4. Piotr Michałowski - Husary austriackie, 1840-1850

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Autor nieokreślony (według Bacciarellego)
    - Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym, XIX w.,

  • Następny

    Następna praca

    Jacek Malczewski
    - Akt męski stojący, ok. 1873-1877,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Ten rodzaj szkicowości właśnie, to niby niewykończenie, a w gruncie rzeczy bodaj prawie pierwszy w świecie impresjonizm w malarstwie to jedna z cech najwybitniejszych, najodrębniejszych olbrzymiego talentu Michałowskiego.
(Mycielski J., Sto lat dziejów malarstwa w Polsce, 1897)

Ten nasz pierwszy polski malarz z pociągnięciami impresjonizmu był jednocześnie piewcą historii, rewii, parad wojskowych i scen bitewnych. Co najbardziej ciekawe to właśnie ta wspaniała, tradycyjna, patriotyczna tematyka staje się pretekstem do bardzo nowatorskich rozwiązań formalnych, jak choćby pewna synteza malarska przedstawienia. Grubo nałożona farba i pewne wyciągnięcie kompozycji z rodzaju mgły, a następnie kontrastująca z szaro- niebieskim tłem grupa husarów, wszystkie te elementy są wirtuozerią malarską na najwyższym poziomie. Do tego dochodzi błękit austriackich mundurów, czerwień czapraków, a przede wszystkim kontrastująca z pozostałymi - biel koni.

Motyw husarów austriackich wystąpił w twórczości Piotra Michałowskiego po 1835 roku, po powrocie do Krakowa. Niewątpliwie wojska austriackie wabiły artystę pięknym umundurowaniem oraz rasowymi pięknymi końmi. Husarzy zwani błękitnymi, ze względu na swoje granatowe uniformy stacjonowali w Podgórzu 10 Pułku im. króla Fryderyka Wilhelma III. Olejne wersje tego tematu znajdują się w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kunsthistorisches Muzeum w Wiedniu, a także w Muzeum Śląskim w Katowicach (Błękitni husarzy - Austriaccy dragoni z 1835r).

Na szczególną uwagę zasługuje bardzo istotna proweniencja dzieła. Praca była własnością radcy polskiej ambasady w Wiedniu, Emila Merwina, wielkiego kolekcjonera sztuki, który nabył ją od wnuka Tamary Łempickiej - Dominika Łempickiego. Następnie stała się częścią dobrze znanej polskim kolekcjonerom kolekcji Czesława Bednarczyka w Wiedniu. Na podkreślenie zasługuje fakt, że ze zbioru Dominka Łempickiego ocalały nieliczne dzieła, właściwie tylko te przez niego sprzedane, bądź szczęśliwie wcześniej zdeponowane. Pozostałe spłonęły podczas II Wojny Światowej wraz z jego mieszkaniem. Należy również pamiętać, że do tej pory większość znanej spuścizny artystycznej Michałowskiego pozostaje w zbiorach muzealnych, szczególnie jeśli chodzi o obrazy olejne. Szacuje się, że w zbiorach prywatnych znajduje się dosłownie kilkadziesiąt obrazów, a tych klasy muzealnej zapewne jeszcze dużo mniej. Tym bardziej pojawienie się prezentowanej pracy na polskim rynku aukcyjnym jest niewątpliwie wydarzeniem kolekcjonerskim bardzo wysokiej rangi.

Proweniencja

Paryż, kolekcja prywatna
Monte Carlo, kolekcja prywatna
Wiedeń, kolekcja Czesława Bernardczyka (1969)
Wiedeń, kolekcja Dr. E. Merwina (1934)
Warszawa, kolekcja Dominika Łempickiego (rodzina malarza)

Wystawiany

Wiedeń, Kunst und antiquitäten, wystawa Bedeutende Gemälde Polonischer Meister C.Bednarczy, 26.04-27.05.1966
Wiedeń, Galerie Wurthle, 1934
Kaków, ZPAP, Piotr Michałowski, 1925
Kraków, TPSP, Koń w malarstwie i rzeźbie polskiej, 1913

Reprodukowany

Piotr Michałowski 1800 - 1855 [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Krakowie, 2000, s.212
Koń w malarstwie i rzeźbie polskiej [katalog ilustrowany wystawy], wyd. TPSP, s.27, poz.120
Piotr Michałowski [katalog wystawy], ZPAP Kraków 1925, Lisowski, Kuryer L-N, 30. VIII. 1931, S. IV Lisowski, Kuryer L-N, 4. VI. 1934, Abb. S. III Tietze H., Piotr Michałowski, Die Kunst, 1934, Nr. 1, Tafel s.29 poz. 36
Piotr Michałowski [katalog wystawy], Galerie Wurthle, Wiedeń 1934, poz. 9 
Bedeutende Gemälde Polonischer Meister kunst und antiquitäten C.Bednarczyk [katalog wystawy], pod red. dr. Sienkiewicza Wiedeń 1969 poz. 10

Nr katalogowy: 4

Piotr Michałowski (1800 - 1855)
Husary austriackie, 1840-1850


olej, płótno / 48,5 x 62,5 cm
sygn. p.d.: P.Michałowski na odwrocie papierowa nalepka wystawowa z TPSP w Krakowie oraz papierowa nalepka z ZPAP w Krakowie z 1925 roku


Estymacja:
800 000 - 1 500 000 zł
177 384 - 332 595 EUR
208 334 - 390 625 USD

Cena sprzedaży:
1 700 000 zł
376 941 EUR
442 709 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 13 PAŹDZIERNIKA 2020

13 października godz. 19.00
Aukcja odbędzie się online.

Wystawa przedaukcyjna:
23 września - 13 października 2020 r.
ul. Foksal 13/15
Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
+48 22 629 46 87
+48 22 628 13 67

Zapytaj o obiekt

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: