59. Kajetan Sosnowski - Z cyklu: Układy równowartościowe, ok. 1980

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Mieczysław Janikowski
    - Essa, 1962,

  • Następny

    Następna praca

    Jerzy Nowosielski
    - Cerkiew, 1979,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Obrazy z cyklu „Układów równowarościowych”, wykonywane w tej samej technice, na początku monochromatyczne, od lat 80. stały się wielobarwne. Zasady, którymi rządził się ten cykl, oparte były na logice i naukowych podstawach. Pole jednego koloru lub kierunku splotu zajmuje dokładnie taką samą powierzchnię, co pole innego koloru lub kierunku splotu. Poprzez zachowanie takich proporcji Układy równowartościowe wzbudzają w odbiorcy poczucie ładu i spokoju a w przypadku prezentowanej pracy zestawienie kolorystyczne barw jasnej szarości i bieli wzmacnia poczucie harmonii. Ta orkiestracja barw u Sosnowskiego – jak to pięknie ujęła Bożena Kowalska – raz wynika ze ściszonego dialogu barw, kiedy indziej zaś z dźwięcznej gry kontrastów. Prezentowany obraz pochodzi z około 1980 roku. Jest pracą unikatową ponieważ zawiera w sobie cechy wszystkich eksperymentów twórczych o których wspomniano powyżej. Składa się z wielobarwnych pozszywanych materiałów bawełnianych i lnianych, ale zawiera też fragment obrazu chemicznego. Jeden z dolnych modułów został pomalowany chlorkiem kobaltu, tak jak Sosnowski praktykował w cyklu Metalepsis

 

Wystawiany

Łódź, Muzeum Miasta Łodzi, Kajetan Sosnowski - w poszukiwaniu prawdy, 05-09.2013.

Reprodukowany

Kowalska B., Kajetan Sosnowski - w poszukiwaniu prawdy [katalog wystawy], Muzeum Miasta Łodzi, 2013, s. 48

Biogram artysty

Urodził się w Wilnie. Kształcił się w warszawskiej ASP u T. Pruszkowskiego. Po wojnie aktywnie współtworzył życie artystyczne, kreował łódzki ZPAP, był kierownikiem artystycznym „Kuźnicy”. Jeden ze współzałożycieli warszawskiej Grupy 55 – uczestniczył we wszystkich jej wystawach – i galerii Krzywe Koło, oraz Galerii EL w Elblągu, gdzie zainicjował Biennale Form Przestrzennych. Chętnie wystawiał w awangardowych galeriach, przyczynił się do utworzenia Galerii 72 w Chełmie Lubelskim. Uczestniczył m.in. w Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1955). Uprawiał malarstwo, rzadziej rysunek i rzeźbę. W czasie okupacji jego prace nawiązywały do postimpresjonizmu, następnie skierował poszukiwania w stronę form figuratywnych. Od lat 50tych zaczął posługiwać się kształtami abstrakcyjnymi, początkowo aluzyjnymi, później skupił się na materialnych cechach kompozycji (Obrazy białe). Fascynacja naturą światła stała się podstawą ascetycznych „obrazów pustych”, w których nieomal jednobarwna płaszczyzna, zamalowana farbą rozprowadzoną dłonią, zdawała się promieniować blaskiem. Dalsze poszukiwania w tym obszarze zaowocowały pracami z cyklów Poliptyki (1965), obrazami chemicznymi – Metalepseis (1972-1982). Pewnym wyjątkiem od tych rozważań były obrazy szyte, monochromatyczne kompozycje z pozszywanych kawałków płótna Katalipomena (1975), z których niektóre mają wręcz dodatkowy wydźwięk rękodzieła. W latach 80tych powstał też cykl obrazów czarnych z odniesieniem do martyrologii ojczyzny, oraz cykl obrazów z motywem krzyża – Interwencje (1981).

Nr katalogowy: 59

Kajetan Sosnowski (1913 - 1987)
Z cyklu: Układy równowartościowe, ok. 1980


technika własna, bawełna i len ręcznie barwione, w prawym dolnym rogu interwencja chemiczna / 129,5 x 129,5


Estymacja:
90 000 - 140 000 zł ●
20 271 - 31 532 EUR
22 278 - 34 654 USD

Cena sprzedaży:
85 000 zł
19 145 EUR
21 040 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 2 CZERWCA 2020

Aukcja:
2 czerwca 2020. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
15 maja - 2 czerwca 2020 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: