29. Eliza Kopeć - Circle Rozetta Golden & Black, 2022

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Stanisław Brach
    - Oni, 2017,

  • Następny

    Następna praca

    Igor Dobrowolski
    - Akt/Act z cyklu Feminine Side, 2022,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

(…) zawsze jestem zaskoczona, jak system który w zarysie sobie ułożyłam, ostatecznie przekłada się na widoczną formę. I czy podoba mi się efekt końcowy. Bo to przecież jest najważniejsze: znaleźć piękno.

- Eliza Kopeć (Krak J., Eliza Kopeć, seria Galerie NUMMER40, wyd. Studio Wezedonk, Doetinchem 2018, s. nlb.)

 

Jedną ze znaczących gałęzi twórczości Kopeć są jej wielce efektowne, papierowe reliefy, wykonywane w duchu op-artu. Wpisują się one w abstrakcyjno-minimalistyczną poetykę artystki, stanowiąc jednocześnie piękny dla oka obiekt. Precyzyjnie wycięte kartonikowe okręgi, osadzone w nacięciach na białym tle, konstruują wielobarwne lub monochromatyczne rozety i elipsoidalne czy rozwijające się osiowo bogate kompozycje. Reliefy Kopeć są sztuką nieoczywistą, łączącą artyzm i elegancję z rzemieślniczą precyzją. „(…) Czasem jest w nich tylko element zaskoczenia czy prosta zdobność, a czasem coś jeszcze ważniejszego. (…) Każdy obiekt Elizy Kopeć to przedmiot o dużej urodzie, a mimo to niebanalny w wyrazie. Zabawny, inteligentny i pociągający” (Eliza Kopeć - Obrazy - Obiekty - Reliefy, relacja z wystawy, Artinfo, 2008).

Patrząc od frontu na oferowany złoto-czarny relief, widzimy przede wszystkim budujące kompozycję krawędzie kartonikowych okręgów. W przestrzeniach pomiędzy nimi grają cienie i odbijające się refleksy. Cały urok i efekt reliefu odsłania się jednak w momencie oglądania go z boku. Wówczas możemy skupić się na harmonii układu wypukłych elementów, ich rytmie i przestrzenności. Wzrok nasyca również kolorystyka kompozycji - przenikający się blask złota i głęboka czerń. Praca stanowi wyjątkowy przykład polskiej sztuki optycznej, przełożony na grunt obiektu przestrzennego.

Proweniencja

kolekcja artystki

Biogram artysty

Jako punkt wyjścia stosuję matematyczne zbiory liczbowe czy stosunki wartości, takie jak ciąg Fibonacciego, złoty podział czy liczby pierwsze. Te formuły liczbowe intrygują mnie, jest w nich pewien element estetyki. Niewidzialne piękno, które chcę pokazać.

- Eliza Kopeć (Krak J., Eliza Kopeć, seria Galerie NUMMER40, wyd. Studio Wezedonk, Doetinchem 2018, s. nlb.)

 

 Eliza Kopeć urodziła się w 1960 roku w Warszawie, szybko jednak wyemigrowała. Studiowała malarstwo i rysunek na Academie voor Beeldende Kunsten w Rotterdamie, gdzie w 1987 roku obroniła dyplom. Ma na swoim koncie kilkadziesiąt wystaw grupowych i indywidualnych w Europie, m.in. w Holandii, Polsce, Wielkiej Brytanii czy Niemczech, jak również w Stanach Zjednoczonych. Od zakończenia studiów zajmowała się niemal wyłącznie grafiką artystyczną w nurcie figuratywnym, którą zdecydowała się porzucić około 2000 roku na rzecz abstrakcji i konceptualizmu. Tworzy dzieła malarskie, rysunki, papierowe reliefy oraz obiekty przestrzenne. Inspiracje czerpie z dzieł mistrzów awangardy, takich jak Kazimierz Malewicz czy Piet Mondrian. Jej atelier znajduje się w Hadze.

Charakterystyczną cechą sztuki Kopeć, zarówno tej wczesnej figuratywnej, jak i dojrzałej abstrakcyjnej, jest stosowanie wzorów i powielanie motywów. Jej prace cechuje porządek, pewien określony z góry system. Znaczącym jest również czynnik intelektualny. Natchnieniem bowiem są dla artystki niekiedy zasady matematyczne i ciągi liczb, w których widzi ona ukryte piękno. Aby przełożyć matematyczne źródło na język wizualny, Kopeć każdorazowo zaczyna pracę od sformułowania reguł determinujących nie tylko sam proces twórczy, ale również ostateczny wygląd dzieła: „Nazwijmy to zasadami gry czy planem: przyporządkowuję kolor do każdej liczby. Zapisuję go lub używam skrzyneczek z kolorowymi kulkami. Czasem rzucam kością. Istotną rolę odgrywa tutaj przypadek. Gdy używam losowych kolorów, staje się to rodzajem loterii” (Krak J., Eliza Kopeć, seria Galerie NUMMER40, wyd. Studio Wezedonk, Doetinchem 2018, s. nlb.). Ostatecznym celem artystki, co sama podkreśla, jest odnalezienie czystego piękna. Skupiając się na formie, odrzuca czynnik treści. Nie pragnie przekazać żadnej historii, pozostawiając kwestię interpretacji widzowi i jego wyobraźni.

Nr katalogowy: 29

Eliza Kopeć (1960)
Circle Rozetta Golden & Black, 2022


technika własna, papier / 90 x 90 cm
sygn. i opisany na odwrociu: Circle Rozetta Golden & Black 2022 E. Kopec


Estymacja:
10 000 - 15 000 zł
2 124 - 3 185 EUR
2 128 - 3 192 USD

Cena sprzedaży:
16 000 zł
3 398 EUR
3 405 USD

Rzeźba i obiekty przestrzenne 27 września 2022

27 września 2022 r., godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
9 – 27 września 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00
sob.: 11.00 – 15.00

Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: