21. Mela Muter - Martwa natura z rybami, lata 20. XX w.

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Eugeniusz Zak
    - Dziewczyna z mandoliną, 1924 (Gitarzystka),

  • Następny

    Następna praca

    Mela Muter
    - Portret damy w wieczorowej sukni, ok. 1930,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Motyw martwej natury Mela Muter podejmowała rzadziej i raczej w swojej wczesnej twórczości. Zainteresowała się nim mocniej podczas trudnych lat pierwszej wojny światowej, kiedy to – jak sama wspominała – „(…) zabierałam się do malowania, lecz nie postaci ludzkich. Nikt nie miał wtedy czasu ani też cierpliwości by mi pozować. Martwe natury – owoce morza, skorupiaki i ryby niewrażliwe na ludzkie dramaty, na ludzkie szaleństwa, zastępowały mi modeli”. Wybrany gatunek malarski był dla Muter najodpowiedniejszym sposobem reakcji na okropieństwa wojny, poprzez który wyrażała swój ówczesny stan psychiczny. O jednej ze swoich kompozycji pisała: „Była tragiczna przez czerń wijących się olbrzymich węgorzy, czerwień skorupiaków, zsiniałą biel papieru. Wydaje mi się, że było to najlepsze płótno tego rodzaju, jakie kiedykolwiek stworzyłam”.

Oferowane dzieło przedstawia martwą naturę z rybami. Na rozłożonej białej, kuchennej ściereczce w czerwone paski artystka ustawiła talerz, butelkę czerwonego wina, a także zestaw z oliwą i octem. Z talerza niedbale wysypują się na ściereczkę różowo-pomarańczowe i szaro-błękitne ryby różnej wielkości. Rybom akompaniują rozrzucone dookoła owoce i warzywa. „Świeża purpura rzodkiewek rywalizuje z niedojrzałą zielenią jabłek, skóra ryb połyskuje i mieni się” (Banaś B., Zapisy przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław, 2008, s. 128). Obraz namalowany został mięsistymi, grubo kładzionymi plamkami, szczelnie zakrywającymi płótno. Przemyślana, oszczędna kompozycja tworzy efektowną kolorystycznie całość, potwierdzającą wielką malarską klasę Meli Muter.

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna
Awinion, Galeria Valz-Blin Arnaud
Awinion, kolekcja D. Masquine

Wystawiany

Gdańsk, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Sztuka w 20-leciu międzywojennym. W stronę tradycji, 14 grudnia 2019 – 15 marca 2020
Wrocław, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Zapisy przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, 12 września - 14 października 2007

Reprodukowany

Zapisy przemian. Sztuka polska z kolekcji Krzysztofa Musiała, wyd. Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2008, s. 130

Biogram artysty

To Paryż dał mi wszystkie elementy, które składają się na moją sztukę. Tu odnalazłam nawet mój słowiański charakter, którego w Polsce bym zapewne nawet nie zauważyła, a który tu wszyscy chętnie zauważają w moich płótnach. I w tym jest, jak sądzę, wielka siła Paryża: wszystkie przeróżne surowce, jakie przywozimy tu ze sobą, ulegają tu wzmocnieniu i przetapiają się w jednolity typ, rodzaj solidnego i jednorodnego metalu.

 – Mela Muter (Mela Muter. Malarstwo, wyd. Muzeum Uniwersyteckie w Toruniu, Toruń, 2010, s. 13.)

 

Mela Muter (Maria Melania z Klingslandów Mutermilchowa) urodziła się w Warszawie, w majętnej żydowskiej rodzinie (wiernej polskiej tradycji niepodległościowej). Swoją edukację malarską rozpoczęła uczęszczając na kurs w prywatnej Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie, prowadzonej przez Miłosza Kotarbińskiego. W 1901 r. wyjechała do Paryża, w którym z niewielkimi przerwami została do końca życia. Będąc młodą matką kształciła się w paryskich szkołach: Académie Colarossi oraz Académie de la Grande Chaumičre, które umożliwiały edukację kobietom. Po burzliwym małżeństwie z krytykiem sztuki Michałem Mutermilchem, artystka wywołała duże zainteresowanie wśród paryskiej awangardy swoim związkiem z francuskim publicystą Raymondem Lefebvrem. Barwna osobowość Meli Muter pozwoliła jej na nawiązanie interesujących relacji z elitą inteligencką i artystyczną. W gronie bliskich jej przyjaciół znajdował się uwielbiany w Francji poeta Rainer Maria Rilke. Utrzymywała kontakt z Polakami mieszkającymi w Paryżu – Leopoldem Staffem, Władysławem Reymontem oraz Stefanem Żeromskim. Mela Muter znała się również z Olgą Boznańską, obok której wynajmowała sąsiadującą pracownię malarską. Należała do międzynarodowego artystycznego kręgu paryskich malarzy głównie pochodzenia żydowskiego - École de Paris, gdzie jej nazwisko pojawiało się wśród najbardziej cenionych artystów, takich jak: Marc Chagall, Amadeo Modigliani czy Pablo Picasso. Wśród sportretowanych przez nią osobistości świata sztuki, znaleźli się m.in. meksykański malarz, mąż Fridy Kahlo - Diego Rivera, znany marszand Ambrois Vollard, czy wreszcie jeden z najważniejszych architektów francuskich Auguste Perret, który zaprojektował dla niej luksusową willę i pracownię przy Rue Vaugirard 114. W 1917 r. atelier Meli Muter odwiedził sam Henri Matisse, którego zachwyciły jej obrazy. W swoim dorobku artystycznym posiada m.in. wystawy prezentowane na w paryskich galeriach Chéron (1918) oraz Druet (1926 i 1928), ekspozycję na pokazach w barcelońskiej Galerii José Dalmau, w Monachium, Pittsburgu oraz krajowych wystawach zbiorowych w Krakowie, Lwowie oraz Warszawie.

Dla Meli Muter istotne okazały się podróże. Podczas pobytu w Bretanii, artystkę zaintrygowała twórczość malarzy z tzw. szkoły z Pont-Aven. Uproszczony, miękki modelunek portretowanych postaci czasami kontrastowany z abstrakcyjnie położoną barwną plamą farby spowodował przekonanie o jej fascynacji twórczością Gauguina. Jednak na jej dojrzały styl wpływ miała inspiracja obrazami Paula Cézanne'a, Vincenta van Gogha oraz Edouarda Vuillarda.  Będąc pod wrażeniem ich obrazów, zaczęła rozbijać dotychczasowe plamy na wibrujące drobne cząsteczki. Zmieniła się również jej paleta barw oraz klimat i nastrój obrazów, który od tej pory stał się bardziej intymny.

 

Nr katalogowy: 21

Mela Muter (1876 - 1967)
Martwa natura z rybami, lata 20. XX w.


olej, płótno / 60 x 69 cm
sygn. l.g.: Muter
na odwrociu nieczytelna okrągła pieczęć, zdarta nalepka oraz napis czarnym tuszem: D. Masquin 5-7-66, powtórzony na nowym blejtramie czerwonym pisakiem, na blejtramie nr inwentarzowy: MNG/SW/718/MR.D., papierowa nalepka z opisem pracy oraz nalepka wystawowa Muzeum Narodowego w Gdańsku


Estymacja:
350 000 - 450 000 zł
74 787 - 96 154 EUR
79 007 - 101 581 USD

Cena sprzedaży:
400 000 zł
85 471 EUR
90 294 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 31 maja 2022

31 maja o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
16 maja - 31 maja 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00

sob.: 11.00 – 15.00

Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

 

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: