65. Victor Vasarely - MANIPUR
Opis obiektu
Vasarelego przez cały okres działalności artystycznej fascynowała percepcja głębi i dystorsja przestrzenna, prowadząc go do tej fazy twórczości, która najszerzej wykorzystała problematykę złudzenia optycznego. W tym tzw. „Czarno-białym okresie twórczości” (1950-1965) prace Vasarelego czerpały inspirację z fotografii zasady pozytyw/negatyw. Vasarely wykonał identyczne matryce swoich czarno-białych dzieł, montując je na plexi i nakładając następnie na siebie. Przesuwające się względem siebie płaszczyzny stwarzały wibrujący obraz. Gdy widz poruszał się przed nim, obraz ten zmieniał się, czyniąc widza aktywną częściąkompozycji. Położyło to fundament pod późniejszą teorię Vasarelego w myśl której sztuka powinna być dostępna dla wszystkich odbiorców a o jej ostatecznym kształcie miało decydować indywidualna percepcja każdego widza. Jak stwierdził Vasarely: Stawką nie jest już „serce”, ale siatkówka oka, a koneser sztuki stał się przedmiotem badań psychologii eksperymentalnej. Ostre, czarno-białe kontrasty, nieznośna wibracja uzupełniających się kolorów, migotanie liniowych sieci i permutowanych struktur… wszystko to są elementy mojej pracy, której zadaniem nie jest już pogrążanie widza w słodkiej melancholii, ale pobudzenie go.
Biogram artysty
Sztuka musi stać się hojna i całkowicie upowszechniona. Sztuka musi być szczerze współczesna. Od tego momentu nowe technologie są po to, by niezwłocznie rozpowszechniać sztukę ludziom.
– Victor Vasarely
OP-ART czy abstrakcja kinetyczna? Nie jest to nic więcej, jak przedstawienie wymiaru ruchu, przestrzeni i czasu w świecie plastycznym. Nadal jest to dwuwymiarowy świat, ale iluzja stworzenia przestrzeni i ruchu w mikro-czasie jest tak silna, że sprawia wrażenie rzeczywistości.
– Victor Vasarely
Victor Vasarely urodził się w 1906 roku na Węgrzech. Choć pierwsze studia medyczne zarzucił na rzecz sztuki, w jego dojrzałych pracach widoczny jest swoisty pierwiastek naukowej metodologii. Kształcenie artystyczne rozpoczął w prywatnej Akademii Podolini-Volkmann w Budapeszcie, jednak dla jego przyszłej drogi twórczej najważniejsza była nauka w warsztatach Műhely – szkole wzorującej się na zasadach Bauhausu.
W 1930 roku artysta opuścił Węgry i osiadł w Paryżu. Pracował jako grafik, wykonując różne projekty tkanin i druków reklamowych. Już w tych wczesnych realizacjach, Vasarely starał się wywołać w widzu najprzeróżniejsze efekty wizualne, a przede wszystkim zmylić jego oko różnymi fortelami optycznymi. Obserwując przyrodę i otaczającą rzeczywistość powtarzał rytm form, wprowadzając je w geometryczny schemat kompozycji.
W 1944 roku swoją indywidualną wystawą zainaugurował otwarcie paryskiej Galerii Denise Rene. Wówczas styl Vasarely’ego stał się zdecydowanie konstruktywistyczno-abstrakcyjny. Jego liczne próby i doświadczenia z wizualnością owocowały kolejnymi etapami twórczymi, których celem zawsze było uzyskanie w obrazie efektu optycznego złudzenia.
Ostateczna wizja artystyczna Vasarely’ego ukształtowała się w latach 50. W 1955 roku artysta wziął udział w wystawie zbiorowej „Le Mouvement” w Galerii Denise René, obok innych pionierów sztuki kinetycznej, takich jak Marcel Duchamp i Alexander Calder. Wówczas też zaprezentował swój „Żółty Manifest”, stanowiący refleksję nad kinetyzmem i jednością plastyczną, a także podstawowym językiem malarskim, w którym elementy geometryczne są mnożone w permutacyjne serie. Manifest wyrażał również pogląd artysty o potrzebie seryjnego zwielokrotniania i popularyzacji dzieł sztuki.
Vasarely w czasie swojej długiej, cenionej przez krytyków kariery, nieustannie przekonywał do podejścia do tworzenia sztuki, które byłoby głęboko społeczne. Uważał za niezwykle istotne rozwijać przystępny język wizualny, który mógłby być powszechnie zrozumiały – a tym językiem dla Vasarely’ego była abstrakcja geometryczna. Poprzez precyzyjne kombinacje linii, geometrycznych kształtów, kolorów i cieniowania, artysta tworzył obrazy przyciągające wzrok, pełne iluzji głębi, ruchu i trójwymiarowości. Bardziej niż o miłe dla oka sztuczki, zależało mu na przekazie, że „czysta forma i czysty kolor mogą opisać świat”.
W tym celu Vasarely w 1959 roku opatentował „Alfabet plastyczny”, w którym znajdowało się piętnaście form. Wszystkie formy oparte były na wariacjach koła, trójkąta i kwadratu oraz występowały w gamie dwudziestu różnych odcieni. Alfabet można było układać w pozornie nieskończoną ilość kombinacji i wykorzystywać do tworzenia nieskończonej ilości obrazów. Dzięki zastosowanej koncepcji „Alfabetu plastycznego” artysta udowodnił, że akt twórczy mógł być przeprowadzany za pomocą czysto naukowego procesu.
Wkład Vasarely’ego w rozwój abstrakcji nie sposób przecenić. Jednym z jego mott było „sztuka dla wszystkich”. Artysta cieszył się, gdy jego twórczość pojawiała się na ubraniach, pocztówkach, produktach komercyjnych i w reklamach. Uważał, że sztuka może pozostać aktualna tylko wtedy, gdy stanie się ogólnie dostępna.
Nr katalogowy: 65
Victor Vasarely (1906 - 1997)
MANIPUR, 1969
technika własna, plexiglas / 40 x 30,5 cm
sygn. śr.d.: Vasarely
wyd. Denise René, Paryż na odwrocie nalepka wydawcy z opisem pracy oraz sygnaturą artysty
10/25
- Cena wywoławcza:
-
10 000 zł
2 353 EUR
2 809 USD
- Estymacja:
-
12 000 - 15 000 zł ●
2 824 - 3 530 EUR
3 371 - 4 214 USD
- Cena sprzedaży:
-
10 000 zł
2 353 EUR
2 809 USD
AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 29 MAJA 2018
29 maja 2018 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
Wystawa przedaukcyjna:
8 - 29 maja, 2018 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa
- Kontakt w sprawie obiektów:
-
galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67