100. Edward Dwurnik - Obama w Warszawie, 2011

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Andrzej Nowacki
    - 12.04.18, 2018,

  • Następny

    Następna praca

    Edward Dwurnik
    - Morze, 2017,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

(…) w swoich obrazach na tematy polskie, obnaża Dwurnik z bezlitosną prostodusznością nasz półwsiowy, półwielkomiejski folklor, ukazuje codzienną mikrodramę społeczną z typowymi dla niej groteskowymi zagadnieniami (…) Dwurnik nie obawia się żadnych drastycznych i żenujących momentów, z jakich składa się życie i bezbłędnie wychwytuje ich głębszy sens, by go oddać z bezbłędną ironią mędrców ludowych.

(E. Kuryluk, Hiperrealizm-nowy realizm, wyd. II, Warszawa 1983, s. 168.)

 

Obraz „Dom Partii – Obama w Warszawie” Edwarda Dwurnika należy do XI cyklu, który artysta poświęcił stolicy. Wchodzące w jego skład kompozycje dokumentujące bardziej i mniej znane zakątki miasta widzianej z lotu ptaka mogłyby być podzbiorem cyklu „Podróże autostopem”, ale artysta — Warszawiak — nadał serii osobną numerację. Od 1966 roku powstało przeszło dziewięćset obrazów z tego cyklu. Dwurnik powielał w nich wielokrotnie te same motywy — Zamek Królewski, Plac Trzech Krzyży, Plac Defilad, Trasę W-Z. W ramach cyklu „Warszawa” wiosną i latem 1981 roku Dwurnik stworzył dziewiętnaście proroczych krajobrazów stolicy po wprowadzeniu Stanu Wojennego. Wkrótce po ukończeniu ostatniego, w grudniu 1981 na własne oczy zobaczył swoje obrazy — opustoszałe, szare ulice, czołgi, zasieki i brudny, niebieskawy śnieg. Za te obrazy w kwietniu 1983 roku Tymczasowa Komisja Koordynacyjna NSZZ „Solidarność” przyznała artyście Nagrodę Kulturalną „Solidarności”.

Do cyklu „Warszawa” zaliczają się obrazy przedstawiające widoki na miasto jak i charakterystyczne dla stolicy budowle. Znajdują się wśród nich również kompozycje, dla których miasto staje się chwilowo tłem dla konkretnego wydarzenia, które Dwurnik chciał zarejestrować. Obraz „Dom Partii – Obama w Warszawie” to malarska pocztówka z wizyty w stolicy prezydenta USA Baracka Obamy w maju 2011 roku. Centralnym bohaterem kompozycji jest budynek Domu Partii. Udekorowany na modłę pierwszomajowych pochodów, z transparentami o hasłach antykapitalistycznych i centralnie wysuniętą na pierwszy plan czerwoną flagą z sierpem i młotem stanowi osobisty, przewrotny komentarz Dwurnika do wydarzenia jakim była wizyta amerykańskiego prezydenta. Obama jedzie od strony placu Trzech Krzyży w kierunku Ronda De Gualle’a na czołgu w eskorcie pozostałych pojazdów opancerzonych. Prezydentowi towarzyszą w uroczystym przejeździe przez Warszawę żołnierze w mundurach nawiązujących do wojny secesyjnej, niektórzy z nich klęczą wzdłuż trasy przejazdu prezydenckiego czołgu, inni podążają za nim na rowerach. Osobliwy korowód zorganizowany wokół Baracka Obamy zestawiony z emblematycznym dla epoki PRL budynkiem Domu Partii to tylko na pozór prześmiewczy komentarz Dwurnika do wydarzenia, którym żyła cała Polska. Wyczuwalna jest w tej wypowiedzi osobista nuta dezaprobaty, wręcz sprzeciwu dla pokazanej sytuacji. Wyraża ją Dwurnik za pomocą częstokroć stosowanego narzędzia groteski, sprawiając, że przedstawiona scena, paradoksalnie do swej rzeczywistej wagi, nabiera żartobliwego charakteru.  

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna
zakup od artysty w 2012 r.

Biogram artysty

Wybitny polski malarz i grafik. W latach 1963-1970 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na wydziale malarstwa, grafiki oraz rzeźby. W 1965 roku rozpoczął niezależny od toku studiów cykl rysunków i akwarel, a od 1966 obrazów olejnych "Podróże autostopem". Od 1970 roku powstało kilkanaście  cykli malarskich, między innymi "Sportowcy" (1972-1978) ukazujący bohaterów zwykłej PRL-owskiej codzienności w komiksowo – karykaturalny sposób. Wśród kolejnych cykli obrazów powstały dwie serie poświęcone tragicznym losom ludzi uwikłanych w historię: w "Drodze na Wschód" (1989-1991) Dwurnik upamiętnia ofiary stalinizmu, a w "Od Grudnia do Czerwca" (1990-1994) ofiary stanu wojennego w Polsce. W twórczości Dwurnika można także znaleźć obrazy niezaangażowane, np. cykl "Błękitne" (lata 90-te) to pozbawione horyzontu, bliskie abstrakcji pejzaże morskie, a "Dwudziesty piąty" barwne abstrakcje w technice action painting. Inne serie to m.in. "Portret" (od lat 70-tych), "Robotnicy" (lata 80-te), "Niech żyje wojna!" (1991-1993), "Niebieskie miasta" (od 1993), "Diagonalne" (od 1996), "Wyliczanka" (od 1996). Edward Dwurnik wymieniany jest jako „jedyny polski artysta, któremu udało się odnieść międzynarodowy sukces przed transformacją  (m. in. udział w "documenta 7" w Kassel w 1982 roku). Był też jedynym artystą, który niezależnie od uznania w kręgach profesjonalnych, cieszył się popularnością we wszystkich środowiskach odbiorców sztuki. Niepokorny i prowokacyjny, zmienny i nieprzewidywalny, pełen diabelskiego poczucia humoru, budził skrajne reakcje i poruszenie, także wśród twórców najmłodszego pokolenia.   Dwurnik był również autorem projektów do monumentalnych kompozycji malarskich w przestrzeni publicznej oraz twórcą rysunków i gwaszy do filmów animowanych "Warzywniak, 360 stopni" (2007) oraz "Oaza" (2009) w reżyserii Andrzeja Barańskiego. Laureat licznych nagród, m.in. nagrody krytyki artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida (1981), nagrody Komitetu Kultury Niezależnej "Solidarności" (1983), nagrody Coutts Contemporary Art Foundation (1992). Powstało kilka filmów dokumentalnych o twórczości artysty, m. in: "Owoce Ziemi" (1977), "Portret z natury" (1984) i "Polska Nike" (1987) w reżyserii Andrzeja Szczygla oraz "Podróże Edwarda Dwurnika" (1995) Grażyny Banaszkiewicz. Edward Dwurnik, jedna z najbardziej rozpoznawalnych osobowości polskiej sztuki współczesnej zmarł 28 października 2018 roku. 

 

Nr katalogowy: 100

Edward Dwurnik (1943 - 2018)
Obama w Warszawie, 2011


akryl, płótno / 114 x 146 cm
sygn. p.d.: 2011 E. DWURNIK opisan l.d.: OBAMA W WARSZAWIE
sygn. na odwrocie: 2011 E. DWURNIK „DOM PARTI" W-WA NR: XI - 567-4452


Estymacja:
80 000 - 120 000 zł ●
17 317 - 25 975 EUR
20 203 - 30 304 USD

Cena sprzedaży:
135 000 zł
29 221 EUR
34 091 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 19 października 2021

19 października 2021 godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
1 – 19 października 2021
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: