42. Jankiel Adler - Dwie postacie, 1944

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Janusz Maria Brzeski
    - W kawiarni ,

  • Następny

    Następna praca

    Czesław Rzepiński
    - Kwiaty,

wszystkie obiekty

Proweniencja

Gdańsk, kolekcja prywatna

Sotheby’s Nowy Jork, aukcja 16.12.2008, poz. 52

Christie’s, aukcja 15.11.2006, poz. 172

kolekcja Petera Nahuma Nowy Jork (Gloversville)

kolekcja Jacoba Schulmana Chicago

kolekcja Arnolda H. Maremona Londyn

Waddington Galleries

Wystawiany

Edynburg, Phillips, The Ben Uri Story - from Art Society to Museum 1915-2000, sierpień - wrzesień 2001.

Londyn, Phillips, The Ben Uri Story - from Art Society to Museum 1915-2000, styczeń 2001.

Yorkshire, Galeria Manor House, The Constructed Space: Paintings, Sculpture and Verse commemorating the Poet W.S.Graham, kwiecień - czerwiec 1994.

Nowy Jork, Muzeum Żydowskie, Jewish Experience in the Art of the Twentieth Century, październik 1975 - styczeń 1976.

Zurych, Galeria Charles Lienhard, Jankel Adler, 1959.

Wuppertal, Muzeum Statisches, Jankel Adler 1895-1949, czerwiec 1955.

Londyn, Arts Council, Jankel Adler Memorial Exhibition, 1951.

Reprodukowany

Jankel Adler, 1895-1949, Wuppertal, Muzeum Statisches , 1955, il. nr 9.

The Ben Uri Story - from Art Society to Museum 1915-2000 [katalog wystawy], Londyn Phillips 2001, il. nr 3.

Biogram artysty

Jankiel Adler urodził się w 1895 roku w Tuszynie. Był to artysta Żydowskiego pochodzenia, którego życie połączyło z wieloma miastami Europejskimi. Okres jego młodzieńczych poszukiwań był bardzo bogaty w przeprowadzki: w ciągu dwóch lat mieszkał w Serbii, Niemczech i w Polsce. Swoją edukację artystyczną rozpoczął w Belgradzie, w warsztacie grawerskim. Następnie przeprowadził się do Niemiec gdzie kontynuował naukę u Gustava Wiethchtera w Kunstgewerbeschule w Barmen koło Düsseldorfu. Tam rozpoczął naukę rysunku i malarstwa. W 1918 roku mieszkał już w Warszawie, jednocześnie współpracując z Łódzką grupą Jung Idysz. Była to grupa twórców awangardowej literatury i sztuki żydowskiej w Polsce. Adler rozpoczął swoją przygodę z malarstwem od kompozycji wpisujących się w nurt ekspresjonizmu. Szczególną inspiracją w tamtym czasie były dla niego wątki biblijno-talmudyczne oparte na żydowskim folklorze. Charakterystyczne dla prac z tego okresu były ostre zderzenia barw oraz deformacje przestrzeni, które przywodzą na myśl twórczość El Greca. Jego prace spotkały się z entuzjazmem, czego wynikiem była wystawa w Hotelu Polonia w Polskim Klubie Artystycznym (1919). Pierwsze sukcesy artystyczne jeszcze bardziej zachęciły młodego artystę do wytężonej pracy i poszukiwań środowisk, które będą dla niego stymulujące. W ciągu następnych dwóch lat przeprowadził się znów do Niemiec gdzie związał się z kolejnymi trzema grupami artystycznymi z czego ostatniej był współzałożycielem. Były to po kolei: „Die Action” w Berlinie, następnie „Das Junge Rheinland” oraz „Srebrny Wóz” w Düsseldorfie. Tak jak i w Polsce jego prace zostały docenione przez Niemiecką publiczność. Efektem tego był udział w Wielkiej Berlińskiej Wystawie Sztuki prezentującej awangardowe nurty i tendencje oraz w Międzynarodowej Wystawie Nowej Sztuki i towarzyszącym ekspozycji Kongresie Postępowych Artystów, która odbyła się w Düsseldorfie. W latach 20-stych zrezygnował z ekspresjonizmu na rzecz bardziej kubizujących i konstruktywistycznych rozwiązań. Nadal jego prace były inspirowane jego pochodzeniem. Jednak tym razem Adler skupił się na poszukiwaniu swojej narodowej tożsamości i wartości religijnych. Tworzył kompozycje figuratywne, łącząc klasyczne techniki malarskie z niestandardowymi rozwiązaniami takimi jak piasek, strzępy tapet, wosk, gips czy sól. W jego wielkoformatowych pracach, sylwetki ludzkie były zniekształcane tak aby podkreślić konkretne cechy ich fizjonomii. Lata 30-ste przyniosły ze sobą kolejne kierunki poszukiwań artystycznych Adlera. Zmiany w jego twórczość zostały zainicjonowane przez podróż do Hiszpani i na Majorkę. Zaczął upraszczać swoje kompozycje, syntezować je i uogólniać niemal do abstrakcyjnych form. W pierw gruby kontur służący do wydobycia figuratywnych sylwetek, uwolnił się, przestał opowiadać o tym co obraz przedstawia i sam stał się jego dynamicznym bohaterem. W tym czasie artysta mieszkał we Francji i w Polsce. Były to jednak niespokojne czasy dla Europy. W 1940 roku Adler zdecydował się do wstąpienia do armii polskiej, która formowała się we Francji. Niestety zdrowie artysty wykluczyło go z walki i w 1941 roku w Szkocji. Osiedlił się w Anglii gdzie kontynuował swoją artystyczną praktykę. Po wojennych wydarzeniach artysta wrócił do wielkoformatowych, figuratywnych przedstawień, które zapoczątkował w latach 20-stych. Była to ostatnia faza twórczości Adlera. Prace powstałe w tym okresie były wynikiem jego wieloletniej praktyki artystycznej i doświadczeń życiowych. Prace z lat 40 opowiadają o tragizmie ludzkiej egzystencji, ale i o radościach istnienia. Zycie Adlera wiodło przez wiele krajów i miast europejskich, szukał on nieustannie inspiracji oraz wydarzeń, które stymulowałyby go do dalszych artystycznych poszukiwań i rozwiązań. Po długiej wędrówce przez niespokojną Europę, Adler zmarł 1949 roku w Anglii. Artysta w ciągu swojego życia inspirował się szczególnie twórczością Pabla Picassa, Paula Klee, Maksa Ernsta. Podróż przez jego twórczość jest niezwykłym doświadczeniem. Od początku tworzył sztukę dojrzałą, a tematy, które podejmował pobudzają do refleksji nawet współczesną publiczność. Prace Adlera były prezentowane na licznych indywidualnych wystawach m.in.: w Łodzi, Warszawie, Wrocławiu, Londynie, Nowym Jorku, Edynburgu i Wuppertalu. JANKIEL ADLER

 

Nr katalogowy: 42

Jankiel Adler (1895 - 1949)
Dwie postacie, 1944


olej, płyta / 111 x 86 cm
sygn. l.d.: Adler na odwrocie papierowa nalepka z The Jewish Museum w Nowym Jorku z wystawy Jewish Experience in the Art of the Twentieth Century z 1975-76, papierowa nalepka z The Jewish Museum w Nowym Jorku z tytułem oraz nazwiskiem właścicieli, papierowa nalepka z Waddington Gallery w Londynie, papierowa nalepka z Galerii Charles Lienhard w Zurychu z wystawy Adlera w 1959, papierowa nalepka z wystawy The Ben Uri Story - from Art Society to Museum 1915-2000 w Edynburgu z 2001, papierowa nalepka z Arts Council w Londynie z wystawy Jankel Adler Memorial z 1951


Estymacja:
650 000 - 850 000 zł ●
146 397 - 191 442 EUR
160 892 - 210 397 USD

Cena sprzedaży:
650 000 zł*
146 397 EUR
160 892 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 2 CZERWCA 2020

Aukcja:
2 czerwca 2020. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
15 maja - 2 czerwca 2020 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: