43. Jankiel Adler - Martwa natura, 1945

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Henryk Hayden
    - Martwa natura z rybami,

  • Następny

    Następna praca

    Henryk Berlewi
    - Martwa natura, 1950,

wszystkie obiekty

Proweniencja

Polska, kolekcja prywatna
Polswiss Art, aukcja 07.12.2003, poz. 29
Wielka Brytania, kolekcja prywatna
Londyn, Galeria Victor Waddington

Wystawiany

Londyn, Galeria Victor Waddington, po 1945

Biogram artysty

Jankiel Adler urodził się w 1895 roku w Tuszynie. Był to artysta Żydowskiego pochodzenia, którego życie połączyło z wieloma miastami Europejskimi. Okres jego młodzieńczych poszukiwań był bardzo bogaty w przeprowadzki: w ciągu dwóch lat mieszkał w Serbii, Niemczech i w Polsce. Swoją edukację artystyczną rozpoczął w Belgradzie, w warsztacie grawerskim. Następnie przeprowadził się do Niemiec gdzie kontynuował naukę u Gustava Wiethchtera w Kunstgewerbeschule w Barmen koło Düsseldorfu. Tam rozpoczął naukę rysunku i malarstwa. W 1918 roku mieszkał już w Warszawie, jednocześnie współpracując z Łódzką grupą Jung Idysz. Była to grupa twórców awangardowej literatury i sztuki żydowskiej w Polsce. Adler rozpoczął swoją przygodę z malarstwem od kompozycji wpisujących się w nurt ekspresjonizmu. Szczególną inspiracją w tamtym czasie były dla niego wątki biblijno-talmudyczne oparte na żydowskim folklorze. Charakterystyczne dla prac z tego okresu były ostre zderzenia barw oraz deformacje przestrzeni, które przywodzą na myśl twórczość El Greca. Jego prace spotkały się z entuzjazmem, czego wynikiem była wystawa w Hotelu Polonia w Polskim Klubie Artystycznym (1919). Pierwsze sukcesy artystyczne jeszcze bardziej zachęciły młodego artystę do wytężonej pracy i poszukiwań środowisk, które będą dla niego stymulujące. W ciągu następnych dwóch lat przeprowadził się znów do Niemiec gdzie związał się z kolejnymi trzema grupami artystycznymi z czego ostatniej był współzałożycielem. Były to po kolei: „Die Action” w Berlinie, następnie „Das Junge Rheinland” oraz „Srebrny Wóz” w Düsseldorfie. Tak jak i w Polsce jego prace zostały docenione przez Niemiecką publiczność. Efektem tego był udział w Wielkiej Berlińskiej Wystawie Sztuki prezentującej awangardowe nurty i tendencje oraz w Międzynarodowej Wystawie Nowej Sztuki i towarzyszącym ekspozycji Kongresie Postępowych Artystów, która odbyła się w Düsseldorfie. W latach 20-stych zrezygnował z ekspresjonizmu na rzecz bardziej kubizujących i konstruktywistycznych rozwiązań. Nadal jego prace były inspirowane jego pochodzeniem. Jednak tym razem Adler skupił się na poszukiwaniu swojej narodowej tożsamości i wartości religijnych. Tworzył kompozycje figuratywne, łącząc klasyczne techniki malarskie z niestandardowymi rozwiązaniami takimi jak piasek, strzępy tapet, wosk, gips czy sól. W jego wielkoformatowych pracach, sylwetki ludzkie były zniekształcane tak aby podkreślić konkretne cechy ich fizjonomii. Lata 30-ste przyniosły ze sobą kolejne kierunki poszukiwań artystycznych Adlera. Zmiany w jego twórczość zostały zainicjonowane przez podróż do Hiszpani i na Majorkę. Zaczął upraszczać swoje kompozycje, syntezować je i uogólniać niemal do abstrakcyjnych form. W pierw gruby kontur służący do wydobycia figuratywnych sylwetek, uwolnił się, przestał opowiadać o tym co obraz przedstawia i sam stał się jego dynamicznym bohaterem. W tym czasie artysta mieszkał we Francji i w Polsce. Były to jednak niespokojne czasy dla Europy. W 1940 roku Adler zdecydował się do wstąpienia do armii polskiej, która formowała się we Francji. Niestety zdrowie artysty wykluczyło go z walki i w 1941 roku w Szkocji. Osiedlił się w Anglii gdzie kontynuował swoją artystyczną praktykę. Po wojennych wydarzeniach artysta wrócił do wielkoformatowych, figuratywnych przedstawień, które zapoczątkował w latach 20-stych. Była to ostatnia faza twórczości Adlera. Prace powstałe w tym okresie były wynikiem jego wieloletniej praktyki artystycznej i doświadczeń życiowych. Prace z lat 40 opowiadają o tragizmie ludzkiej egzystencji, ale i o radościach istnienia. Zycie Adlera wiodło przez wiele krajów i miast europejskich, szukał on nieustannie inspiracji oraz wydarzeń, które stymulowałyby go do dalszych artystycznych poszukiwań i rozwiązań. Po długiej wędrówce przez niespokojną Europę, Adler zmarł 1949 roku w Anglii. Artysta w ciągu swojego życia inspirował się szczególnie twórczością Pabla Picassa, Paula Klee, Maksa Ernsta. Podróż przez jego twórczość jest niezwykłym doświadczeniem. Od początku tworzył sztukę dojrzałą, a tematy, które podejmował pobudzają do refleksji nawet współczesną publiczność. Prace Adlera były prezentowane na licznych indywidualnych wystawach m.in.: w Łodzi, Warszawie, Wrocławiu, Londynie, Nowym Jorku, Edynburgu i Wuppertalu. JANKIEL ADLER

 

Nr katalogowy: 43

Jankiel Adler (1895 - 1949)
Martwa natura, 1945


olej, deska / 55 x 45 cm
sygn. l.d.: Adler
na odwrocie dwie nalepki z opisem pracy


Estymacja:
120 000 - 150 000 zł
25 975 - 32 468 EUR
30 304 - 37 879 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 19 października 2021

19 października 2021 godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
1 – 19 października 2021
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Licytuj online

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: