawiły, że jego pejzaże tworzone na południu Francji nabrały geometryzującej stylistyki znanej z obrazów Pabla Picassa i Georges’a Braque’a, ale stosowane barwy były typowe dla fowistów. Po 1917 tworzył eklektyczne krajobrazy stosując ostre, konkretne barwy zestawione na zasadzie kontrastów. Od wczesnych lat dwudziestych dał się poznać jako portrecista, spod jego pędzla wychodziły liczne portrety i akty kobiece.
Miał wiele wystaw indywidualnych, w wystawach zbiorowych za granicą uczestniczył często jako artysta polski. Brał też udział w krajowym życiu artystycznym, m.in. w I Wystawie Ekspresjonistów Polskich (późniejszych Formistów), Kraków 1917.

Mojżesz Kisling (1891 - 1953)
Chłopiec z książką, 1920


olej, płótno / 92 x 77 cm
sygn. p.d.: Kisling


Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: