29. Henryk Wiciński - Leżąca, 1933/1934 (Siedząca dziewczyna)

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Aleksander (Sasza) Blondel
    - Plaża,

  • Następny

    Następna praca

    Alfred Aberdam
    - Tancerze i anioły,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Oferowana rzeźba „Leżąca” (1933-34) należy do wczesnego, modernistycznego okresu w twórczości Wicińskiego. Nosi ona znamiona twórczości Xawerego Dunikowskiego, którego artysta był uczniem. Znać w „Leżącej” również wpływ przestrzennych koncepcji kubizmu i neoplastycyzmu. Kształty przedstawionej postaci kobiety są syntetyczne, geometryzujące i jakby rozbite. Wiciński w swej twórczości odrzucał naturalizm, jako wąski sposób możliwości wyrażania świata. W swoim brulionie notował: „Radość odkryć, form zmysłowych wzroku, ruchu człowieka w przestrzeni. Rzeźba wzroku, a nie wspomnienie minionej chwały, czy wspomnień życia. Odrzucam patos historyczny, a nie patos historii. Materia kształtująca, która jest skupioną energią plastyczną. Rzeźba staje się punktem wyjścia w życiu wzrokowym widza” (Wystawa rzeźby i rysunku Henryka Wicińskiego [katalog wystawy], wyd. Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 1962, s. nlb). Henryk Wiciński, którego credo polityczne i artystyczne można by streścić w słowie „postęp”, który – jak pisała jego przyjaciółka Maria Jarema – był „człowiekiem swego czasu”, „geniuszem predestynowanym do odczucia podskórnych prądów epoki i do świadomego jej przeżywania” – nie odcinał się od osiągnięć kubizmu, formizmu, konstruktywizmu. Z tego myślenia wyrosły jego pierwsze rzeźby, takie jak „Leżąca”. Oparł się jednak w nich na własnym sposobie myślenia, na zasadach fizjologii wzroku, próbując uchwycić i określić formy wnikania w siebie poszczególnych elementów bryły. „Tą własną koncepcją otworzył nowy problem rzeźby. (…) Człowiek, który rozumiał swój czas” pisała w katalogu wystawy w Zachęcie Maria Kosińska. Przez przedwczesną śmierć, spowodowaną gruźlicą, Henryk Wiciński nie zdążył zrealizować wszystkich swych zamierzeń. Pozostała jednak jego myśl, która jest otwarta do dziś.

Wystawiany

Poznań, Galeria Piekary, Hommage à Józef Chrobak - wokół pamięci Grupy Krakowskiej, 20.11-23.12.2020 (odlew)
Poznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Szczeliny wolności – sztuka w latach 1945-1948/1949, 6 sierpnia – 12 listopada 2017
Sopot, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Henryk Wiciński i I Grupa Krakowska 1932-1937, 3 października – 4 listopada 2007
Kraków, Galeria Krzysztofory, Henryk Wiciński: Stowarzyszenie Artystyczne Grupa Krakowska, 1990 (gips)
Warszawa, CBWA Zachęta, Wystawa rzeźby i rysunku Henryka Wicińskiego 1908-1943, 12 grudnia 1962 – 01 stycznia 1963 (gips)

Reprodukowany

Henryk Wiciński i I Grupa Krakowska 1932-1937 [katalog wystawy], wyd. Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot 2017, strona okładkowa (odlew)
reprodukcja na znaczku pocztowym Poczty Polskiej z 29 października 1992
Chrobak J. (red.), Henryk Wiciński: Stowarzyszenie Artystyczne Grupa Krakowska [katalog wystawy], Galeria Krzysztofory, Kraków 1990 (gips)
Kosińska M. (oprac.), Wystawa rzeźby i rysunku Henryka Wicińskiego 1908-1943 [katalog wystawy], CBWA Zachęta, Warszawa 1962, nlb. (gips)

Biogram artysty

Osobowość Henryka Wicińskiego oraz jego działalność stanowią istotne ogniwo polskiej sztuki lat 30. XX wieku. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, rzeźbiarz, rysownik, projektant kostiumów i scenografii teatralnych, poeta, żył zaledwie 35 lat. Zaangażowany w ruchy lewicowe był członkiem Komunistycznej Partii Polski. W 1932 roku został współzałożycielem ugrupowania artystycznego Grupa Krakowska. Współpracował z teatrem Cricot. Obok Katarzyny Kobro i Marii Jaremy był głównym przedstawicielem nurtu awangardowego w rzeźbie polskiej okresu międzywojennego. Wiciński tworzył rzeźby pełnoplastyczne i reliefy - w gipsie, wosku, rzadko w drewnie. W okresie od 1939 poświęcił się twórczości rysunkowej. Większość jego dorobku rzeźbiarskiego zaginęła. Zachowane rzeźby znajdują się w zbiorach publicznych (m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi i Muzeum Narodowym w Krakowie) oraz prywatnych. Ponadto przechowały się liczne rysunki tuszem i ołówkiem (głównie studiów do rzeźb), projekty kostiumów, pojedyncze akwarele oraz wiersze i listy.

Nr katalogowy: 29

Henryk Wiciński (1908 - 1943)
Leżąca, 1933/1934 (Siedząca dziewczyna)


brąz patynowany / 47 x 78 x 39 cm (odlew z lat 90. XX w.)


Estymacja:
250 000 - 300 000 zł
53 419 - 64 103 EUR
56 434 - 67 721 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 31 maja 2022

31 maja o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
16 maja - 31 maja 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00

sob.: 11.00 – 15.00

 

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: