72. Janusz Eysymont - Rytmy, 1984

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Halina Wrzeszczyńska
    - Falowanie (Konfiguracja 4-punktowa), lata 70. XX w.,

  • Następny

    Następna praca

    Julian Stańczak
    - Turn yellow, 1978,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Stopniowo swobodne formy upraszczają się do postaci regularnych pasów tworzących rytmiczny, równoległy bądź ukośny układ kompozycyjny. Precyzyjny, geometryczny ich porządek bywa jednak podwójnie naruszany – tam gdzie pasy zanikają w tle i tam gdzie rozsuwają się jak swoista przesłona odsłaniająca ruch barwnego światła budującego skomplikowaną przestrzenność tych obrazów.

(Wierzchowska W., Janusz Eysymont, w: „Katalog wystawy laureatów Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida z lat 1967-1976”, Warszawa 1977)

 

Janusz Antoni Eysymont studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1951-1956 u prof. Stanisława Czajkowskiego i Aleksandra Kobzdeja. Dyplom uzyskał na Wydziale Malarstwa w 1957 roku. W 1980 aktywnie działał w Związku Polskich Artystów Plastyków, popierającym strajk w Stoczni Gdańskiej i powstanie Solidarności. W 1981 roku był współorganizatorem i jednym z przewodniczących Kongresu Kultury Polskiej. W okresie stanu wojennego brał udział w życiu artystycznym przy warszawskim Duszpasterstwie Środowisk Twórczych. Na początku swojej drogi twórczej Janusz Eysymont uprawiał malarstwo gestu. Język abstrakcji zawsze był mu najbliższy, wierny pozostał mu przez całe życie. W pracach Eysymonta głównym bohaterem jest światło. Już jego statyczne kompozycje z połowy lat sześćdziesiątych eksponowały opozycję rozświetlonych i ciemnych płaszczyzn. Światło i cień były zasadniczymi elementami w monochromatycznych lub wielobarwnych pracach z okresu późniejszego – końca lat sześćdziesiątych i początku lat 70. Od lat 70. w sztuce Eysymonta następuje przeobrażenie a coraz wyraźniej pobrzmiewają w niej rygor logiki i redukcja środków wyrazu. Dominować zaczyna w tym czasie neutralne tło oraz naniesione nań formy geometryczne. Organiczne kształty egzystujące w odkrywanych przez niego przestrzeniach, ustąpiły miejsca na rzecz neutralnego tła przeciwstawionego światu form geometrycznych. Czas stanu wojennego i osobistego zaangażowania Eysymonta w wydarzenia społeczno-polityczne początku lat 80. zaowocowała obrazami o nowej dynamice uzyskanej dzięki zróżnicowanym napięciom kolorystycznym, z rozbłyskującymi ogniskami intensywnego, świetlistego koloru – różu, karminu, zieleni. Oszczędniejszy stał się też wówczas język wyrazu.

Proweniencja

Polska, kolekcja prywatna
zakup od artysty

Nr katalogowy: 72

Janusz Eysymont (1930 - 1991)
Rytmy, 1984


akryl, płótno / 81 X 54 cm
sygn. p.d.: J. Eysymont 84
oraz na odwrocie: Janusz Eysymont opisany na blejtramie: JANUSZ EYSYMONT „RYTMY" III 84, 81 x 65 akryl


Estymacja:
15 000 - 18 000 zł ●
3 247 - 3 897 EUR
3 788 - 4 546 USD

Cena sprzedaży:
18 000 zł
3 897 EUR
4 546 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 19 października 2021

19 października 2021 godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
1 – 19 października 2021
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: