81. Edward Dwurnik - Chrystus za murem (z cyklu Krzyż), 1979

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Włodzimierz Pawlak
    - Notatka o sztuce 5/I, 2016,

  • Następny

    Następna praca

    Edward Dwurnik
    - Praga-ratusz, 2008,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Oferowany obraz należy do powstałego w 1979 roku X cyklu zatytułowanego „Krzyż”. Poruszająca seria około dwudziestu olejnych płócien o tematyce pasyjnej jest dramatyczną wizualizacją męki Chrystusa we współczesnej rzeczywistości. Krzyż i umęczone ciało Zbawiciela umieszcza Dwurnik w często dobrze rozpoznawalnych sceneriach miejskich – w parkach, placach budowy, w mieszkaniach, na ulicy. Jest to bodajże najbardziej intrygujący z cykli namalowanych przez artystę.

W centralnej części oferowanej kompozycji artysta umiejscowił krzyż z wiszącym nań ciałem Chrystusa a pod nim siedzącą kobietę. Postaci znajdują się na łąkach otoczonych murami, zza których widoczna jest panorama miejska. Tak jak w przypadku innych prac z cyklu „Krzyż” przedstawionym miastem jest najprawdopodobniej Warszawa, w „Chrystusie za murem” świadczyłaby o tym ukazana na dalekim planie sylwetka Pałacu Kultury i Nauki. Siedząca pod krzyżem kobieta nie jest biernym obserwatorem męki Chrystusa. Zgromadzone wokół niej porozrzucane przedmioty, w tym pusta butelka po alkoholu oraz trzymana w dłoniach chusteczka świadczą o przeżywanym dramacie. W głęboko chrześcijański sposób Dwurnik zbudował relację między dwoma głównymi bohaterami obrazu. Kobieta przyszła opłakiwać samotność ukrzyżowanego. A może w geście rozpaczy opadła bezwładnie pod chrystusowym krzyżem przynosząc mu własną osobistą tragedię i grzech?  

Porównanie fragmentu stolicy do Golgoty ponownie stawia widza przed pytaniem o istotę cierpienia współczesnego człowieka, jego kondycję moralną i o miejsce Boga w dzisiejszym świecie. Dwurnik śmiało i bez żadnej pruderii przy użyciu bezpośredniej i ostrej retoryki dotyka ludzkiej transcendencji udowadniając, że niezależnie od czasu i miejsca, w którym dane jest jej żyć jednostka staje wobec zasadniczych kwestii osamotniona.  

Obrazy z zamkniętego i stosunkowo krótkiego cyklu „Krzyż” to rzadkość na rynku antykwarycznym, artysta niewiele uwagi poświęcił w swej twórczości tematyce religijnej stąd oferowana praca jest wyjątkową propozycją dla kolekcjonerów.

  

 

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna zakup od artysty

Biogram artysty

Łatwiej mi malować niż mówić. U mnie obraz jest formą wypowiedzi, malarstwo to mój sposób na życie i nie chodzi tylko o to, że to mój sposób zarabiania, nie – malując, komentuję rzeczywistość i wyrażam siebie. – Edward Dwurnik

(Czyńska M., Moje królestwo. Rozmowa z Edwardem Dwurnikiem, Wołowiec 2016, s. 11.)

Edward Dwurnik był wybitnym polski malarzem i grafikiem. W latach 1963-1970 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na Wydziale Malarstwa, Grafiki oraz Rzeźby. W 1965 roku rozpoczął swoją słynną serię widoków miast zatytułowaną „Podróże autostopem”. Później stworzył jeszcze kilka innych cykli, jak „Sportowcy” (1972-1978) ukazujący bohaterów zwykłej PRL-owskiej codzienności w komiksowo-karykaturalny sposób, upamiętniającą ofiary stalinizmu „Drogę na Wschód” (1989-1991) czy cykl „Od Grudnia do Czerwca” (1990-1994) poświęcony okresowi stanu wojennemu w Polsce. W jego twórczości znaleźć można także obrazy niezaangażowane, np. cykl mocno awangardowych morskich pejzaży pt. „Błękitne” (lata 90.) lub barwnych abstrakcji w technice action painting pt. „Dwudziesty piąty”. Inne serie to m.in. „Portret”(od lat 70.), „Robotnicy” (lata 80.), „Niech żyje wojna!” (1991-1993), „Niebieskie miasta”(od 1993), „Diagonalne” (od 1996) czy „Wyliczanka”(od 1996).

Dwurnik wymieniany jest jako jedyny polski artysta, któremu udało się odnieść międzynarodowy sukces przed transformacją (m.in. udział w „documenta 7” w Kassel w 1982 roku). Był też jedynym twórcą, który niezależnie od uznania w kręgach profesjonalnych, cieszył się popularnością we wszystkich środowiskach odbiorców sztuki. Niepokorny i prowokacyjny, zmienny i nieprzewidywalny, pełen diabelskiego poczucia humoru – budził skrajne reakcje i poruszenie, także wśród twórców najmłodszego pokolenia. Był również autorem projektów do monumentalnych kompozycji malarskich w przestrzeni publicznej oraz twórcą rysunków i gwaszy do filmów animowanych: „Warzywniak, 360 stopni” (2007) oraz „Oaza” (2009).

Zasadniczą rolę w ukształtowaniu jego postawy twórczej odegrała postać Nikifora, którego prace zobaczył latem 1965 roku na wystawie w Kielcach. Spotkanie ze sztuką krynickiego prymitywisty stało się bodźcem do rozpoczęcia jeszcze w tym samym roku największego i najdłużej trwającego cyklu „Podróże autostopem”. Obrazy te łączyły w sobie cechy dokumentu i malarstwa symbolicznego. Ukazując miasta widziane z lotu ptaka, artysta pragnął oddać ich atmosferę, a wplatając w tę barwną opowieść ironiczny dowcip ukazywał swój niepokorny i prowokacyjny charakter. Wiele lat później Dwurnik wspominał: „[Nikifor] był moim najważniejszym mistrzem, właściwie jedynym. (…) Do dzisiaj ilekroć wychodzę w plener lub maluję akwarelką, mam przed oczami tamtą wystawę”.

Nr katalogowy: 81

Edward Dwurnik (1943 - 2018)
Chrystus za murem (z cyklu Krzyż), 1979


olej, płótno / 73 x 54 cm
sygn. l.d.: E. DWURNIK 79 CHRYSTUS ZA MUREM, sygn. na odwrocie: E. DWURNIK V.1979 NR: 1-X 574, na blejtramie autorska nalepka z opisem pracy


Estymacja:
15 000 - 20 000 zł ●
3 457 - 4 609 EUR
3 817 - 5 090 USD

Cena sprzedaży:
17 000 zł
3 918 EUR
4 326 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 8 października 2019

Aukcja:
8 października 2019 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
20 września - 8 października 2019 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

Licytuj online

Zlecenie licytacji

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: