72. Jarosław Modzelewski - Za trzy trzecia, 2003

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Konstanty Gorbatowski
    - Pękająca ziemia, k. lat. 60. XX w.,

  • Następny

    Następna praca

    Andrzej Paruzel
    - Trzy koszule, 2015,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

… malarstwo ma swoje wymagania, tu nie ma nic za darmo. (…) Trzeba patrzeć i uczyć się ciągle. Człowiek mniej widzi, gdy mniej pracuje. Mniej odbiera się wtedy ze świata. Patrzenie malarza to jest kunszt, rzemiosło, umiejętność. Ono wymaga praktyki, doskonalenia.

– Jarosław Modzelewski (Modzelewski J., Gdy się nie maluje, to się ślepnie, w: „Arkusz” 1997, nr 7, s. 7.)

 

Cechą charakterystyczną obrazów Jarosława Modzelewskiego jest ich narracyjność, symboliczne posługiwanie się przedmiotami codziennego użytku, a jednocześnie niedopowiedzenia i przestrzeń do interpretacji widza. Jest nazywany „malarzem ikon codzienności”, ponieważ, mimo prozaicznych tematów, na płótnach Modzelewskiego niezaprzeczalnie miesza się duchowość z życiem doczesnym. Jarosław Modzelewski zdaje się kurczowo trzymać rzeczywistości. We wczesnej twórczości zdarzało mu się korzystać z elementów wymyślonych czy zmyślonych sytuacji. Zrezygnował z nich jednak na rzecz wnikliwej obserwacji świata, który interpretowany na płótnie nie potrzebuje „podkoloryzowania”.

Malarstwo Modzelewskiego jest prowadzone niezwykle konsekwentnie. Płaskie plamy barwne, uproszczone sylwetki, wyraziste kolory – są to bardzo charakterystyczne cechy twórczości tego artysty. W cechach tych tkwi dekoracyjność malarstwa Modzelewskiego nie pozbawiona jednak warstwy symbolicznej i tajemniczej. Tematyka prac tylko z pozoru jest trywialna. Opowiadając o przyuważonych sytuacjach z życia codziennego artysta zdaje się podkreślać znaczenie wybranej chwili, impresji. Zwykła scena, która, zinterpretowana przez artystę, obiecuje coś niezwykłego, to jedna z najważniejszych cech stylu malarstwa Jarosława Modzelewskiego. Prosta forma wciąga widza i zaprasza do odkrywania znaczeń przedstawionych scen, do własnej interpretacji. W oferowanym obrazie kompozycja zbudowana jest na zasadzie symetrii. Całość ma niezwykłą siłę oddziaływania poprzez zastosowanie na całej powierzchni obrazu linii wertykalnych i horyzontalnych, tworzących mur z cegieł i piętrzące się nad nim stalowe rusztowanie. Całości dopełnia mocna plama barwna sprowadzona do czerwieni, błękitów oraz bieli i czerni. W zgeometryzowany kontekst Modzelewski wprowadził dwa elementy – wspartego na murze mężczyznę oraz wiszący w centralnej części rusztowania zegar. „Za trzy trzecia” głosi tytuł obrazu. Jeszcze TYLKO trzy minuty, zdaje się mówić postawa mężczyzny. Czekamy na coś całe życie – na koniec dnia pracy, na czyjś powrót, na spełnienie się marzenia … Owo oczekiwanie zdaje się być głównym tematem obrazu. Jak mówi Modzelewski: „ Pewne rzeczy, te które są najważniejsze, głęboko obecne – one potrzebują powiedzenia nie wprost, one się wydobywają w sposób pośredni. To są rzeczy zbyt wysokiej próby, łatwo je popsuć, jeśli chce się je komuś podetknąć pod nos. Co do tego jestem głęboko przekonany. Te sprawy najbardziej subtelne, najbardziej osobiste, wymagające największej wrażliwości są bardzo przytłumione, zaduszone. One nie wydobywają się tak łatwo, to jest sprawa bardzo delikatna” (Kurzac M., Michalski J., Sitkowska M., Tarabuła M., Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006, wyd. Galeria Zderzak, Kraków 2006, s. 32).

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna
Desa Unicum, aukcja 6.03.2014, poz. 15

Wystawiany

Kraków, Dominik Art Project, No places no frontiers, 2008
Rzym, Instytut Polski w Rzymie, Jarosław Modzelewski. L’attesa come un modo di trascorrere il tempo, 27 lutego -30 marca 2007
Warszawa, Galeria Grafiki i Plakatu, 2006
Olsztyn, Muzeum Warmii i Mazur, Różne obrazy, 2005
Białystok, Galeria Arsenał, Wisła, Broniewski i inne, 2004

Reprodukowany

Jarosław Modzelewski. L’attesa come un modo di trascorrere il tempo [katalog wystawy], wyd. Instituto Polacco di Roma, Rzym 2007, s. nlb.
Kurzac M., Michalski J., Sitkowska M., Tarabuła M., Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006, wyd. Galeria Zderzak, Kraków 2006, s. 218

Biogram artysty

Urodzony w Warszawie malarz, rysownik i profesor. Do 2020 r. prowadził pracownię malarstwa na stołecznej ASP. Dyplom z malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych uzyskał w pracowni prof. Stefana Gierowskiego w 1980 r. Artysta jest współtwórcą i uczestnikiem ponad 30 wystaw oraz akcji Gruppy w latach 1982-1992. Ma w dorobku szereg prestiżowych wystaw indywidualnych, a także zbiorowych w Polsce i na świecie.

Często określany jako “malarz ikon codzienności” Modzelewski podejmuje wątki polityczne, literackie, historyczne i egzystencjalne. Z równym zainteresowaniem podejmuje temat martwej natury i pejzażu. Za każdym razem ujmuje temat w sposób umowny, uproszczony, nie przekraczając jednak granicy realizmu.

Jarosław Modzelewski jest laureatem m.in. II Nagrody Biennale Malarstwa Młodych „Droga i Prawda” (1987 r.), „Paszportu Polityki” (1998) i Nagrody Rektora ASP „Pegaz” (2003 i 2012). Ma na koncie również Nagrodę im. Jana Cybisa (2004) i XIII edycję Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego (2014). 

Nr katalogowy: 72

Jarosław Modzelewski (1955)
Za trzy trzecia, 2003


tempera żółtkowa, płótno / 120 x 180 cm
sygn. i opisany na odwrociu: Jarosław Modzelewski „Za trzy trzecia" temp. ż. 120x180 2003


Estymacja:
130 000 - 170 000 zł ●
27 778 - 36 325 EUR
29 346 - 38 375 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 31 maja 2022

31 maja o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
16 maja - 31 maja 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00

sob.: 11.00 – 15.00

 

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: