65. Victor Vasarely - MANIPUR

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Victor Vasarely
    - SZACHY, 1979

  • Następny

    Następna praca

    Victor Vasarely
    - PLANETARY FOLKLORE PARTICIPATIONS NO. 1, 1969

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Vasarelego przez cały okres działalności artystycznej fascynowała percepcja głębi i dystorsja przestrzenna, prowadząc go do tej fazy twórczości, która najszerzej wykorzystała problematykę złudzenia optycznego. W tym tzw. „Czarno-białym okresie twórczości” (1950-1965) prace Vasarelego czerpały inspirację z fotografii zasady pozytyw/negatyw. Vasarely wykonał identyczne matryce swoich czarno-białych dzieł, montując je na plexi i nakładając następnie na siebie. Przesuwające się względem siebie płaszczyzny stwarzały wibrujący obraz. Gdy widz poruszał się przed nim, obraz ten zmieniał się, czyniąc widza aktywną częściąkompozycji. Położyło to fundament pod późniejszą teorię Vasarelego w myśl której sztuka powinna być dostępna dla wszystkich odbiorców a o jej ostatecznym kształcie miało decydować indywidualna percepcja każdego widza. Jak stwierdził Vasarely: Stawką nie jest już „serce”, ale siatkówka oka, a koneser sztuki stał się przedmiotem badań psychologii eksperymentalnej. Ostre, czarno-białe kontrasty, nieznośna wibracja uzupełniających się kolorów, migotanie liniowych sieci i permutowanych struktur… wszystko to są elementy mojej pracy, której zadaniem nie jest już pogrążanie widza w słodkiej melancholii, ale pobudzenie go.

Biogram artysty

Victor Vasarely urodził sie w 1906 roku na Węgrzech. Uznawany jest za protoplastę, "dziadka" sztuki op-artu. Najważniejsze znaczenie dla jego przyszłej drogi twórczej miały studia w warsztatach Műhely w Budapeszcie – szkole wzorującej się na zasadach Bauhausu. W 1930 roku Vasarely opuścił Węgry i osiadł w Paryżu. Już podczas wczesnych projektów tkanin i druków reklamowych, czym zajmował sie na początku swojej drogi twórczej, artysta starał sie wywołać w widzu najprzeróżniejsze efekety wizualne, a przede wszystkim zmylić jego oko różnymi fortelami optycznymi. Obserwując przyrodę i otaczającą rzeczywistość powtarzał rytm form wprowadzając je w geometryczny schemat kompozycji. Liczne próby i doświadczenia z wizualnością owocują kolejnymi etapami jego twórczości : Dentfert i Gordes, których jednak punktem wspólnym jest praca z uzyskaniem efektu złudzenia w oglądanym obrazie. Przełomowym dziełem Vasarelyego jest cykl obrazów stworzonych w latach 1952 – 1958 Homege to Malevich, w którym kwadrat Malewicza jawi sie oczom widza w ruchu. Od tej pory powierzchnia obrazu u Vasarelego zawsze wchodzi w interakcje z oglądającym, pozostając tak naprawdę statyczną. Pośród licznych inspiracji artysty na szczególne miejsce zasługuje fascynacja kosmosem. Od lat 60-tych artysta nazywał swoje prace folklorem planetarnym, co potwierdzać miały tytuły prac, jakie im nadawał. Prezentowana praca jest sztandarowym przykładem jego twórczości z wszelkimi założeniami jego przesłania artystycznego.

Nr katalogowy: 65

Victor Vasarely (1906 - 1997)
MANIPUR, 1969


technika własna, plexiglas / 40 x 30,5 cm
sygn. śr.d.: Vasarely
wyd. Denise René, Paryż na odwrocie nalepka wydawcy z opisem pracy oraz sygnaturą artysty
10/25


Cena wywoławcza:
10 000 zł
2 353 EUR
2 809 USD

Estymacja:
12 000 - 15 000 zł ●
2 824 - 3 530 EUR
3 371 - 4 214 USD

Cena sprzedaży:
10 000 zł
2 353 EUR
2 809 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 29 MAJA 2018

29 maja 2018 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
8 - 29 maja, 2018 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: