64. Maria Papa-Rostkowska - Lew (Piccolo Leone), ok. 1973

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Aleksandra Jachtoma
    - Helios, 1977,

  • Następny

    Następna praca

    Leszek Nowosielski
    - Kompozycja, 1972,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Maria Papa Rostkowska z uporem i zapałem przez lata, bez przerwy i w ciszy, kontynuuje swoją piękną twórczość rzeźbiarską... Artystka daje nam możliwość kontemplowania dzieła pokrzepiającego i wielkodusznego, zauroczonego kulturą i cywilizacją.

– André Verdet

 

Przygoda Marii Papa Rostkowskiej z rzeźbą, gatunkiem, którego nie uprawiała aż do początku lat 60., rozpoczęła się wraz z pierwszymi podróżami artystki do Włoch. W tych latach spędzała letnie wakacje w miasteczku Albisola, niedaleko Savony w Ligurii. Tam odkryła pracę z ceramiką i gliną, która później doprowadziła ją do całkowitego poświęcenia się rzeźbie. Dołączyła do pracowni ceramicznej Tullio Mazzottiego, między innymi wraz z Lucio Fontaną, i weszła do kręgu artystów otaczających słynnego mediolańskiego marszanda Carlo Cardazzo, założyciela i dyrektora Galleria del Naviglio, do którego stajni należeli artyści tacy jak Capogrossi, Crippa, Fabbri, Manzoni, Scanavino, Milena Milani, Sassu, Wifredo Lam i Asger Jorn.

Terakotowe prace Papa Rostkowkiej zostały po raz pierwszy wystawione w Galleria del Naviglio w 1960 roku, z towarzyszącym im tekstem poety i krytyka sztuki André Verdeta. W 1966 roku, z rekomendacji Jeana Arpa i Lucio Fontany, polska artystka otrzymała nagrodę rzeźbiarską Fundacji Williama i Normy Copleyów i została zaproszona przez Giuseppe Marchioriego do udziału w Sympozjum Marmuru zorganizowanym przez Towarzystwo Henraux w Querceta, w Versilii (prowincja Lucca). Tam Maria Papa Rostkowska odkryła marmur, który miał stać się jej ulubionym materiałem.

Terakotowe bozzeto do rzeźby Lew powstało ok. 1973 roku, u początków rzeźbiarskiej drogi. Stylistyka wskazuje na inspiracje sztuką Dalekiego Wschodu, w której przedstawienia tego zwierzęcia są bardzo rozpowszechnione. Maria Papa Rostkowska wykonała tę pracę po swojej podróży do Persepolis w Iranie. Oczy lwa wyrzeźbione w formie spiral związane są z symboliką odwiecznych zmian i powtarzalnego cyklu życia. Artystka wykonała dwie wersje tej rzeźby: małą odkutą w żółtym marmurze syryjskim (obecnie w kolekcji prywatnej w Paryżu) oraz eksponowaną dziś w Parku Rzeźby warszawskiej Królikarni kompozycję wyrzeźbioną w kamieniu z Trani. Mniejsza wersja została odlana w brązie w roku 2017.

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna

Nr katalogowy: 64

Maria Papa-Rostkowska (1923 - 2008)
Lew (Piccolo Leone), ok. 1973


brąz polerowany, podstawa granitowa / 20 x 24 x 11 cm (z podstawą)
sygn. monogramem artystki: MP EA 2/2
ed. EA 2/2


Estymacja:
15 000 - 20 000 zł
3 206 - 4 274 EUR
3 387 - 4 515 USD

Cena sprzedaży:
15 000 zł
3 206 EUR
3 387 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 31 maja 2022

31 maja o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
16 maja - 31 maja 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00

sob.: 11.00 – 15.00

Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

 

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: