81. Edward Dwurnik - Chrystus za murem (z cyklu Krzyż), 1979

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Włodzimierz Pawlak
    - Notatka o sztuce 5/I, 2016,

  • Następny

    Następna praca

    Edward Dwurnik
    - Praga-ratusz, 2008,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Oferowany obraz należy do powstałego w 1979 roku X cyklu zatytułowanego „Krzyż”. Poruszająca seria około dwudziestu olejnych płócien o tematyce pasyjnej jest dramatyczną wizualizacją męki Chrystusa we współczesnej rzeczywistości. Krzyż i umęczone ciało Zbawiciela umieszcza Dwurnik w często dobrze rozpoznawalnych sceneriach miejskich – w parkach, placach budowy, w mieszkaniach, na ulicy. Jest to bodajże najbardziej intrygujący z cykli namalowanych przez artystę.

W centralnej części oferowanej kompozycji artysta umiejscowił krzyż z wiszącym nań ciałem Chrystusa a pod nim siedzącą kobietę. Postaci znajdują się na łąkach otoczonych murami, zza których widoczna jest panorama miejska. Tak jak w przypadku innych prac z cyklu „Krzyż” przedstawionym miastem jest najprawdopodobniej Warszawa, w „Chrystusie za murem” świadczyłaby o tym ukazana na dalekim planie sylwetka Pałacu Kultury i Nauki. Siedząca pod krzyżem kobieta nie jest biernym obserwatorem męki Chrystusa. Zgromadzone wokół niej porozrzucane przedmioty, w tym pusta butelka po alkoholu oraz trzymana w dłoniach chusteczka świadczą o przeżywanym dramacie. W głęboko chrześcijański sposób Dwurnik zbudował relację między dwoma głównymi bohaterami obrazu. Kobieta przyszła opłakiwać samotność ukrzyżowanego. A może w geście rozpaczy opadła bezwładnie pod chrystusowym krzyżem przynosząc mu własną osobistą tragedię i grzech?  

Porównanie fragmentu stolicy do Golgoty ponownie stawia widza przed pytaniem o istotę cierpienia współczesnego człowieka, jego kondycję moralną i o miejsce Boga w dzisiejszym świecie. Dwurnik śmiało i bez żadnej pruderii przy użyciu bezpośredniej i ostrej retoryki dotyka ludzkiej transcendencji udowadniając, że niezależnie od czasu i miejsca, w którym dane jest jej żyć jednostka staje wobec zasadniczych kwestii osamotniona.  

Obrazy z zamkniętego i stosunkowo krótkiego cyklu „Krzyż” to rzadkość na rynku antykwarycznym, artysta niewiele uwagi poświęcił w swej twórczości tematyce religijnej stąd oferowana praca jest wyjątkową propozycją dla kolekcjonerów.

  

 

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna zakup od artysty

Biogram artysty

Wybitny polski malarz i grafik. W latach 1963-1970 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na wydziale malarstwa, grafiki oraz rzeźby. W 1965 roku rozpoczął niezależny od toku studiów cykl rysunków i akwarel, a od 1966 obrazów olejnych "Podróże autostopem". Od 1970 roku powstało kilkanaście  cykli malarskich, między innymi "Sportowcy" (1972-1978) ukazujący bohaterów zwykłej PRL-owskiej codzienności w komiksowo – karykaturalny sposób. Wśród kolejnych cykli obrazów powstały dwie serie poświęcone tragicznym losom ludzi uwikłanych w historię: w "Drodze na Wschód" (1989-1991) Dwurnik upamiętnia ofiary stalinizmu, a w "Od Grudnia do Czerwca" (1990-1994) ofiary stanu wojennego w Polsce. W twórczości Dwurnika można także znaleźć obrazy niezaangażowane, np. cykl "Błękitne" (lata 90-te) to pozbawione horyzontu, bliskie abstrakcji pejzaże morskie, a "Dwudziesty piąty" barwne abstrakcje w technice action painting. Inne serie to m.in. "Portret" (od lat 70-tych), "Robotnicy" (lata 80-te), "Niech żyje wojna!" (1991-1993), "Niebieskie miasta" (od 1993), "Diagonalne" (od 1996), "Wyliczanka" (od 1996). Edward Dwurnik wymieniany jest jako „jedyny polski artysta, któremu udało się odnieść międzynarodowy sukces przed transformacją  (m. in. udział w "documenta 7" w Kassel w 1982 roku). Był też jedynym artystą, który niezależnie od uznania w kręgach profesjonalnych, cieszył się popularnością we wszystkich środowiskach odbiorców sztuki. Niepokorny i prowokacyjny, zmienny i nieprzewidywalny, pełen diabelskiego poczucia humoru, budził skrajne reakcje i poruszenie, także wśród twórców najmłodszego pokolenia.   Dwurnik był również autorem projektów do monumentalnych kompozycji malarskich w przestrzeni publicznej oraz twórcą rysunków i gwaszy do filmów animowanych "Warzywniak, 360 stopni" (2007) oraz "Oaza" (2009) w reżyserii Andrzeja Barańskiego. Laureat licznych nagród, m.in. nagrody krytyki artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida (1981), nagrody Komitetu Kultury Niezależnej "Solidarności" (1983), nagrody Coutts Contemporary Art Foundation (1992). Powstało kilka filmów dokumentalnych o twórczości artysty, m. in: "Owoce Ziemi" (1977), "Portret z natury" (1984) i "Polska Nike" (1987) w reżyserii Andrzeja Szczygla oraz "Podróże Edwarda Dwurnika" (1995) Grażyny Banaszkiewicz. Edward Dwurnik, jedna z najbardziej rozpoznawalnych osobowości polskiej sztuki współczesnej zmarł 28 października 2018 roku. 

 

Nr katalogowy: 81

Edward Dwurnik (1943 - 2018)
Chrystus za murem (z cyklu Krzyż), 1979


olej, płótno / 73 x 54 cm
sygn. l.d.: E. DWURNIK 79 CHRYSTUS ZA MUREM, sygn. na odwrocie: E. DWURNIK V.1979 NR: 1-X 574, na blejtramie autorska nalepka z opisem pracy


Estymacja:
15 000 - 20 000 zł ●
3 457 - 4 609 EUR
3 817 - 5 090 USD

Cena sprzedaży:
17 000 zł
3 918 EUR
4 326 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 8 października 2019

Aukcja:
8 października 2019 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
20 września - 8 października 2019 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

Licytuj online

Zlecenie licytacji

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: