43. Mela Muter - Rue Mouffetard

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Mela Muter
    - Macierzyństwo, 1918

  • Następny

    Następna praca

    Mela Muter
    - Pejzaż portowy z Collioure, lata 20. XX w. / Aleja z trzema kobietami, 1905,

wszystkie obiekty

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna
Francja, kolekcja prywatna
dom aukcyjny Christie’s London, aukcja 12.10.2000, poz. 61.
kolekcja Wojciecha Fibaka
Paryż, galeria Didier Imbert Fine Art

Wystawiany

Lublin, Muzeum KUL, Kolekcja Mistrzów Krzysztofa Musiała, październik 2017.
Łódź, Muzeum Miasta Łodzi, 2010-2017.
Kielce, Muzeum Narodowe, 2009.
Gdańsk, Muzeum Narodowe, 2008.
Poznań, Muzeum Narodowe, 2008.
Kraków, Muzeum Narodowe, 2008.
Warszawa, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, 2007-2008.
Szczecin, Zamek Książąt Pomorskich, 2007
Wrocław, Muzeum Narodowe, 2007
Kraków, TPSP, Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, 1998.
Paryż, galeria Didier Imbert Fine Art

Reprodukowany

Kolekcja Mistrzów, Muzeum KUL, Lublin, 2017.
Galeria Mistrzów Polskich, Muzeum Miasta Łodzi, 2010.
Zapisy Przemian, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2007-2008.
Ecole de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka [katalog wystawy], wyd. IRSA, Kraków 1998, s. 160, poz. 69.

Biogram artysty

To Paryż dał mi wszystkie elementy, które składają się na moją sztukę. Tu odnalazłam nawet mój słowiański charakter, którego w Polsce bym zapewne nawet nie zauważyła, a który tu wszyscy chętnie zauważają w moich płótnach. I w tym jest, jak sądzę, wielka siła Paryża: wszystkie przeróżne surowce, jakie przywozimy tu ze sobą, ulegają tu wzmocnieniu i przetapiają się w jednolity typ, rodzaj solidnego i jednorodnego metalu. – Mela Muter

(Mela Muter. Malarstwo, wyd. Muzeum Uniwersyteckie w Toruniu, Toruń, 2010, s. 13.)

Mela Muter – a dokładnie Maria Melania z Klingslandów Mutermilch – urodziła się w Warszawie, w majętnej żydowskiej rodzinie, wiernej polskiej tradycji niepodległościowej. Swoją edukację malarską rozpoczęła uczęszczając na kurs w prywatnej Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie, prowadzonej przez Miłosza Kotarbińskiego. W 1901 roku wyjechała do Paryża, w którym z niewielkimi przerwami została do końca życia. Będąc młodą matką kształciła się w paryskich szkołach: Académie Colarossi oraz Académie de la Grande Chaumičre, które umożliwiały edukację kobietom. Po burzliwym małżeństwie z krytykiem sztuki Michałem Mutermilchem, artystka wywołała duże zainteresowanie wśród paryskiej awangardy swoim związkiem z francuskim publicystą Raymondem Lefebvrem. Barwna osobowość Meli Muter pozwoliła jej na nawiązanie interesujących relacji z elitą inteligencką i artystyczną. W gronie bliskich jej przyjaciół znajdował się uwielbiany w Francji poeta Rainer Maria Rilke. Malarka utrzymywała także kontakt z Polakami mieszkającymi w Paryżu – Leopoldem Staffem, Władysławem Reymontem oraz Stefanem Żeromskim. Znała się również z Olgą Boznańską, obok której wynajmowała sąsiadującą pracownię.

Mela Muter należała do międzynarodowego artystycznego kręgu École de Paris, a jej nazwisko pojawiało się wśród najbardziej cenionych twórców, takich jak Marc Chagall, Amadeo Modigliani czy Pablo Picasso. Wśród sportretowanych przez nią osobistości świata sztuki, znaleźli się m.in. meksykański malarz, mąż Fridy Kahlo – Diego Rivera, znany marszand Ambrois Vollard, czy wreszcie jeden z najważniejszych architektów francuskich Auguste Perret, który zaprojektował dla niej luksusową willę i pracownię przy Rue Vaugirard 114. W 1917 roku atelier Meli Muter odwiedził sam Henri Matisse, którego zachwyciła jej sztuka. Malarka wystawiała w paryskich galeriach Chéron (1918) i Druet (1926 i 1928), a także na pokazach w barcelońskiej Galerii José Dalmau, w Monachium, Pittsburgu oraz krajowych wystawach zbiorowych w Krakowie, Lwowie i Warszawie.

W jej karierze istotne okazały się podróże. Podczas pobytu w Bretanii, malarkę zaintrygowała sztuka artystów tzw. szkoły z Pont-Aven. Uproszczony, miękki modelunek portretowanych postaci, czasami kontrastowany z abstrakcyjnie położoną barwną plamą farby, przyczynił się do jej krótkiej fascynacji twórczością Gauguina. Na jej dojrzały styl wpływ miała jednak inspiracja płynąca z obrazów Paula Cézanne'a, Vincenta van Gogha oraz Edouarda Vuillarda. Będąc pod wrażeniem ich sztuki, artystka zaczęła eksperymentować z plamą barwną, rozbijając ją na wibrujące drobne cząsteczki. Zmieniła również stosowaną kolorystyczną paletę, co przyczyniło się do wypracowania nowej nastrojowości dzieł i bardziej intymnego klimatu.

Nr katalogowy: 43

Mela Muter (1876 - 1967)
Rue Mouffetard, 1920


olej, płyta / 59,4 x 72,5 cm
na blejtramie: naklejka z opisem pracy oraz numerem inwentarzowym 13055, napis fl amastrem 13055 MUTER Mela oraz CN 9/12/76, naklejka z napisem 13055 MUTER, naklejka z opisem pracy w jęz. francuskim i numerem 1086, naklejka depozytowa Muzeum Miasta Łodzi na odwrocie naklejka francuskiej fi rmy przewozowej z opisem pracy


Estymacja:
150 000 - 300 000 zł ●
34 884 - 69 768 EUR
39 788 - 79 576 USD

Cena sprzedaży:
185 000 zł
43 024 EUR
49 072 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 11 GRUDNIA 2018

11 grudnia 2018 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
22 listopada - 11 grudnia, 2018 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: