45. Jankiel Adler - Martwa natura

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Jankiel Adler
    - ok. FIGURA, 1943

  • Następny

    Następna praca

    Rafał Malczewski
    - Pejzaż górski,

wszystkie obiekty

Proweniencja

Polska, kolekcja prywatna
Londyn, Gimpel Fils Gallery
własność artysty

Biogram artysty

Jankiel Adler urodził się w 1895 roku w Tuszynie. Był to artysta Żydowskiego pochodzenia, którego życie połączyło z wieloma miastami Europejskimi. Okres jego młodzieńczych poszukiwań był bardzo bogaty w przeprowadzki: w ciągu dwóch lat mieszkał w Serbii, Niemczech i w Polsce. Swoją edukację artystyczną rozpoczął w Belgradzie, w warsztacie grawerskim. Następnie przeprowadził się do Niemiec gdzie kontynuował naukę u Gustava Wiethchtera w Kunstgewerbeschule w Barmen koło Düsseldorfu. Tam rozpoczął naukę rysunku i malarstwa. W 1918 roku mieszkał już w Warszawie, jednocześnie współpracując z Łódzką grupą Jung Idysz. Była to grupa twórców awangardowej literatury i sztuki żydowskiej w Polsce. Adler rozpoczął swoją przygodę z malarstwem od kompozycji wpisujących się w nurt ekspresjonizmu. Szczególną inspiracją w tamtym czasie były dla niego wątki biblijno-talmudyczne oparte na żydowskim folklorze. Charakterystyczne dla prac z tego okresu były ostre zderzenia barw oraz deformacje przestrzeni, które przywodzą na myśl twórczość El Greca. Jego prace spotkały się z entuzjazmem, czego wynikiem była wystawa w Hotelu Polonia w Polskim Klubie Artystycznym (1919). Pierwsze sukcesy artystyczne jeszcze bardziej zachęciły młodego artystę do wytężonej pracy i poszukiwań środowisk, które będą dla niego stymulujące. W ciągu następnych dwóch lat przeprowadził się znów do Niemiec gdzie związał się z kolejnymi trzema grupami artystycznymi z czego ostatniej był współzałożycielem. Były to po kolei: „Die Action” w Berlinie, następnie „Das Junge Rheinland” oraz „Srebrny Wóz” w Düsseldorfie. Tak jak i w Polsce jego prace zostały docenione przez Niemiecką publiczność. Efektem tego był udział w Wielkiej Berlińskiej Wystawie Sztuki prezentującej awangardowe nurty i tendencje oraz w Międzynarodowej Wystawie Nowej Sztuki i towarzyszącym ekspozycji Kongresie Postępowych Artystów, która odbyła się w Düsseldorfie. W latach 20-stych zrezygnował z ekspresjonizmu na rzecz bardziej kubizujących i konstruktywistycznych rozwiązań. Nadal jego prace były inspirowane jego pochodzeniem. Jednak tym razem Adler skupił się na poszukiwaniu swojej narodowej tożsamości i wartości religijnych. Tworzył kompozycje figuratywne, łącząc klasyczne techniki malarskie z niestandardowymi rozwiązaniami takimi jak piasek, strzępy tapet, wosk, gips czy sól. W jego wielkoformatowych pracach, sylwetki ludzkie były zniekształcane tak aby podkreślić konkretne cechy ich fizjonomii. Lata 30-ste przyniosły ze sobą kolejne kierunki poszukiwań artystycznych Adlera. Zmiany w jego twórczość zostały zainicjonowane przez podróż do Hiszpani i na Majorkę. Zaczął upraszczać swoje kompozycje, syntezować je i uogólniać niemal do abstrakcyjnych form. W pierw gruby kontur służący do wydobycia figuratywnych sylwetek, uwolnił się, przestał opowiadać o tym co obraz przedstawia i sam stał się jego dynamicznym bohaterem. W tym czasie artysta mieszkał we Francji i w Polsce. Były to jednak niespokojne czasy dla Europy. W 1940 roku Adler zdecydował się do wstąpienia do armii polskiej, która formowała się we Francji. Niestety zdrowie artysty wykluczyło go z walki i w 1941 roku w Szkocji. Osiedlił się w Anglii gdzie kontynuował swoją artystyczną praktykę. Po wojennych wydarzeniach artysta wrócił do wielkoformatowych, figuratywnych przedstawień, które zapoczątkował w latach 20-stych. Była to ostatnia faza twórczości Adlera. Prace powstałe w tym okresie były wynikiem jego wieloletniej praktyki artystycznej i doświadczeń życiowych. Prace z lat 40 opowiadają o tragizmie ludzkiej egzystencji, ale i o radościach istnienia. Zycie Adlera wiodło przez wiele krajów i miast europejskich, szukał on nieustannie inspiracji oraz wydarzeń, które stymulowałyby go do dalszych artystycznych poszukiwań i rozwiązań. Po długiej wędrówce przez niespokojną Europę, Adler zmarł 1949 roku w Anglii. Artysta w ciągu swojego życia inspirował się szczególnie twórczością Pabla Picassa, Paula Klee, Maksa Ernsta. Podróż przez jego twórczość jest niezwykłym doświadczeniem. Od początku tworzył sztukę dojrzałą, a tematy, które podejmował pobudzają do refleksji nawet współczesną publiczność. Prace Adlera były prezentowane na licznych indywidualnych wystawach m.in.: w Łodzi, Warszawie, Wrocławiu, Londynie, Nowym Jorku, Edynburgu i Wuppertalu. JANKIEL ADLER

 

Nr katalogowy: 45

Jankiel Adler (1895 - 1949)
Martwa natura, ok. 1943


olej, płótno / 31 x 25 cm
sygn. p.d.: adler


Cena wywoławcza:
28 000 zł
6 699 EUR
8 260 USD

Estymacja:
35 000 - 45 000 zł ●
8 374 - 10 766 EUR
10 325 - 13 275 USD

Cena sprzedaży:
35 000 zł
8 374 EUR
10 325 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 6 marca 2018

6 marca 2018 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
15 lutego - 6 marca, 2017 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

Zlecenie licytacji

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: