73. Kajetan Sosnowski - Obraz 15-25, 1965

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Henryk Stażewski
    - Relief nr 13, 1972,

  • Następny

    Następna praca

    Magdalena Abakanowicz
    - Figura z otwartymi ramionami, 1984-1996,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

„Światło ma (…) znaczenie duchowości; jest ono postacią dobra i prawdy, substancjalnością wiedzy i woli, równie jak wszystkich rzeczy przyrodzonych. (…) ma (…) w sobie zarazem przeciwstawność, mianowicie ciemność, tak samo jak dobru przeciwstawia się zło” – Georg W. Hegel
(Wykłady o filozofii dziejów, tłum. A. Zieleńczyk, Warszawa 2011, s. 202)

Oferowana praca Kajetana Sosnowskiego nawiązuje do jego cyklu „Obrazów pustych”, który powstał w wyniku fascynacji artysty minimalizmem. Obrazy z tej serii, tworzone w latach 1961-64, charakteryzują się jednobarwną płaszczyzną o przydymionym, zgaszonym kolorze, czasem otoczoną kontrastową bordiurą. Artysta zamalowywał płótno własnymi palcami, rozsmarowując farby dłonią po powierzchni. Poprzez wyeliminowanie innych narzędzi, Sosnowski zwracał uwagę na kontakt artysty z materią malarską, co nadawało pracom swoistego charakteru, zbliżonego do sztuki performance. Uzyskiwana przez zastosowany artystyczny zabieg faktura, nie pozbawiona śladów bezpośredniego działania, migotliwie odbijała światło. O istotę „Obrazów pustych” pytał Julian Przyboś: „Czy Sosnowski odkrył naprawdę nowe światło; to jest nową jego zjawę malarską?” – i potwierdzał – „(…) nie widziałem dotychczas nikogo, ażeby tak głęboko wpuścił światło w obraz i żeby ono gdzieś z dna biło równomiernie na całą powierzchnię obrazu” (Kowalska B., Kajetan Sosnowski, [w:] Kamena. Kwartalnik kresowy, nr 2 [927], 1990, s. 42.).

Proweniencja

Poznań, kolekcja prywatna
Desa Unicum, aukcja 5.03.2020, poz. 58

Biogram artysty

„Od wczesnych obrazów Kajetana, na których farba rozprowadzana była dłońmi, bez użycia pędzla, po ostatni cykl zszywanych płócien »Katalipomena« – obok tendencji konstrukcyjno-porządkującej, obok dążenia do ascezy i obiektywizacji – zawsze ujawniała się w jego pracach intelektualna refleksja i emanacja nieprzekładalnej na słowa siły ezoterycznej, bez której nie ma prawdziwej sztuki”.
(Kowalska B., Kajetan Sosnowski, [w:] Katalog wystawy laureatów Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida z lat 1967-1976, Wierzchowska W. [red.], Warszawa 1977)

Kajetan Sosnowski urodził się w 1913 roku w Wilnie. Kształcił się w warszawskiej ASP u Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego. Po wojnie aktywnie współtworzył życie artystyczne – kreował łódzki ZPAP, był kierownikiem artystycznym „Kuźnicy” oraz jednym z współzałożycieli warszawskiej Grupy 55, galerii Krzywe Koło i  Galerii EL w Elblągu, gdzie zainicjował Biennale Form Przestrzennych. Chętnie wystawiał w awangardowych galeriach, przyczynił się do utworzenia Galerii 72 w Chełmie Lubelskim. Uczestniczył m.in. w Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1955).

Jego zainteresowania twórcze opierały się głównie na malarstwie, rzadziej na rysunku czy rzeźbie. W czasie okupacji jego prace nawiązywały do postimpresjonizmu, następnie skierował swoje artystyczne poszukiwania w stronę form figuratywnych. Od lat 50. zaczął posługiwać się kształtami abstrakcyjnymi, początkowo aluzyjnymi, później skupił się na materialnych cechach kompozycji (Obrazy białe). Fascynacja naturą światła stała się podstawą jego ascetycznych „obrazów pustych”, w których nieomal jednobarwna płaszczyzna, zamalowana farbą rozprowadzoną dłonią, zdawała się promieniować blaskiem. Dalsze poszukiwania w tym obszarze zaowocowały pracami z cyklów „Poliptyki” (1965) i niezwykłymi w swej istocie obrazami chemicznymi – „Metalepseis” (1972-1982). Pewnym wyjątkiem od tych rozważań były obrazy szyte zwane „Katalipomena (1975)”. Były to monochromatyczne kompozycje z pozszywanych kawałków płótna, niektóre wręcz o dodatkowym wydźwięku rękodzieła. W latach 80. Malarz stworzył też serię obrazów czarnych z odniesieniem do martyrologii ojczyzny oraz cykl obrazów z motywem krzyża, określanych jako„Interwencje” (1981).

Nr katalogowy: 73

Kajetan Sosnowski (1913 - 1987)
Obraz 15-25, 1965


olej, płótno / 61 x 50 cm
sygn. i opisany na odwrociu: KAJETAN / SOSNOWSKI / obraz 15-25 / wym 61 x 50 / 1965


Estymacja:
40 000 - 50 000 zł ●
8 909 - 11 136 EUR
9 593 - 11 991 USD

Cena sprzedaży:
48 000 zł
10 691 EUR
11 511 USD

Aukcji Dzieł Sztuki 6 czerwca 2023

wtorek, 6 czerwca 2023, o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
19 maja - 6 czerwca 2023
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00

sob.: 11.00 – 15.00

Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

 

Licytuj online

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: