71. Halina Wrzeszczyńska - Falowanie (Konfiguracja 4-punktowa), lata 70. XX w.

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Hartmut Böhm
    - 20 Bleistiftlinier 10H-8B, 1972,

  • Następny

    Następna praca

    Janusz Eysymont
    - Rytmy, 1984,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Okres krystalizowania się założeń, które w konsekwencji doprowadziły do skupienia się na strukturze opartej o ideę ładu, obejmuje głównie lata 1965-1972. U ich podstaw leży głębokie przeświadczenie o istnieniu ukrytej harmonii rządzącej przejawami wszelkiego życia oraz optymistyczny pogląd, że objawy degeneracji są stadium przejściowym lub pozorem. […] Jedyną sensowną drogą dla kierunku mej twórczości będzie sięgnięcie – celowe – po element fantastyki 'wyspekulowanej’ w oparciu o rezultaty doświadczalne i teoretyczne nauk ścisłych. W przedstawieniu układów formalno-barwnych ustawicznie oscyluję na granicy rzeczywistości i fantastyki.

– Halina Wrzeszczyńska

 

W latach 60 i 70 artyści w swojej sztuce zaczęli przejawiać mocniej inspiracje odkryciami naukowymi, które dla wszystkich były zarówno przerażające, jak i fascynujące. Za sprawą użycia broni jądrowej, nagle okazało się, że odkrycia, których ludzie dokonują, są nie tylko uwznioślające a stały się niebezpiecznie i przerażające. Jednocześnie szersza opinia społeczna zaczęła postrzegać rzeczywistość nie przez pryzmat rzeczy widzialnych, lub nawet tych widzialnych tylko pod mikroskopem, ale przez pryzmat czegoś potężnego a zupełnie niewidzialnego – świata fizyki, niewidzialnego ale niezwykle potężnego i inspirującego nie tylko naukowców ale też artystów. Halina Wrzeszczyńska była jedną z artystów, których porwał świat naukowy, tak różniący się od tego widzianego ludzkim okiem. Artystka tłumaczyła: Okres krystalizowania się założeń, które w konsekwencji doprowadziły do skupienia się na strukturze opartej o ideę ładu, obejmuje głównie lata 1965-1972. U ich podstaw leży głębokie przeświadczenie o istnieniu ukrytej harmonii rządzącej przejawami wszelkiego życia oraz optymistyczny pogląd, że objawy degeneracji są stadium przejściowym lub pozorem. […] Jedyną sensowną drogą dla kierunku mej twórczości będzie sięgnięcie – celowe – po element fantastyki ‘wyspekulowanej’ w oparciu o rezultaty doświadczalne i teoretyczne nauk ścisłych. W przedstawieniu układów formalno-barwnych ustawicznie oscyluję na granicy rzeczywistości i fantastyki. Artystka swoją twórczą drogę rozpoczęła na w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu na wydziale Architektury Wnętrz. Pomimo wykształcenia bardziej technicznego, odnajdywała się również w malarstwie sztalugowym, grafice, monotypii, rysunku, ilustracji, projektowaniu mebli, wnętrz, odzieży. Jej zainteresowania sięgały również teorii sztuki. Nic więc dziwnego, że tak wszechstronnie uzdolniona artystka odnalazła się we Wrocławskim środowisku artystycznym. Od 1961 roku była członkiem Zarządu Polskich Artystów Okręgu Wrocławskiego (sekcja Malarstwa), a od 1974 związała się z Zarządem ZPAP. Halina Wrzeszczyńska była doceniana przez publiczność i środowisko artystyczne. Dowodem tego jest dwukrotne stypendium artystyczne (1971,1978) oraz liczne wystawy zbiorowe w Polsce i za granicą. Od 1965 rok artystka prowadziła dzienniki „Metryczki”, które były fundamentem jej programu artystycznego - „substrukturalizmu”. Efektem tej konsekwentnej i wieloletniej pracy była wystawa indywidualna w 1973 roku, podczas której Wrzeszczyńska przedstawiła teoretyczne opracowanie twórczości pt.: „Malarstwo Form Fundamentalnych i Pasażu Barwnego”. Charakterystyczne obrazy artystki przykuły uwagę Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu. Zwrócili się z prośbą do Haliny Wrzeszczyńskiej do użyczenia obrazu olejnego „Elektrony” jako scenografii do filmu „Wielki Układ” z 1976 roku. Prace Haliny Wrzeszczyńskiej znajdują się w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą, m.in.: w USA, Francji, Niemczech, Austrii, Szwecji, Holandii i Hiszpanii.

Nr katalogowy: 71

Halina Wrzeszczyńska (1929 - 2018)
Falowanie (Konfiguracja 4-punktowa), lata 70. XX w.


olej, płótno / 76 x 122,5 cm
sygn. p.g.: HWrzeszczyńska
opisany na odwrocie: format 120 x 75 HALINA WRZESZCZYŃSKA (KONFIGURACJA 4-PUNKTOWA) (brązowa) „FALOWANIE"


Estymacja:
12 000 - 15 000 zł ●
2 598 - 3 247 EUR
3 031 - 3 788 USD

Cena sprzedaży:
40 000 zł
8 659 EUR
10 102 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 19 października 2021

19 października 2021 godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
1 – 19 października 2021
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: