38. Andrzej Paruzel - Kurze Biura XIII, 1988-2022

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Andrzej Pietrzyk
    - Tadeusz Kantor na krześle, 2015,

  • Następny

    Następna praca

    Ryszard Waśko
    - Time sculpture, 1986,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

„Kurze Biura” to cykl prac realizowany przez Andrzeja Paruzela od 1988 roku. Pierwsze realizacje powstawały w ramach aktywności Biura Przewodników Po/Sztuce i Kulturze – indywidualnego projektu artysty z lat 1988-1995. Paruzel tłumaczy koncepcję stworzonego cyklu: „Zamknięte w drewnianych skrzynkach Kurze Biura są rodzajem mojego dziennika… W pierwszych skrzynkach umieszczałem obiekty, a raczej ich strzępy-kurze, przywołując artystów istotnych dla mojej edukacji i twórczości. Czasem wśród Kurzy pojawiał się obiekt reprezentujący rzeczywistość PRL-u, na przykład różowa landrynka – symbol słodyczy z minionej epoki. Początkowo Kurze zbierałem w pracowniach artystów konstruktywistów i przedstawicieli analitycznej sztuki konceptualnej. Z czasem poszukiwaniami objąłem artystów fluxusu, nowego realizmu czy sytuacjonizmu. Kurze odnajdywałem nie tylko w pracowniach, w których powstawały obiekty plastyczne, ale również na planach filmowych, w tekstach, utworach literackich i muzycznych, aż w końcu dotarłem do pasaży egzystencjalnych. Każda wypełniona kilkunastoma obiektami skrzynka stanowi jeden rozdział dziennika zebranego, jak pisał Stanisław Ruksza, przez kolekcjonera wrażeń. Ja trochę uściślam i dopowiadam – kolekcjonera zdarzeń”

(Andrzej Paruzel, Warszawa 2022).

 

Drewniana skrzynka „Kurzych Biur XIII” to:

Źdźbło trawy z pleneru w Osiekach sprzed pracy Jarosława Kozłowskiego z cyklu Strefa wyobraźni z 1970 roku.

Rzeczowniki rodzaju żeńskiego użyte przez Andrzeja Dłużniewskiego w instalacji TA w Hotelu Sztuki w Łodzi 1990 roku.

Rysunek Jana Dobkowskiego powstały w czasie „nocnego wspólnego dyskutowania” na plenerze w Osiekach 1981 roku (niepodpisany).

Pióro gołębia pocztowego wysłanego z Łodzi podczas manifestacji artystycznej Kopuły, wieżyczki, strych – pasaże obywateli miejskich w 1993 roku. Gołąb pocztowy został przywieziony pociągiem z Bratysławy do Łodzi, następnie wypuszczony z wieżyczki kamienicy na Piotrkowskiej i w niedługim czasie powrócił do Bratysławy. Autorem tego działania był słowacki artysta Peter Bartoš. (Ewa Mikina i ja byliśmy kuratorami manifestacji).

Kawałek aluminiowej rurki wyznaczającej pion, z instalacji Petera Downsbrough z CSW Zamek Ujazdowski w roku 1994 (kuratorem wystawy był Paweł Polit).

Płatki róż z bukietu dla Mirona Białoszewskiego znalezione na Placu Dąbrowskiego. W momencie wydania Pamiętnika z Powstania Warszawskiego jego przyjaciele – Ludmiła Murawska i Ludwig Hering, byli poróżnieni z Mironem. Po przeczytaniu w nocy świeżo wydanej książki uznali, że jest ona znakomita i o 4 nad ranem udali się pod Halę Mirowską, gdzie zakupili 150 róż. Następnie poszli do Mirona Białoszewskiego na Plac Dąbrowskiego z gratulacjami. Resztki tych róż zobaczył jeszcze autor tego wspomnienia Tadeusz Sobolewski.

Angielskie małżeństwo – aktorka i dramaturg – podjęli pracę w teatrze Odeon w Paryżu na początku XX wieku. Zamieszkali w przytulnym mieszkanku przy pobliskiej Rue de Buci. W kolejnym sezonie teatralnym dramaturg miał romans z francuską aktorką o pięknych ustach, które ta podkreślała mocnym kolorem szminki. Żona dramaturga milczała przez jakiś, aż w końcu postanowiła odejść. Na biurku męża zostawiła szminkę oraz króciutki list umieszczając go w kałamarzu. List rozpuścił się w atramencie.

Maszynka do golenia wraz z kompletem żyletek zostawiona przez Bertranda Russella w mieszkaniu Franciszki i Stefana Themersonów w Londynie. Pobyt związany był z książką ilustrowaną przez Themersonów.

Dwa portrety Zbigniewa Dłubaka które wykonałem w czasie ostatniego spotkania z nim w Meudon pod Paryżem w latach 80. XX wieku.

W czasie hipotetycznej prezentacji UFO Júliusa Kollera w 1981 roku w Bratysławie talerzyk został rozbity. Na zdjęciu wykonanym przez Pavla Breiera widoczny jest Július wraz z Milanem Adamčakiem.

Koronka z ubrania żony Adama Mickiewicza, Celiny Szymanowskiej. Koronkę znalazłem w kamienicy przy Rue de Seine 63 (zamieszczam zdjęcie). Na tej ulicy przez pół wieku często bywałem, między innymi w galerii Lara Vincy, w której miałem kilka wystaw. Na ścianie domu, w który mieszkali Mickiewiczowie jest umieszczona marmurowa płyta z tekstem w językach polskimi i francuskim. Naprzeciwko jest mały skwerek, na którym siadywałem aby zjeść skromne studenckie śniadanie.

Pojemnik na kliszę rentgenowską znaleziony u sąsiada Alberto Giacomettiego na Montparnasse. W 1938 roku rzeźbiarz uległ poważnemu wypadkowi, został potrącony na chodniku przy Place des Pyramides. Doznał poważnego złamania prawego śródstopia i do 1946 roku poruszał się o kulach. Część krytyków wiązała charakterystycznie duże stopy w rzeźbach Giacomettiego z jego traumą powypadkową. Ta interpretacja nie jest powszechnie uznana, natomiast pewne jest, że z powodu błędnie określonego miejsca wypadku Jean-Paul Sartre w utworze Les Mots (Słowa) zamienił Place des Pyramides na Place d'Itali co spowodowało pretensje Giacomettiego i kłótnię między przyjaciółmi.

Książka Tout Ubu Alfreda Jarry podarowana przyjacielowi na zebraniu Collegium Patafizyków (Patafizyka – nauka o urojonych rozwiązaniach).

Jednominutowy zapis wideo udokumentowany przeze mnie na retrospektywnej wystawie Bena Vautier w Lyonie 2010 roku. Ben pokazuje działania w ramach Fluxusu.

 

 

 

 

 

Proweniencja

kolekcja artysty

Biogram artysty

Już w czasie pierwszych studiów uniwersyteckich, na początku lat siedemdziesiątych, Paruzel wyjeżdżał do Paryża i w galeriach poznał prace artystów europejskich i amerykańskich konceptualnych posługujących się fotografią i video. Paruzel wspomina: „bardzo ceniłem strukturalne prace Jana Dibbetsa, działania do kamery Valie Export, Petera Weibla czy performatywne instalacje Nam Jun Paika. Uprawianie fotografi analitycznej, badającej własne medium jeszcze bardziej ''wyostrzyłem" w łódzkiej szkole filmowej, gdzie poznałem twórczość moich starszych kolegów z Warsztatu Formy Filmowej.” Artysta realizował cykle prac fotograficznych, video zapisów i instalacji, gdzie badał relacje między sobą, swoim postrzeganiem przestrzeni a rejestrującą ją kamerą. Na indywidualnej wystawie w 1977 w paryskiej galerii Lara Vincy ''Sytuacje video fotograficznej'” Paruzel prezentował  prace o takiej problematyce. Na centralnym miejscu eksponowana była praca '' Czarny kwadrat''. Choć nie użył w niej kamery video z monitorem, to wprowadzając lustro przed aparat fotograficzny w pewnym stopniu stworzył zamknięty układ w przestrzeni dający się obserwować i rejestrować. Artysta wspomina wystawę w 1977 roku na której prezentował „Czarny kwadrat”: „Pracę powstałą niemal pół wieku temu zapamiętałem szczególnie jeszcze z innego powodu. Podróżowałem na wystawę do Paryża najtańszym środkiem lokomocji - pociągiem. Wszystkie prace miałem w wielkiej teczce a ta praca była przygotowana przez introligatora na połączonych, ale składających się, czterech tekturach. Precyzyjne sprawdzanie celników i żołnierzy na granicy z NRD a później dwukrotnie na granicy Berlina wschodniego i zachodniego, sprawiło, że musiałem wyciągać, rozkładać pracę i składać w przeładowanym przedziale narażając współpodróżnych na niedogodności. Drżałem, aby prac nie zniszczyła się i żeby jej stracić z powodów znanych tylko upartym kontrolerom...”

Nr katalogowy: 38

Andrzej Paruzel (1952)
Kurze Biura XIII, 1988-2022


drewno, pleksi, szkło, lak, technika własna / 35 x 40 x 8 cm
sygn. i opisany na spodzie: A. PARUZEL KURZE B.


Estymacja:
9 000 - 12 000 zł
1 911 - 2 548 EUR
1 915 - 2 554 USD

Cena sprzedaży:
8 000 zł
1 699 EUR
1 703 USD

Rzeźba i obiekty przestrzenne 27 września 2022

27 września 2022 r., godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
9 – 27 września 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00
sob.: 11.00 – 15.00

Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: