51. Imre Bak - Orange, 1969

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Christo (Christo Javacheff)
    - Wrapped Book (Modern Art), 1978,

  • Następny

    Następna praca

    Julije Knifer
    - TÜ H DA WV, 1986,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Tu chodzi o przestrzeń. Im większą masz ilość danego koloru, tym bardziej przekonywująca jest jego trójwymiarowość, tym silniejsza i pełniejsza jest iluzja przestrzeni. Nie jest to jakaś obsesja na punkcie malowania dużych obrazów, chcę po prostu umożliwić widzowi wejście w przestrzeń obrazu. Ty stoisz przed nią, a ona cię otacza, jak z obrazami Pollocka. To jest inne do świadczenie od klasycznego malarstwa, gdzie przez „okno” spoglądasz w inny świat. Jesteś otoczony przestrzenią obrazu.
Imre Bak w rozmowie z Norą Winkler w 2016 roku

Rok 1968 była dla Imre Baka kluczowy. Artysta odwiedzi ł wtedy Documenta 4, w których miał przyjemność poznać sztukę amerykańską i zmiany, które w niej nastąpiły w ostatnich latach. Artysta zaznajomił się wtedy ze sztuką malarstwa barwnych płaszczyzn (Color Field Painting), które zrobiło na nim ogromne wrażenie i wpłynęło na oblicze jego twórczości. To doświadczenie wespół z wcześniej widzianymi wystawami w londyńskim Tate zainspirowało młodego artystę do stworzenia własnej odpowiedzi na przemiany w sztuce mu współczesnej. Prace, które powstały po 1968 roku przypominają twórczość Petera Halleya, który motyw geometrii i malarstwa płaskich barwnych płaszczyzn opanował do perfekcji. Pomimo dużego podobieństwa prac, intencje artystów były równe. Bak kierował się w swojej sztuce przede wszystkim zestawem reguł, które pomimo pozornych ograniczeń sprawiają, że artysta ma nieskończoną ilość możliwości. Pierwsze prace Baka, które powstawały po odkryciu malarstwa barwnych płaszczyzn miały scentralizowaną kompozycję. Artysta korzystał z intensywnych i śmiałych barw. Obraz prezentowany na aukcji „Orange” pochodzi z 1969 roku. Jest doskonałym przykładem wczesnych geometrycznych prac Baka. Obraz składa się z symetrycznie malowanych prostokątów, które są obwiedzione grubym, ciężkim konturem przywołującym wspomnienie prac Lichtensteina. Obraz składa się jedynie z czterech kolorów: bieli, granatu, czerni oraz pomarańczy. Kolory silnie na siebie oddziałowywują i tworzą wspólnie kompozyję obok, której trudno przejść obojętnie. Tytułowy „Orange” wcale nie zajmuje najwięcej przestrzeni na obrazie ani centralnej pozycji, ale pomimo to dominuje obraz i ustawiają perfekcyjny balans w kompozycji. Z biegiem lat obrazy złagodniały, barwy straciły na intensywności, a swoją moc zaczęły czerpać z relacji pomiędzy malowanymi poszczególnymi elementami. Przykładem mogą być dwie prace z 2005 roku: „Ausgezeichnet” i „Epizode”. Kompozycje są praktycznie identyczne, jedyne co je różni to kolory wykorzystane w pracach. Ten niewielki zabieg wystarczył, aby stworzyć dwie prace o tak różnym wyrazie i atmosferze

Proweniencja

Wrocław, kolekcja prywatna

Wystawiany

Londyn, Carl Kostyál, Imre Bak, 23.11.2016 - 18.02.2017

Nr katalogowy: 51

Imre Bak
Orange, 1969


olej, płótno / 198.5 x 150 cm
sygn. na blejtramie: narancs Bak/69


Estymacja:
350 000 - 450 000 zł ●
77 606 - 99 779 EUR
91 146 - 117 188 USD

Cena sprzedaży:
490 000 zł
108 648 EUR
127 605 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 13 PAŹDZIERNIKA 2020

13 października godz. 19.00
Aukcja odbędzie się online.

Wystawa przedaukcyjna:
23 września - 13 października 2020 r.
ul. Foksal 13/15
Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
+48 22 629 46 87
+48 22 628 13 67

Zapytaj o obiekt

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: